שיא בגיוסי אג"ח קונצרניות: הנפקות ביותר ממיליארד שקל

כ-1.5 מיליארד שקל כבר גויסו החודש באג"ח קונצרניות ■ בין הגיוסים המתוכננים - הנפקות אג"ח במאות מיליוני שקלים כל אחת, של חברות נדל"ן גדולות ■ צפו ברשימת הגיוסים המתוכננים וההיקפים הכספיים

גל גיוסי האג"ח הקונצרניות בבורסה בת"א מגיע לשיאו לקראת סוף חודש פברואר, כאשר מספר רב של חברות - בעיקר מסקטור הנדל"ן - מעוניינות לנצל את חלון הזמן הצר שעוד נותר עד לתחילת חודש מארס כדי לקחת בו חלק. החל מיום חמישי הקרוב צפויה האטה בזרם הנפקות החוב, על רקע תחילת עונת הדוחות הכספיים השנתיים ובהמשך עקב חג הפסח.

מתחילת פברואר כבר גויסו כ-1.5 מיליארד שקל באג"ח קונצרניות, וסכום נוסף, של כ-1 מיליארד שקל, עשוי להיות מגויס על בסיס תשקיפים שיוגשו עד סוף השבוע. במקרה כזה יסתכמו הגיוסים החודשיים בסכום נאה של יותר מ-2.5 מיליארד שקל.

בין הגיוסים המתוכננים בימים הקרובים בולטות מספר הנפקות אג"ח בהיקפים של מאות מיליוני שקלים כל אחת, שינסו להוציא לפועל חברות נדל"ן גדולות, בעלות דירוגים גבוהים יחסית, דוגמת כלכלית ירושלים של אליעזר פישמן, החברה הזרה זראסאי גרופ (הפועלת בניו-יורק), ונורסטאר (בעלת השליטה בקבוצת גזית גלוב).

בזכות חוסנן היחסי, הבא לידי ביטוי בדירוגי החוב שניתנם להן, החברות הללו (וחברות בעלות מאפיינים דומים), המעוניינות לגייס חוב לפעילותן השוטפת, וגם לצורך מחזור חובות, מצליחות בדרך כלל להנפיק אג"ח מבלי לספק ביטחונות, ועם התחייבויות להתניות פיננסיות בלבד.

לצדן, על רקע הירידה בתשואות האג"ח בשוק, ניתן לזהות התעוררות בתכניות הגיוס גם של חברות נדל"ן קטנות יחסית, דוגמת אחים חג'ג', בוני תיכון ואביב ארלון, שחלקן אינן מדורגות. אלה מזדרזות לפרסם תשקיפי מדף בתקופה האחרונה, כשהן מנצלות את הירידה במפלס חששות המשקיעים בנוגע לכלכלה העולמית, המתחברת למחסור באלטרנטיבות השקעה.

"גם חברות מהשורה השנייה והשלישית יכולות לגייס היום חוב, בטח אם הן נותנות ביטחונות, ורובן עושות זאת", אומר על כך רנן כהן אורגד, מנכ"ל לידר הנפקות. לדבריו, "הדבר נכון בעיקר לחברות נדל"ן, גם מניב וגם יזמי, להן יש אפשרות לתת שעבודים, ואפשר לראות שחלק גדול מהאשראי בשוק ניתן לחברות אלה, בטח אם נוציא מהמשוואה את המוסדות הפיננסיים".

"הירידה בדירוג בולטת לעין"

הרעב של הגופים המוסדיים לסחורה חדשה בא לידי ביטוי בביקושים הגבוהים שנרשמו במרבית ההנפקות האחרונות - גם של החברות הקטנות - הנתמכים בגיוסים הנמשכים בקרנות הנאמנות.

לפי נתונים של בית ההשקעות מיטב, מתחילת החודש גייסו קרנות האג"ח הקונצרניות 2.7 מיליארד שקל, כאשר מתחילת 2013 הן גייסו מעל 7 מיליארד שקל.

"חובן של חלק גדול מהחברות נסחר ברמות חד ספרתיות, וגם אם אלה גבוהות, כשמגיעים לאזורי הריבית האלה שוק ההון זו אופציה", אומר כהן אורגד.

הפעילות הערה בשוק האג"ח הקונצרניות בחודש האחרון היא המשכו של גל גיוסים ענק שנרשם בינואר, שהגיע לכ-6 מיליארד שקל. הגל של החודש שעבר כלל את המגה-הנפקות של בנק מזרחי טפחות (1.7 מיליארד שקל), התעשייה האווירית (1.2 מיליארד שקל), מכתשים אגן (כ-700 מיליון שקל) ומספר גיוסים נוספים בהיקף של מאות מיליוני שקלים כל אחד.

דודי רזניק, מנהל מחקר האג"ח בלאומי שוקי הון, מציין כי "בחודש פברואר ככלל, בלטה המגמה של המשך גיוסים של מספר רב של חברות, כאשר בשונה מחודש ינואר, רוב הגיוסים היו בסכומים לא גדולים של חברות קטנות ובינוניות".

רזניק מוסיף עוד כי "הירידה בדירוג החברות המנפיקות בולטת לעין. בשנת 2012 כ-65% מהמנפיקות היו בקבוצת דירוג AA ומעלה, בעוד שמתחילת השנה הנוכחית 53% מהחברות המנפיקות הן בדירוג של קבוצת A ומטה".

"בפברואר", הוא מוסיף, "רוב המגייסות הן מקבוצת דירוג A ומטה, תוך ייצוג משמעותי לענף הנדל"ן. הנדל"ן ממשיך להיות הענף המוביל את הגיוסים מתחילת השנה, ונתח ההנפקות שלו עומד על כ-28%".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

גיוסי האג
 גיוסי האג