לאחר 50 ימים של לחימה: הפסקת האש נכנסה לתוקף

(עדכונים שוטפים) - חמאס הודיע: הפסקת האש נכנסה לתוקף ■ גורם ישראלי רשמי: ההסכם לא כולל הקמת נמל, שחרור אסירים ופירוז הרצועה ■ מהבוקר: 145 רקטות ופצמ"רים ■ הוסר החשש לארוע ביטחוני במועצת אשכול

בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו משה בוגי יעלון - צוק איתן / צילום: רויטרס

לאחר 50 ימים: הפסקת האש בין ישראל לחמאס נכנסה לתוקפה בשעה 19:00, על רקע מטחים כבדים של רקטות לעבר ישובי הדרום. ישראל השיבה למצרים כי היא מקבלת את הצעתה להפסקת אש לא מוגבלת בזמן, לאחר שכל שרי הקבינט עודכנו. בכפוף לחוות דעת משפטית לא התקיימה הצבעה. גם גורמים בחמאס אישרו את הפסקת האש.

לדברי הגורם, בהצעה המצרית לא ניתן מענה לכל הדרישות שבלעדיהן חמאס אמר שלא יסיים את המערכה, קרי נמל ימי, שדה תעופה, שחרור אסירים, עצירים ביו"ש, העברת כספים ועוד. מנגד, לא כולל ההסכם את פירוז הרצועה כפי שביקשה ישראל. הנושאים ידונו בהמשך. הגורמים מבהירים כי ישראל כי דבקה לאורך כל הדרך בערוץ המצרי אל מול רצון חמאס בערוץ קטארי - טורקי.

כחלק מההסכם ישראל תאפשר מעבר ציוד הומניטרי לשיקום ההרס בעזה שנגרם בעקבות הלחימה ב-50 הימים האחרונים.

מוקדם יותר אמר דובר חמאס סמי אבו-זוהרי כי ישראל והפלסטינים הגיעו להבנות על הסכמת אש ארוכת-טווח ברצועת עזה בהתאם ליוזמה המצרית. לדברי אבו-זוהרי, "אנו ממתינים להודעה מקהיר כדי לקבוע את השעה ליישום ההבנות", אמר. במשרד ראש הממשלה סירבו להגיב לדברים.

ראש המשלחת הפלסטינית לקהיר, עזאם אל-אחמד, אמר כי "הגענו להסכם עם כל הצדדים כדי לסיים את התוקפנות ולהגיע להפסקת אש". לדבריו, "ההסכם מספק את צרכי העם הפלסטיני, הפעם זה צריך להצליח".

הערב רמזו בכירים פלסטיניים על התקדמות משמעותית במגעים להפסקת אש. סגנו של חאלד משעל, מוסא אבו מרזוק, אמר כי "המשא ומתן הסתיים. הגענו להבנות וההתנגדות ניצחה. אנחנו ממתינים להפסקת התוקפנות". בכיר חמאס בעזה, איסמעיל הנייה, אמר כי "אנו קרובים להבנות פוליטיות". לדבריו, העמידה האיתנה של עמינו הוגדרה כניצחון". חאלד אל-בטש, בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה, אף אמר כי "נותרו שעות ספורות בלבד עד ההכרזה על הפסקת אש".

מתחילת היום: 145 רקטות ופצמ"רים

ולקראת כניסת הפסקת האש לתוקף, התגבר הערב ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר באר שבע, אשדוד, אשקלון, עוטף עזה ויישובים נוספים. בשעות הצהריים נורו 22 רקטות ופצמ"רים במשך חצי שעה לעבר המועצה האזורית אשכול. בשעה 18:00 נורה מטח כבד לעבר ישובי עוטף עזה ואשדוד. כתוצאה ממטח זה לעבר המועצה האזורית אשכול נהרג אדם אחד ושניים נוספים נפצעו באורח קשה. אחד מהפצועים מת מפצעיו בבית החולים. בנוסף, רקטה נפלה בשטח פתוח באזור גוש דן, ומטחים נוספים נורו לעבר ישובי הדרום, כולל אשדוד, אשקלון, ובאר שבע.

לקראת השעה 21:00 דווח על חשש לארוע ביטחוני בחבל אשכול, אולם חשש זה הוסר במהרה.

