75 מ' ש' נוספים יעברו לרופאים שיתמחו במקצועות במחסור

כל רופא שיתקבל להתמחות במקצוע המוגדר במחסור של כוח-אדם, יזכה למענק מיוחד בגובה שייקבע סופית עפ"י מספר הזכאים בפועל ובהתאם לתקציב שסוכם

רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה  מחלה / צלם: thinkstock
רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה מחלה / צלם: thinkstock

אגף התקציבים והממונה על השכר במשרד האוצר הסכימו להקצות 75 מיליון שקל נוספים לטובת מענקים הניתנים לרופאים שמתמחים במקצועות שבמחסור, זאת לאחר שמכסת הכספים (620 מיליון שקל) שהוקצתה למענקים במסגרת הסכם הרופאים בשנת 2011 נגמרה במהלך 2014 חמש שנים לפני תום תוקפו של ההסכם.

כבר באוקטובר 2013 התברר כי ההתנפלות על המענקים מביאה לחריגה מהמכסות שנקבעו, אולם אז הורה שר האוצר (לשעבר) יאיר לפיד להעביר את מלוא הכסף הדרוש על פי מה שהגדיר "רוח ההסכם". מה המקור התקציבי לסיכום הנוכחי? במשרדי הבריאות והאוצר לא פירטו, אבל הבטיחו לחזור אלינו עם הסבר.

לפי הסיכום שגובש מול הנהלת משרד הבריאות, כל רופא שיתקבל להתמחות במקצוע המוגדר במחסור של כוח אדם, יזכה למענק מיוחד בגובה שייקבע סופית על פי מספר הזכאים בפועל ובהתאם לתקציב שסוכם. על פי ההסכם המקורי, רופא שהתמחה במקצוע במחסור זכה למענק בגובה 250 אלף שקל, רופא שהתמחה בפריפריה זכה למענק דומה ואילו רופא שהתמחה גם במקצוע במחסור וגם בפריפריה זכה למענק בגובה 500 אלף שקל.

הסיכום הנוכחי אינו כולל מענקים אוטומטיים עבור התמחות בפריפריה, אלא רק בגין התמחויות הכלולות ברשימת המקצועות שבמחסור. משרדי הבריאות והאוצר הסכימו להוסיף השנה שני מקצועות חדשים לרשימה: פסיכיאטריה מבוגרים ורפואת משפחה בפריפריה. אלה נוספו לגריאטריה, פתולוגיה, נאונטולוגיה, הרדמה ורפואה דחופה, פסיכיאטריה ילדים. לאור הצלחת תוכנית המענקים במספר מקצועות שהוגדרו בעבר במחסור, המענקים לא יינתנו השנה עבור התמחויות ברפואה פנימית ובכירורגיה.

במשרד הבריאות מרוצים מאוד מהצלחת המענקים, ומציינים כי במקביל חל גידול במספר הסטודנטים שסיימו בהצלחה לימודי רפואה בארץ ובחו"ל. כמו כן, פתיחת הפקולטה לרפואה בצפת יחד עם הגדלת המכסות ללימודי רפואה ביתר הפקולטות הביאה לכך שמספר הנרשמים לשנה א' עומד השנה על למעלה מ-700, זאת כאשר מספר המסיימים השנה עמד על 450.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' ארנון אפק, אמר היום בעניין: "אני מבקש להודות לאגף התקציבים ולממונה על השכר באוצר על נכונותם להמשיך את תוכנית המענקים גם לאחר תום ההסכם. המקצועות שנבחרו יסייעו בקידום הרפורמה בפסיכיאטריה והרפואה הדחופה בחדרי המיון".