שבוע פורה: גיוסים של 2.4 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות

כמעט מחצית מהגיוסים בוצעו על ידי מזרחי טפחות, והיתרה על ידי חברות נדל"ן ■ מנכ"ל אגוד חיתום: "בגלל הנזילות הגדולה בגופי החיסכון ארוכי הטווח, השוק חזק בהנפקות חוב בדירוג A וצפונה"

עליית מדרגה בגיוסי האג"ח של חברות נסחרות: בשבוע האחרון הגיע היקף גיוסים אלה לסכום של 2.4 מיליארד שקל. בסוף השבוע השלימה נכסים ובניין, חברת הנדל"ן המניב מקבוצת אי.די.בי, גיוס של כ-420 מיליון שקל בהרחבת שתי סדרות (ג' ו-ד') למשקיעים מוסדיים; ויצרנית הבדים אבגול קיבלה התחייבויות לרכישת אג"ח בהיקף של 180 מיליון שקל בשלב המוסדי.

גיוסים אלה הצטרפו לחברת הנדל"ן הבינלאומית גזית גלוב, שגייסה בחמישי האחרון 175 מיליון שקל בהקצאה פרטית של אג"ח למוסדיים (היום התקבל אשרור לדירוג Aa3 ממידרוג, לקראת גיוס של עד 400 מיליון שקל), וכן לכמה חברות נוספות שגייסו סכומים משמעותיים לפעילותן. במקרים רבים זוכות ההנפקות לביקושים ערים.

מבחינת היקף הגיוס, השם הבולט בשבוע האחרון הוא של בנק מזרחי טפחות, עם גיוס חוב של יותר מ-1 מיליארד שקל. יתר הגיוסים בוצעו על ידי חברות המשתייכות למגזר הנדל"ן.

בד בבד השלימה חברה נוספת מהמגזר, אפריקה ישראל, גיוס של 214 מיליון שקל בהון (הנפקת זכויות), כמחצית הסכום גויס מבעל השליטה, לב לבייב.

יש סלקטיביות

מזרחי טפחות ממשיך את הדומיננטיות של הבנקים בגיוסי חוב מתחילת השנה, שמגיעים כבר ליותר מ-6 מיליארד שקל, ומהווים קרוב ל-40% מסך גיוסי האג"ח בארבעת החודשים הראשונים של 2012 (שהצטברו ל-16.5 מיליארד שקל - סכום דומה לזה שגויס בתקופה המקבילה אשתקד).

למרות זאת, הסלקטיביות בשוק קיימת ולראייה - הכתף הקרה שהפנו המוסדיים להנפקת האג"ח שביצעה ישרס של שלמה איזנברג, ואשר הגבילה את היקף הגיוס לכ-120 מיליון שקל.

בשוק מציינים כי ההתעוררות בגיוסי החוב נזקפת לשילוב נסיבות של הון גדול שהצטבר באפיקי החיסכון אצל הגופים המוסדיים, והרגיעה היחסית בשווקים. דודי רזניק, מנהל מחקר האג"ח בלאומי שוקי הון אומר היום כי "מתחילת השנה הרבה כסף גויס בקרנות הנאמנות האג"חיות, והאופציה הממשלתית נראית היום פחות מעניינת בגלל התשואות הנמוכות שם".

לדברי רזניק, "רוב החברות שמגייסות מרחיבות סדרות שהונפקו לפני כניסת תקנות חודק (המעמידה התניות שונות למוסדיים המשתתפים בהנפקות אג"ח, א' ל'), או שהן בנקים שאינם כפופים לחודק".

לגבי הבנקים הוא מציין כי אלה "נחשבים סחורה טובה, הם נתפסים גם כהשקעה כסולידית וגם כזו שמניבה תשואה עודפת ביחס לממשלתיות. בגלל המצב בשוק, דירוגים של הרבה חברות שנחשבו טובות ירדו בשנים האחרונות, ולא נותרו הרבה פירמות עם דירוג AA". רזניק מעריך כי "הרבה תלוי במצב הרוח בעולם. אם ימשיכו להתפרסם נתונים פחות טובים באירופה ובארה"ב, יכולה להיות בעיה בגיוסים באפיק הקונצרני. אם לא תהיה התדרדרות במשבר, ימשיכו לגייס. יש כסף, מוסדי ושל משקי בית, שמחפש אפיקי השקעה".

שי זהר, מנכ"ל אגוד חיתום ופיננסים אמר כי "בגלל הנזילות בגופי החיסכון ארוכי הטווח, השוק חזק בהנפקות חוב מדורגות A וצפונה מכך, הזוכות לביקושים ערים. עם זאת, הבעיות בשוק לא נפתרו, ורואים זאת בחוסר הפעילות בשוק האקוויטי".

33
 33