מוקדם יותר היום, באשדוד רקטה פגעה בחצר של גן הילדים שהיה למרבה המזל ריק מאדם והתקרית הסתיימה ללא נפגעים. מוקדם יותר הבוקר פגעה רקטה שנורתה מרצועת עזה ישירות בבית, באשקלון, שניות לאחר שהאזעקה העירה את בני המשפחה. בעקבות הירי נגרם נזק כבד במקום. למרות שלא הספיקו להגיע למרחב המוגן, באורח פלא אף אחד מבני המשפחה לא נפגע.

ראש העיר אשדוד, יחיאל לסרי אמר לאחר פגיעת הרקטה כי "אם מישהו מאיתנו היה צריך המחשה לפתיחת שנת הלימודים תחת אזעקות ונפילות, בארגז החול במגלשה ועל הנדנדה, האשליה יכולה לחלוף. כיפת ברזל לא נותנת הגנה מלאה ויכולות להיות נפילות וגם בגן ילדים. התאריך של 1 בספטמבר הוא לא ערך קדוש ואפשר לדחות את פתיחת שנת הלימודים. אני לא מתכוון לפתוח את שנת הלימודים".

בשבוע האחרון נשמעו קולות רבים שקראו שלא לפתוח את שנת הלימודים במועדה. נגד הכרזותיו של שר החינוך שי פירון על פתיחת השנה כסדרה, התייצבו ראשי רשויות בדרום שטענו כי לא יסכימו להחזיר את הילדים ללימודים בכל מחיר. "עם 275 טילים מתחילת הלחימה ותשע אזעקות ביום, אני לא מתכוון לשלוח ילדים באוטובוסים", אמר אתמול ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני בתום פגישתו עם פירון. "חמאס עוקב אחר כלי התקשורת, ויודע שב-1 בספטמבר יצאו הסעות עם ילדים והוא ישגר טילים בין 07:00-08:00. זה לא קשור לניצחון - אנחנו לא משחקים בחיי אדם, ולא מתכוונים להרגיל את התושבים ואת המדינה שירי על אשקלון היא שגרה. כל עוד ימשך הירי אנחנו נאריך את חופשת הקיץ ולא נפתח את שנת הלימודים במועדה".

חמאס גם ירה הבוקר מטח לעבר המרכז והדרום. אזעקות הופעלו באזורים נרחבים בארץ, בהם גוש דן, השפלה, אשדוד, אשקלון ומועצות אזוריות בדרום. רקטה אחת פגעה בבית באשקלון, ככל הנראה באזור בו בתים צמודי קרקע. 21 בני אדם נפצעו באורח קל מרסיסי זכוכית, בהם גם 5 ילדים בני 5-8. הם פונו לקבלת טיפול בבית החולים ברזילי בעיר. כמו כן, ישנם 18 נפגעי חרדה. צוותי כיבוי ניתקו את אספקת הגז במקום.

מהמשטרה נמסר כי בני המשפחה ששהו באותה העת בבית לא נפגעו. ההורים שמעו את האזעקה, יצאו מחדר השינה להעיר את הילדים ואז פגעה הרקטה בחדר השינה שלהם. הם לא הספיקו להגיע לממ"ד.

כמעט במקביל, מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה בשמי תל-אביב. מיד לאחר מכן תקף צה"ל 3 משגרים שמהם נורו ככל הנראה הרקטות למרכז מאזור שכונת שייח זאייד. מחצות תקף חיל האוויר לפחות 15 יעדי טרור ברצועת עזה, לאחר שאתמול שוגרו יותר מ-120 רקטות לעבר ישראל.

מדובר צה"ל נמסר כי בין היעדים שהותקפו הלילה ישנם בניינים, דירות המשמשות את ארגוני הטרור לתכנון פעילות טרור ובאחד מהם אתר לייצור אמצעי לחימה. בנוסף, צה"ל תקף מתחמים בשני בתי ספר במרכז הרצועה ובצפונה, אשר שימשו מוקד לפעילות טרור ובוצע מהם ירי תלול-מסלול לעבר שטח מדינת ישראל.

עוד נמסר כי במהלך השבוע האחרון בוצע ירי חוזר ונשנה לעבר עוטף עזה מתוך בית הספר היסודי לבנים, "עלי בן אבי טלב", הממוקם בפאתי זייתון. מבית הספר בוצע השיגור ממנו נהרג הילד דניאל טרגרמן בן ה-4 מקיבוץ נחל עוז . כמו כן, במהלך המבצע בוצעו שיגורים נוספים ממרחב הסמוך לבית הספר לעבר מרחב אשדוד.