ספרד: שביתות והפגנות מחאה לקראת אישור התקציב מחר

ממשלת ספרדת תנסה לאשר מחר את תקציב המדינה לשנת 2012, אבל זה לא יהיה קל ■ שביתה כללית הוכרזה במדינה במחאה על התקציב החדש ■ הפגנות מחאה יתקיימו ברחבי ספרד

תשומת הלב של המשקיעים באירופה תופנה בסוף השבוע הקרוב, וכנראה גם בימים והשבועות הבאים, אל עבר ספרד, שם מתכוונת הממשלה לאשר מחר את תקציב המדינה לשנת 2012, וכרגע נראה שיש רק דבר אחד שהוא בטוח: קל, זה לא יהיה.

התקציב החדש שהממשלה מתכוונת להעביר כולל קיצוצים בהיקף של 20 מיליארד אירו, אולם בממשלה הודיעו שהם לא מתכוונים בתמורה להעלות את מס ההכנסה במדינה או את המע"מ. למרות ההודעה של הממשלה לגבי המע"מ ומס ההכנסה, אישור התקציב לא צפוי לעבור בצורה חלקה.

עדות לחוסר שביעות הרצון מהתקציב החדש של המדינה ניתן למצוא בבחירות אזוריות שהתקיימו במדינה ביום שני ובהן, התקשתה מפלגת השלטון - "מפלגת העם" - לזכות ברוב הקולות. ההפסד בבחירות הללו מעידים על חוסר שביעות רצון מתיפקודה של הממשלה החדשה בראשותו של מראינו ראחוי.

בעקבות כך, פתחו ועדי העובדים במדינה בשביתה כללית במשק הספרדי שכללה גם חלק מהמגזר הפרטי במדינה. במסגרת השביתה תושבת התחבורה הציבורית כליל ברחבי המדינה. חברת התעופה הספרדית הודיעה היום ביטול קרוב ל-400 טיסות ברחבי העולם זאת בעקבות שביתה של עובדי החברה.

"שעת האפס עבור ממשלת ספרד הגיעה, הספירה לאחור לקראת מאמצים של הממשלה הספרדית לשכנע את המשקיעים והשווקים שהיא מוכנה לעשות הכל על מנת לעמוד ביעדי התוכנית הפיסקאלית שהציבה לעצמה, כבר החלה", כותב אנטוניו גרסייה פסקל, כלכלן ראשי בחטיבת השווקים הדרום אירופאיים בברקליס קפיטל, בסקירה שנשלחה ללקוחות ביום שלישי. "לדעתנו, הממשלה הנוכחית אכן מחוייבת לתוכנית הפיסקאלית הנוכחית, אולם אנחנו מעיריכם שהמדינה תתקשה לעמוד ביעדים הללו עקב קצב הצמיחה החלש של המדינה".

מספר רב של הפגנות צפויות להתקיים היום ברחבי ספרד, כשההפגנה המרכזית תתקיים בעיר הבירה מדריד בשעה 18:30 שעון מקומי.