בוריס מינץ רכש מניות בחברת נדל"ן אוסטרית ב-295 מ' אירו

בעלי O1 גרופ הרוסית מבקש להתרחב אל מעבר לגבולות רוסיה ■ עד כה גייסו חברות נדל"ן זרות כ-2.5 מיליארד שקל באג"ח בשוק המקומי

בזמן שחברת O1 פרופרטיז שבשליטת המיליארדר בוריס מינץ מתכוננת לגיוס של 500 מיליון שקל באמצעות הנפקת אג"ח בתל אביב, החברה האם מרחיבה את פעילותה באירופה. ל"גלובס" נודע כי O1 גרופ השלימה רכישה של כ-16.4% מחברת הנדל"ן האוסטרית CA Immo, תמורת כ-295 מיליון אירו.

מטרת ההשקעה היא לאפשר לקבוצת ההחזקות של מינץ, אשר מתמקדת בתחומי נדל"ן, פיננסים ותעשייה, להתרחב מחוץ לגבולות רוסיה - בה מרוכזות עיקר החזקותיה.

חברת CA Immo מחזיקה שורה של נכסים בגרמניה, אוסטריה ובמדינות נוספות במרכז-מזרח אירופה, וכן מבנים המיועדים לפיתוח בערים כגון ברלין, פרנקפורט ומינכן. לדברי מינץ (56), איש עסקים יהודי-רוסי, ההחזקה ב-CA Immo תואמת לאסטרטגיה של קבוצתO1 שבשליטתו, המבקשת להתמקד בהשקעות באירופה.

עוד הוא מציין, כי לחברה האוסטרית פורטפוליו נכסים איכותי אשר מזכיר באופיו את פורטפוליו הנכסים של O1 פרופרטיז - שהיא כאמור החברה הבת שאמצעותה הוא מתכוון לגייס מהציבור הישראלי חצי מיליארד שקל. מאחר שהרכישה האמורה הינה החזקה בשיעור קטן יחסית (16.4%), נראה כי רכישת ההחזקה בחברת הנדל"ן האוסטרית היא בעיקר ניסיון לאותת למשקיעים כי קבוצת O1 אכן פועלת להרחבת אזורי הפעילות המצומצמים שלה.

קבוצת O1 מחזיקה בכ-65% ב-O1 פרופרטיז, שכאמור מבקשת לעלות על גל גיוסי האג"ח של חברות נדל"ן זרות, הזוכות לתנאי גיוס אופטימליים בת"א. בניגוד לרוב החברות הללו, שהינן אמריקאיות ופועלות בארה"ב (בעיקר בניו יורק), O1 פרופרטיז מתמחה אך ורק בנדל"ן מניב בתחום המשרדים בעיר מוסקבה. לחברה 13 מבני משרדים בבירת רוסיה, בשווי כולל המוערך בספריה בכ-4.5 מיליארד דולר, וזאת לצד שלושה פרויקטים המיועדים לפיתוח יזמי.

שלא במפתיע, גם O1 נמצאת בשליטת איש עסקים יהודי. בדומה לאנשי עסקים יהודים שבבעלותם חברות נדל"ן אמריקאיות שגייסו כאן חוב, ביניהם אייב לסר (דה-לסר), ג'ואל וינר (זאראסיי) וגארי ברנט (אקסטל) - גם מינץ מבקש לנצל את הריביות הנמוכות והביקושים הגבוהים בהנפקות אג"ח בישראל. עד כה, ויחד עם חברת ייזום הנדל"ן ברוקלנד אפריל (שבשליטת בועז גלעד ואסף פיטוסי, המתמחה ברובע ברוקלין שבניו יורק), גייסו חברות הנדל"ן האמריקאיות הללו כ-2.5 מיליארד שקל באג"ח בשוק המקומי.

חברת הנדל"ן אקסטל גייסה כמיליארד שקל בריבית של 4.9%; זאראסיי גייסה במצטבר כ-750 מיליון שקל בריבית של כ-5%; דה לסר גייסה במצטבר כ-600 מיליון שקל בריבית של כ-5% וברוקלנד גייסה כ-120 מיליון שקל בריבית של 6.4%.

המוסדיים רוכשים והחתמים דוחפים

על רקע התנאים הנוחים - לרבות העובדה שהמוסדיים המקומיים רוכשים מכל הבא ליד - מינץ הוא לא היחיד שלוטש עיניים לכיוון הבורסה המקומית. באחרונה הודיעו יזמי נדל"ן אמריקאים נוספים כי הם בוחנים הנפקות אג"ח בת"א, בהיקף של כ-2 מיליארד שקל (כולל O1).

מדובר בקבוצת לייטסטון שבבעלות איש העסקים דיוויד ליכטנשטיין, שמעוניינת לגייס כ-500 מיליון שקל; חברת הנדל"ן הניו-יורקית ויטקוף שבשליטת היהודי-אמריקאי סטיב ויטקוף, שבוחנת הנפקה בהיקף דומה; וקרן הריט LATA, המוחזקת בשרשור על ידי אלקו החזקות ופועלת בתחום הנדל"ן בארה"ב, שתבקש להנפיק אג"ח בהיקף של כ-450-500 מיליון שקל.

מי שעוד מסייע לדחיפת חברות הנדל"ן הללו לבורסה הם יועצים וחתמים, הגורפים לכיסם עמלות עצומות של מיליוני שקלים בכל הנפקה. בראש רשימת גוזרי הקופונים הללו נמצאים צמד יועצי ההנפקות רפי ליפא וגל עמית, שכבר גרפו לכיסם למעלה מ-20 מיליון שקל בעמלות עבור תיווך וייעוץ בהנפקות דה לסר, זאראסיי וברוקלנד אפריל (ומתווכים גם עבור ההנפקה של לייטסטון).

וכן, אליאב בר דוד ואהרון סמרה ממיטב דש חיתום, שקיבלו כ-16 מיליון שקל עבור הנפקת אקסטל; אפרים קריאל שנהנה מעמלת ייעוץ של 7.5 מיליון שקל באותה הנפקה; וחברת החיתום של אי.בי.אי, בראשה עומד ארז גולדשמיט, שקיבלה למעלה מ-10 מיליון שקל עבור ההנפקות האחרונות של דה לסר, זאראסיי וברוקלנד.