הפועל, בית"ר, מכבי, ואליצור. מי בכלל צריך אותם?

בדיקת "גלובס", באמצעות הדוגמה של אליצור, מוצאת איך עובדת השיטה שמאפשרת למרכזי הספורט להוציא משכורות ולרשום הוצאות מנופחות

השבוע יצאה ממשרד הספורט הודעה על הצעה לתיקון חוק המועצה להסדר ההימורים בספורט בישראל. הצעת החוק מדברת על כך שכספי התמיכות מהטוטו שאמורים להגיע ל"נקודות הקצה", כלומר לקבוצות ולאגודות, יגיעו ישירות ללא גורמים מתווכים. ללא עוד ידיים שיוכלו לבחוש בכסף.

המשמעות היא שהכסף שיגיע מהטוטו לא יעבור יותר בכל אותם מנגנונים פוליטיים - מרכזי הספורט (הפועל, מכבי, אליצור, בית"ר) או התאחדויות (התאחדות לכדורגל, איגוד הכדורסל, איגוד הג'ודו, הטניס וכו').

למה החוק הזה כל כך משמעותי? אם נתאר את העניין בשפה קצת יותר ציורית: מאחר שיותר ויותר עדויות ובדיקות תומכות בכך שכספי התמיכה מהטוטו זוכים לטיפול מעשה ידי אמן של רו"ח בעת שהותם ב"צינור", בטרם מועברים הלאה לאגודות ולקבוצות הספורט - הרי שיש לחסל את הצינור. מטרת העל, אם כן, היא "לייבש" את המרכזים הפוליטיים והאיגודים. להשאיר אותם להשתכשך בשלולית קטנה נטולת מזומנים.

***

למסקנה הזאת הגיעו במשרד הספורט אחרי לא מעט בדיקות עומק שיצאו בשנים האחרונות. כל בדיקה העלתה בחכתה שיטות פעולה אחרות: רישומים פיקטיביים של שחקנים, על-מנת להגדיל את ההקצבות המועברות לאגודה או לענף; משחקים נערכים על הנייר, למרות שבפועל קבוצות לא הופיעו ("לפני כמה שנים אני זוכר משחק בליגה בטניס שהיה לנו מול קבוצה באילת. הם היו במקום הראשון, לא היה לנו סיכוי. הרמנו טלפון לקבוצה השנייה וסגרנו את התוצאה מבלי שנצטרך לנסוע עד לשם", מספר אחד מראשי הקבוצות ל"גלובס"); "באחד מענפי הכדור", מספר גורם אחר, "נמצא כי כדי לעמוד בהתחייבות מול הטוטו על קיום של כמות מחזורים מלאה בליגת ילדים, דחסו ביום אחד משחקים בזה אחר זה, העיקר לסיים את המכסה שתאפשר לדווח על קיום המשחקים בפועל ולקבל את ההקצבות".

דבר אחד שנמצא ברוב הבדיקות הוא "התרגילים החשבונאיים". הכוונה היא לפרשנות חשבונאית (ובמלים פחות עדינות, פליק-פלאקים של רואי חשבון) שנועדה - לטענת הטוטו - להשאיר כסף במנגנונים, ולאפשר לאנשים המפעילים את אותם מרכזים, איגודים וכו', להוציא לעצמם משכורות והוצאות גבוהות הרבה יותר מכפי שמתיר תקנון העמותות.

הדוח האחרון שהגיע לשולחנו של מבקר הפנים של הטוטו, קולין יפה, נעשה על-ידי משרד ליאון אורליצקי ושות' (שבין היתר מספק את שירותי הבקרה התקציבית להתאחדות לכדורגל), ובדק את מרכז אליצור, אחד מהמרכזים הקטנים ביותר הפועלים כיום. הדוח שבדק שלוש שנים (2009-2011) מתאר, לכאורה, איך הפריש המרכז יותר כספים מהמותר לו על-פי חוק העמותות לטובת שכר והוצאות של העובדים במרכז. כך, למשל, בשנת 2011 נכתב בדוח: "מוצגות הוצאות הנהלה וכלליות בסך 224 אלף שקל" שהם סכום המותר ביחס למחזור הפעילות של המרכז. אלא ש"לאלו יש להוסיף לדעתנו סך של 74 אלף שקל הוצאות אחזקת רכב של הגזבר, וסך של 252 אלף שקל הוצאות שכר עבודה מנהלה (הגזבר והיו"ר) אשר נכללו בעלות הפעילות. כך שסך הוצאות ההנהלה וכלליות עומד על 550 אלף שקל".

בסך הכל, טוען דוח הביקורת, עומדת החריגה מהרף העליון המותר להוצאות הנהלה וכלליות על 44% (170 אלף שקל). גם בשנים 2009 ו-2010, נטען בדוח, נעשתה שיטה של פיצול הוצאות הנהלה וכלליות לסעיפים אחרים של "עלות פעילות". בסך הכל במהלך שלוש השנים שנבדקו, נטען בדוח כי החריגה לכאורה לטובת שכר והוצאות של העובדים במרכז אליצור הסתכמה בכ-375 אלף שקל. כסף לא קטן כשמדובר בארגון שמעסיק רק שני עובדים בשכר.

אם חוזרים לנקודת המוצא ולשאלה מי בכלל צריך את אותם מרכזים פוליטיים שכמעט כל התוחלת שלהם היא להוות "צינור" המעביר את כספי הטוטו לקבוצות, הדוח מראה לכאורה עד כמה בעייתיים הם הצינורות הללו. לפי הדוח, מתוך מחזור פעילות של 5.049 מיליון שקל של מרכז אליצור ב-2011, נשארו ב"צינור" (במרכז עצמו - כלומר, כסף שלא עבר לקבוצות) סכום של יותר מ-620 אלף שקל.

