דריכות בשווקים: האם ספרד תעביר היום עוד תוכנית צנע?

ראש ממשלת ספרד מזהיר כי עתידה של ספרד בסכנה ודוחק בפרלמנט לאשר קיצוצים חדשים ב-10 מיליארד אירו

ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי מזהיר את חברי הפרלמנט הספרדי כי עתידה של ספרד נמצא בסכנה ודוחק בהם לאשר את תוכנית הקיצוצים החדשה בהיקף 10 מיליארד אירו, שתובא היום לאישור. תשואות האג"ח של ספרד עלו בימים האחרונים לרמות שהניעו את יוון ואירלנד לבקש סיוע חיצוני מקרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי, והחשש הוא שספרד לא תוכל עוד לגייס הון בשווקים מסיבה זו.

"אין ספק שחלק ניכר מעתידה של ספרד נמצא כעת בסכנה", אמר אתמול ראחוי לחברי הפרלמנט. "השווקים יכולים להחליט פתאום לא להלוות לנו כסף".

תשואת האג"ח ל-10 שנים של ספרד עלתה לכ-6%, שיא שלא נראה מאז דצמבר האחרון. ראחוי יישא בהמשך היום נאום בפרלמנט כדי לקדם את תוכנית הצנע החדשה, שאישורה עשוי להרגיע את השווקים החוששים מהגירעון התופח של ספרד. ממשלת ספרד הציבה יעד גירעון של 3% מהתוצר בשנה הבאה.

ראחוי החל לפזר אזהרות בנוגע לעתידה הכלכלי של ספרד כבר בשבוע שעבר כדי לקדם את תוכנית הקיצוצים החדש, שתכלול העלאות מסים, הפחתת הוצאות הממשלה וכן מכירת נכסים בבעלות המדינה. זאת, על מנת להימנע מבקשת חבילת סיוע חיצונית מקרן המטבע והאיחוד האירופי.

הבעיה הקשה של ספרד היא ירידה חדה בהכנסות ממסים ברוב המחוזות במדינה, ככל הנראה כתוצאה מקיצוצים קודמים של הממשלה שפגעו בצמיחה. זו הסיבה שנשיא עיר הבירה מדריד, אספרנזה אגיירה, הציע אתמול להעביר לממשל המרכזי את האחריות בתחומים כמו בריאות וחינוך, במהלך שעשוי לחסוך 48 מיליארד אירו בשל ביטול כפילויות בתקנים ובעבודה. אגיירה היה בעבר יריבו הפוליטי של ראחוי.

תשואות האג"ח של ספרד החלו לזנק מתחילת חודש מארס, אז הודיעה ממשלת ספרד כי לא תצליח לעמוד ביעד הגירעון לשנת 2012, שאושר ע"י האיחוד האירופי. ב-12 במארס החליטו שרי האוצר של האיחוד לקבוע לספרד יעד גירעון של 5.3% מהתוצר השנה, לעומת גירעון עתק של 8.5% בשנה שעברה. יעד הגירעון של הממשלה לשנת 2012 עמד על 6%.

"בחודשים הקרובים ספרד תעמוד למבחן באשר לשאלה האם היא תצליח להסתדר בלי סיוע חיצוני", אמר לסוכנות בלומברג חרבינדר סיאן, אסטרטג ריביות בכיר בבנק הבריטי RBS. "אנחנו מעריכים שתשואות האג"ח יעלו לרמות הגבוהות שראינו לפני כמה חודשים - ואפילו מעבר לכך".

מבחינה פוליטית, המחוזות בספרד שולטים בתקציבי בריאות וחינוך וחוסר יכולתם לקצץ בתקציבים גרמו למצב שכל המחוזות פרט למחוז מדריר פספסו את יעדי הגירעון שלהם בשנת 2011. זו הסיבה שממשלת ספרד לא תעמוד ביעד הגירעון שלה השנה. המחוזות הגדילו את ההוצאות שלהן בעשור הקודם על רקע התנפחות בועת הנדל"ן במדינה שהגדילה את הכנסות המחוזות ממסים, אולם לאחר התנפצות הבועה קרסו ההכנסות ממסי נדל"ן והמחוזות נותרו עם חובות גבוהים.