"המצב בספרד קשה מאוד והיא מסכנת את גוש האירו"

אנליסטים רבים טוענים כי הכלכלה הרביעית בגודלה ביבשת צועדת במסלול של יוון, ועם משבר נדל"ן חמור ושיעור אבטלה של 23% היא תזדקק לחבילת חילוץ גדולה

האם ספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה, צועדת במסלול של יוון? לפי ניתוח שעשה סוני קאפור, אנליסט בחברת Re-Define המסקר את גוש האירו, נטען כי המצב הכלכלי בספרד אף גרוע מזה של יוון והיא תזדקק לחבילת חילוץ גדולה יותר מאשר זו שאושרה ליוון.

"שיעור האבטלה הגבוה והקריסה בשוק הנדל"ן הספרדי עלולים לאיים על כלכלת גוש האירו", אומר קאפור. הסיכונים מספרד הם גבוהים וצריך להתייחס אליה בהתאם".

קאפור מוסיף כי תוכניות הצנע שהשיקה ספרד בחודשים האחרונים, מאיימת על המארג החברתי ועל המיקרו כלכלה של המדינה. בנוסף, טוען קאפור כי הגרעון הפיסקאלי של המדינה צפוי לגדול ב-5% בשנה הקרובה.

אמש, שרי החוץ של גוש האירו אישרו את חבילת החילוץ של יוון לאחר שזו עמדה בתנאים שהציבו לה, ובכך הרגיעו מעט את השווקים הפיננסים אך קאפור טוען כי המחצית השניה של 2012 תתאפיין בתוכניות צנע רבות שיוציאו לפועל מדינות רבות בגוש האירו ובכללן גם ספרד, עניין שעלול להחמיר את המיתון, להגביר את הביקורת הציבורית במדינות אלו ולמעשה, לאיים על אחדותו של גוש האירו.

כזכור, מוקדם יותר החודש, ראש הממשלה הספרדי מאריאנו ראחוי, דחה באופן פומבי את יעד הגרעון שעליו הסכימו שרי האוצר של גוש האירו, כאשר חתמו על האמנה התקציבית. כלומר, ראחוי הצהיר באופן פומבי כי יעד הגרעון של המדינה ל-2012 יהיה 5.8% מהתמ"ג, לעומת היעד שקבעו שרי האוצר - 4.4% מהתמ"ג.

בנוסף לגרעון המתעמק של המדינה, לספרד שיעור אבטלה של 23% - הגבוה ביותר בגוש האירו, עניין שמהווה חומר תבערה נוסף למחאה החברתית הגועשת.

"קיימים דוחות כלכליים המעידים על כך כי ספרד לא תעמוד גם ביעד הגרעון שהציבה לעצמה ובנוסף המערכת הבנקאית נמצאת במצב שברירי מאוד ובנקים רבים עלולים לקרוס בכל רגע", אומר בן מאי, כלכלן בחברת קפיטל.