"יש אנשים שקונים עסק וזורקים את כולם. זה לא הסטייל של גולדהאר"

ג'ק אנגלידיס, נציג הבעלים של מכבי ת"א, מסביר למה לקח למיליארדר זמן רב לוותר על הישראלים ולהביא אנשי מקצוע מחו"ל; הוא גם עונה על השאלה הגדולה מכולן

ב-17 העונות שחלפו מאז זכתה מכבי ת"א בדאבל, היו הרבה יותר עונות שהחלו כמו הנוכחית מאשר עונות בהן היא התמודדה לבסוף על האליפות. ולכן, אחרי מספר מחזורים מבטיחים והרבה יותר מכך, ועם לוק מרשים ביותר מבחינה ארגונית ומקצועית, מכבי ת"א מספרת לנו משהו שהוא מעבר לעוד פתיחת עונה מבטיחה. זו גם העת להושיב במשרדה של מכבי ת"א בקומה ה-11 בבית ויקטוריה, במרחק של צעדים ספורים ממשרדו של יעקב שחר ברחוב המסגר, את ג'ק אנגלידיס, ולערוך איתו בירור מעמיק.

***

תתפלאו, אבל נציגו של מיטש גולדהאר במכבי ת"א, חבר אישי שלו כבר קרוב ל-30 שנה, קיבל ממנו את הג'וב הראשון שלו דווקא במכבי ת"א. לא לטעות: אנגלידיס (48), בן של דיפלומט קפריסאי, אחרי 19 שנה באנגליה, 5 בארה"ב, 3 בקנדה, שנתיים ביוון וקצת בבריה"מ, הוא קצת מכל דבר. "פגשתי את מיטש כשהייתי בן 19 בטורונטו. נפגשנו בכיתה. למדנו מדעי המדינה. הגעתי לאולם, ולקחתי את הכניסה השמאלית. אילו לקחתי את הכניסה הימנית לא הייתי יושב פה היום. התחברנו, שנינו אוהבים טניס. עם השנים שמרנו על קשר. הוא ביקר אותי באנגליה כשלמדתי משפטים, הוא ביקר אותי ברוסיה, כמה פעמים נסעתי לקנדה. היינו בקשר און אנד אוף".

כלומר, כשהוא חיפש מישהו שגר קרוב לישראל, הוא התקשר אליך.

"משהו כזה. הוא מאוד פיקח. התקשר אלי ואמר לי להסתכל באינטרנט. ראיתי שם שגולדהאר קנה את מכבי ת"א. עבדתי אז בבנק השקעות גרמני בניקוסיה. הוא שאל אותי: 'היית בישראל?'. מביך, אבל עניתי שלא. הוא ביקש עזרה בהפעלת העסק. הכרתי את השם מכבי ת"א, אך לא מעבר לזה. בהרבה ארצות מכירים את 'מכבי'. לא יודעים שיש משהו אחרי זה. מכבי ת"א בקפריסין זה מותג".

איך אתה מגדיר את עצמך, נציג הבעלים או מנכ"ל?

"אני נציג הבעלים אך מתפקד בינתיים כמנכ"ל".

***

ב-30 השנים האחרונות מכבי ת"א מכריזה מדי פעם על 'בניית קבוצה'.

"אני לא רואה אותנו ממשיכים נוסחה ישנה. יש עיניים טריות שמתבוננות במצב. גולדהאר רוצה לבנות ארגון שונה מהעבר. אני לא רוצה להשתמש במילה מלוכלכת, אבל זה עסק. אתה צריך לבנות ארגון שייקח החלטות נכונות. וזה לוקח זמן. אתם מכירים את התגובות שהיו כשהבאנו זרים למערכת - שזה לא עובד בישראל וישראל זו פלנטה אחרת. ועדיין אנחנו שומרים על העיקרון: להביא את האנשים הנכונים עם הניסיון המתאים, כדי לעזור למקומיים. אין נוסחת קסם. ג'ורדי קרויף אמר את זה נכון: 'אי אפשר לבנות פה ברצלונה כי ברצלונה זה ייחודי'. דרוש מאמץ אדיר כדי להגיע לזה".

