פרויקט בינתחומי מחוץ לתחום: סופשבוע אמנות על המים באילת

פרויקט אקס-טריטוריה מגיע לפריפריה הכי חמה בישראל - הים האדום, מול חופי אילת

משט האמנות של פרויקט אקס-טריטוריה מגיע לאילת בסוף השבוע הקרוב. על מימי הים האדום, מול חופי אילת, ישייטו מפרשיות שעל גביהן יוקרנו עבודות אמנות. אקס-טריטוריה הוא דיאלוג מתמשך בין אמנים ואנשי רוח, שהחל את דרכו ביוזמת האמניות הישראליות רותי סלע ומעין אמיר. "הפרויקט מבקש לעודד בחינת רעיונות שקשורים באקסטריטוריאליות, חיצוניות ובינתחומיות. הפרויקט נוצר ב-2009, כאשר הקרנו עבודות אמנות של אמנים מהמזרח התיכון אל מפרשים של סירות ששטו מחוץ לקו המים הטריטוריאליים של ישראל, מול חופי תל-אביב".

העבודה במרחב שאינו נמצא בשליטת מדינה זו או אחרת יוצרת לאמנות זירה אוטונומית ומאפשרת להתנתק מקרקע המציאות הלאומית, המכתיבה ערכים של שייכות וזרות, מלחמה ובריתות. "במהלך השנים הרחבנו את הפרויקט ששואף להוות פלטפורמה להפקה ושיתוף בידע, מחשבה ביקורתית וצורות מגוונות של פעילות אמנותית, תרבותית ומדעית", כותבות סלע ואמיר.

במסגרת הפרויקט, יזמו השתיים מפגש בלב ים ב-2010, שאליו הגיעו אמנים מכל העולם והקרינו עבודות אמנות זה על מפרשיו של זה. בהמשך הן השתתפו במסע של אירועי אמנות בחופים שבהם עגנו הספינות.

הפרויקט זיכה את שתי היוצרות בפרס מטעם אונסק"ו (סוכנות התרבות והמדע של האו"ם) ונכלל בין 30 פרויקטים בינלאומיים שמשלבים אמנות וחברה, ברשימת פרס ויזל וגלריה סרפנטיין בלונדון.

בסימפוזיונים של הפרויקט בארץ ובעולם השתתפו פילוסופים וחוקרים מובילים.

באילת בשישי הקרוב תתקיים הפלגה בספינה שהופכת לאולם הקרנה לעבודות אמנות ופעולות של סלע ואמיר במרחב הפתוח. בשעות הלילה תתקיים מסיבת חוף הכוללת מוזיקה ומיצגי אמנות, ובשבת פסטיבל קולנוע דוקומנטרי והרצאות על ספרות, מיתולוגיה והקשר שלהן לאקס-טריטוריאליות.

האירוע זוכה לתמיכת עיריית אילת, אגודת הסטודנטים בקמפוס אילת של אונ' בן גוריון והקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה, התאחדות המלונות ומעורר עניין רב בקרב אוצרים וחוקרי אמניות בעולם.

כל הפרטים, שעות ומיקומים, באתר הפרויקט: exterritory.wordpress.com