משבר החוב באירופה: האם ספרד תבקש השנה סיוע חיצוני?

הממשל המרכזי בספרד הודיע על ירידה בגירעון ברבעון הראשון של השנה ובכיר בבנק המרכזי האירופי מרגיע: משרד האוצר הספרדי יצליח בהנפקות האג"ח השנה

הגירעון התקציבי של הממשל המרכזי בספרד התכווץ ברבעון הראשון של השנה ושר התקציב כריסטובל מונטורו מאיים להתערב בתקציבים של המחוזות השונים אם הם לא יעמדו ביעדי הגירעונות שהוצבו להם.

הגירעון בתקציב הממשל המרכזי עמד על 0.83% מהתוצר ברבעון הראשון, בהשוואה ל-0.93% בשנה שעברה. ואולם, אם כוללים את תשלומי ההעברה למחוזות שלא עמדו ביעדי הגירעון שלהם, עמד הגירעון הכולל של הממשל המרכזי בספרד על 1.85% ברבעון הראשון לעומת 1.06% בשנה שעברה.

חששות שמא ספרד לא תוכל לעמוד ביעדי הגירעון שלה דחפו את תשואות האג"ח של ממשלת ספרד מעלה, כאשר התשואה על האג"ח ל-10 שנים חצתה את ה-6% בשבוע שעבר. מדובר בתשואות בהן מדינות כמו יוון, אירלנד ופורטוגל פנו לקבלת סיוע מקרן המטבע הבינלאומית ומהאיחוד האירופי, אולם במקרה של ספרד, הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה, הגשת סיוע תהיה קשה יותר בשל גודלה.

השבוע ירדו תשואות האג"ח ל-10 שנים לרמה של 5.77% הודות להנפקות מוצלחות של ספרד. מריו דרגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, אמר היום בבריסל כי הוא בוטח בממשלת ספרד: "אין לנו סיבה לפקפק במחויבות ממשלת ספרד לבצע את הרפורמות הנדרשות. התקדמות מרשימה כבר הושגה ועוד תושג בהמשך".

סגנית שר התקציב של ספרד אמרה כי הממשלה תעמוד ביעד הגירעון של 3.5% מהתוצר השנה. כידוע, הבעיה העיקרית של ספרד אינה בהוצאות הממשל המרכזי, אלא בחוסר שליטה בהוצאות המחוזות השונים, מה שמאלץ את הממשל המרכזי להזרים כספים למחוזות. ברבעון הראשון הזרים הממשל 8.56 מיליארד אירו למחוזות, עלייה לעומת 3.61 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד.

בעיה נוספת היא ירידה בהכנסות ממסים בשל תוכניות הקיצוצים; כך, ברבעון הראשון נרשמה ירידה של 5.6% בהכנסות ממסים. בשנה שעברה עמד הגירעון על 8.5% מהתוצר - 2.5% מעל היעד. האבטלה בספרד עומדת על 23%.

האם ספרד תזדקק בסופו של דבר לסיוע? זו שאלת מיליון הדולר, אך חבר הבנק המרכזי האירופי, חוזה מנואל גונזלס, טוען היום כי ספרד תצליח לממן עצמה לבד השנה בהנפקות אג"ח. משרד האוצר הספרדי כבר גייס יותר מ-50% מהסכום שתכנן השנה, וגונזלס אמר היום כי "אין סיבה לחשוב שיהיו בעיות בגיוסים בהמשך השנה. נהפוך הוא - גיוסי האוצר מקדימים את לוח הזמנים. ספרד תשלים את המימון הנדרש לפני סוף השנה".