עד כמה גולדהאר מעורב בהחלטות שמתקבלות בקבוצה - האם ידו בכל, וכל פרט שולי עובר דרכו - או רק דברים גדולים עם משמעות כלכלית?

"רק קוסם יכול. יש למיטש הרבה עסקים (260 קניונים והון שמוערך לפי "פורבס" ב -1.5 מיליארד דולר - ר"ע), כך שפרקטית זה בלתי אפשרי. הוא אמר שהוא היה שמח להיות פה יותר, אבל זה לא אפשרי פיזית. הוא מעורב בהחלטות אסטרטגיות. הוא לא נזקק להתערב בנושאים תפעוליים. בשביל זה שכרנו מנהל שיווק, מנהל תפעול, מנהל משאבי אנוש".

באיזה שלב נפל לכם האסימון שאתם צריכים צוות מקצועי זר כדי להצליח ואיזה ניואנסים כבר ראיתם כהבדל בין אלה שעבדו קודם לאלה שעכשיו?

"אני לא חושב שהיה איזה שהוא טריגר. היינו אולי נאיביים או בעלי ראש גדול כדי לחפש אנשים בעלי ניסיון שיש להם יותר יכולות להשפיע. יש אנשים שקונים עסק וזורקים את כולם. זה לא הסטייל של מיטש. זה לא היה פשוט ללא קשר, כי אנחנו לא מדברים עברית. לוקח זמן כדי להסתגל למצב. אני יודע שיש פה מאמנים מצוינים ואני לא אומר את זה רק כדי למצוא חן. במדינה שלי יש כרגע שני מאמנים ישראלים מצוינים - רן בן שמעון ורוני לוי. אני יכול להגיד שמיידית אתה מרגיש את האינטראקציה של הצוות הנוכחי, רואה את יכולות ניתוח המידע ואת ההכנות למשחק. זה משהו שרואים. זה די ייחודי".

פורסם בשעתו שגולדהאר מעוניין בשטח נדל"ני כדי להקים אצטדיון ביתי למכבי. זה עדיין בתכנון?

"אתה יכול לקפוץ מדרגה מהותית מבחינת ההכנסות אם יש לך אצטדיון שיש בו תאי צפייה. יש לנו ראש פתוח לכל האופציות ויש גם שאלה של מיקום. מועדון כמו מכבי ת"א ראוי לאצטדיון משלו. נכון שבלומפילד מבחינת אווירה הוא מיוחד, אבל עשינו סקר ואנחנו יודעים שמכבי יכולה למלא מגרש יותר גדול".

בקיץ ניסתה מכבי להיפטר מהחוזים של יצחקי, מדוניאנין, אפילו קולאוטי. זה היה בגלל השכר שלהם? היתה טעות לשלם להם כל כך הרבה?

"למדנו שאם מועדון רוצה רוצה להשיג איזון, אסור שיהיה יותר מדי מיס-מץ' במשכורות. זה לא נכון פסיכולוגית. דבר שעשינו בו התקדמות עצומה, תודות לג'ורדי, שהוא מנסה להביא ליותר איזון. אני לא יכול להגיד שעשינו טעות. היתה המון התרגשות כשהם הובאו. לפני שהם באו, הגיעו 4,000 אוהדים ואחרי שהם הגיעו, באו 9,500. הם בפירוש המריצו את המועדון. הם שילמו את ההשקעה. מעבר לזה, שמת את כולם בחבילה אחת. מדוניאנין נכנס לבעיה. יש שחקנים שיכולים לחון את עצמם, אבל בשבילו זו היתה בעיה. היה טוב בשבילו ובשביל המועדון שהוא ימצא מקום לשחק בו כדורגל. עם ברק החלטנו שאולי כדאי שהוא ייצא כדי להתאוורר כי היה יותר מדי רעש סביבו. המטרה היא שיחזור".

יש שחקנים שרציתם בקיץ ולא יכולתם לשים יד עליהם?

"קראתי גם שטל בן חיים מועמד אלינו. ממה שהבנו, שאיפות השכר שלו גבוהות מדי. כשדיברנו קודם על פרופורציות, דיברנו גם על תקציב פרופורציונלי".