תחברו את עשרות הצינורות שקיימים בספורט הישראלי - האיגודים והמרכזים למיניהם (ואליצור הוא, כזכור, מרכז קטנצ'יק) - ותקבלו תמונה טובה יותר שיכולה להסביר מדוע אנשי ניהול נאבקים בעור שיניהם על תפקידים באותם צינורות.

***

עוד נקודה מטרידה היא מה בעצם עושים באותם מרכזים שמצריך להשאיר אצלם כסף. המרכזים מתפארים בפעילות הענפה שלהם. במקרה של דוח אליצור אפשר לראות כי מלבד העברת כספים לקבוצות - פעולה חשבונאית פשוטה שנעשית בלחיצת כפתור - אין כמעט פעילות שטח אמיתית. "המטרה היא לנפח את הפעילות על מנת להראות מצג שווא כאילו המרכז עושה משהו ובכך להצדיק את ההקצבות, אבל בפועל הפעילות לא באמת קיימת", אומר גורם בכיר במערכת. גם כאן יש מחלוקת לגבי הפרשנות. המרכזים הפועלים לפי הוראות רשם העמותות מבינים את ה"פעילות" באופן כזה, ואילו הביקורת של הטוטו טוענת למשהו שונה. במקרה של אליצור טוען דוח הבדיקה כי בשנת 2011, דווח כי היקף ההוצאה של אליצור על פעילות שבוצעה הסתכם ב-460 אלף שקל. בפועל הדוח מראה כי לתוך "פעילות" הוכנסו הוצאות שלטענת המבקר לא קשורות לעניין, כך שעלות הפעילות עמדה על 134 אלף שקל בלבד (ניפוח של 243%); ב-2010 דיווח המרכז על פעילות בעלות של 296 אלף שקל, אבל בדוח נטען כי הפעילות בפועל הסתכמה ב-59 אלף שקל (ניפוח של 400%), גם ב-2009 טוען הדוח לניפוח של כ-290% ב"פעילות".

עוד נקודה שנמצאת בבדיקת רשם העמותות קשורה ליו"ר אליצור לשעבר, מנחם ויידהורן. ויידהורן אמנם לא זכה לשכר כיו"ר המרכז (רק להחזר הוצאות בדמות הפרשות לפנסיה), אבל הוא שימש כנושא משרה בחמש אגודות כדורסל שונות - אליצור שוהם, אליצור תל אביב, אליצור בית שמש, אליצור חולון, ואליצור ראשל"צ (ממנה יצא, אבל מינה במקומו את מזכיר אליצור יעקב שיאון) מתוך כ-60 אגודות המסונפות למרכז אליצור. למרכז יש זכות להחליט על חלוקת כספים לאגודות המסונפות, מלבד הכספים המוכתבים לו מהטוטו, לפי קריטריונים מסוימים. בדוח המבקר נמצא כי המרכז אכן העביר סכום נוסף של מיליון שקל לאגודות, "אבל מקריאת הפרוטוקולים שהועברו אלינו לא נראה כי ההחלטות לגבי העברות תמיכות לאגודות בוצעו בהתאם לקריטריונים מסוימים".

למה מובילה כל התסבוכת הזאת? לטבלה שנמצאת אצל רשם העמותות ובה נטען לכאורה, כי מאז 2007 ועד 2011 הועברו לחמש האגודות בהן קשור היו"ר ויידהורן סכומים של 341,839 שקל מתוך סך כולל של 1.03 מיליון שקל תמיכות שהחליט המרכז להעביר, אשר מהווים 33% מכספי התמיכות של המרכז בשנים הללו.

***

מרכז אליצור הוא לא המהות בכתבה הזאת. הזרקור שהופנה כאן מציג את המציאות היומיומית בה פועלים המרכזים בעת המגע שלהם עם הכסף הציבורי. השיטה הפתלתלה והפרשנית (והגורפת) של כתיבת הדוחות מאפשרת לנכס כספי ציבור לטובת האנשים היושבים באותם גופים, למרות שבפועל אין בהם כמעט שום צורך למעט העברת הכסף לאותם קבוצות ואגודות ספורט. ואם אין בהם צורך של ממש, אז כנראה שבאמת הגיע הזמן לייבש את השלולית.

תגובת מרכז אליצור: "הצגת הנתונים הכספיים מתבצעת בהתאם להוראות המקצועיות של לשכת רואי החשבון בישראל. כמו כן, נתוני אחוז הוצאת ההנהלה וכלליות תואמים את רשם העמותות. מרכז אליצור מגיש מדי שנה בשנה את החומר הנדרש לרשם העמותות, החומר נבדק במשרדי הרשם ומקבל את אישורו. ובשל כך מקבל המרכז אישור ניהול תקין מדי שנה. הרי ברור לחלוטין כי אלמלא העמותה לא הייתה עומדת בתקנות רשם העמותות, לא היתה מקבלת אישור ניהול תקין. יש לציין עוד כי כל החלטות התמיכה מתקבלות במרכז אליצור, מגובות בפרוטוקולים שאושרו.

"הרינו להדגיש כי הצגת הסכומים תואמת את אופן ההצגה במרכזי הספורט האחרים, דוגמת מרכזי מהפועל ומכבי, המקבלים סכומים הגבוהים בהרבה ממרכז אליצור וכן מוצגים באופן הנדרש על פי חוק מזה עשרות בשנים, ומעולם לא נדרשנו לשנות אופן הצגה זה".