***

גולדהאר מפסיד פה המון כסף כל עונה. מה המניעים שלו לשרוף כל כך הרבה כסף על קבוצת כדורגל במדינה שהוא אפילו לא חי בה?

"זה לא סוד שהוא היה שמח לא להפסיד כל כך הרבה כסף. אני מאמין שיש לו שייכות וחיבה בלתי רגילה לישראל. הוא עשה את עסקיו בקנדה אחרי הרבה עבודה. הוא לא עשה שום דבר אחר מחוץ לקנדה. ובגלל הקשר שלו לישראל, והאהבה שלו לספורט. ההזדמנות הזו נקרתה בפניו כשאלכס שניידר (הבעלים הקודם - ר"ע) ואביב בושינסקי הגיעו אליו. הוא אמר כמה פעמים לא, ואז כשנכנס לזה ועשה בדיקת נאותות, הוא הסכים. הוא בחר את מכבי ת"א בגלל שלמותג יש פוטנציאל ענק. זה לא היה אקראי, הוא ידע טוב מאוד לאן הוא נכנס".

מכבי פתחה עונה שנייה ברציפות ללא ספונסר ראשי. איך זה?

"זו לא בדיחה אבל מיטש מגדיר את עצמו כספונסר. גם הבעלים של מכבי חיפה הוא הספונסר של הקבוצה. אנחנו משקיעים המון כסף כדי שהמשקיע מבחוץ יבין שזה מקום טוב מאוד להשקיע בו. עשינו סקרים ספציפיים. רצינו לדעת מה השווי של מכבי ת"א. לא הבנתי למה אנחנו מנהלים שיחות עם ספונסר אפשרי על תרומה, רק בגלל שהוא אוהד. פה אנחנו מחפשים שותף שיבין מה הוא קונה בכל התהליך. עשינו תמחור לחשיפה שהספונסר יהנה ממנה, וגילינו שזה היה עולה לו 5 מיליון שקל בשנה. עד כה לא מצאנו את השותף הזה שנוכל לבנות עליו. היו לנו שיחות עם כל מיני אנשים ודחינו אותם. אני בטוח שנמצא שותף כזה".

עשיתם עוד סקרים?

"עשינו שלושה. השני היה סקר שפילח את הקהל של מכבי לעומת קהלים אחרים: דמוגרפי, סוציו-אקונומי, הרגלי צפייה. הסקר השלישי היה לגבי סדרי העדיפויות של האוהדים. מה שמאוד סיפק אותנו הוא שיש יותר מ-21% מכמות המנויים שהם מנויי משפחה".

בקיץ מכבי ת"א מינתה צוות נרחב של אנשי שיווק - מנהלת שיווק, מנהל מותג וכו'. למה? מה החשיבות האסטרטגית של מחלקת שיווק בקבוצת כדורגל, ובאיזה יעדים אמורה המחלקה לעמוד מבחינת גולדהאר?

"בכל מה שאנחנו עושים במכבי יש איזה אלמנט שיווקי. הפרויקט הגדול שלנו זה אתר האינטרנט. אחת ממטרות המפתח זו מעורבות יומיומית של האוהד בענייני מכבי, דרך הפייסבוק. הייתי בשוק מזה שלא היה זכר להיסטוריה של המועדון בשום מקום. מיטש רוצה להקים מוזיאון, הוא מרגיש שיש לו אחריות לשמור על ההיסטוריה של המועדון בדרך כלשהי ולהעביר אותה לאנשים שמעוניינים במסורת".

גולדהאר יישאר שנים רבות, או כמו גאידמק - ישאיר את האגודה עם שוקת שבורה?

"הוא אדם שונה, יש לו רקע שונה, יש לו שאיפות שונות, אין לו מניעים פוליטיים. הוא עושה זאת כאתגר עבורו, ללכת בדרך שהוא הכתיב. אני לא מבטיח כלום כי אתה לא יודע מה יקרה, אבל הכוונה היא להישאר לטווח ארוך. הוא רוצה להתמודד עם האתגר הזה, הוא רוצה לפתור את הפאזל, ושהמועדון יצליח".