איזו סיעה תפעל הכי הרבה כנגד מתעללים בבעלי חיים?

כבר 20 שנה שחוק צער בעלי חיים אינו נאכף ■ "גלובס" בדק במדגם של הסיעות המתמודדות בבחירות לכנסת מי תהיה הסיעה שתשנה את המצב

כלב כלוא בבית נטוש ביפו / צילום: רפי קוץ
כלב כלוא בבית נטוש ביפו / צילום: רפי קוץ

על-פי הערכות, בישראל אלפי בני אדם בעלי זכות הצבעה, שסוגיות הנוגעות ליחס לבעלי חיים, קשורות באופן הדוק להצבעתם בבחירות. אלה מעדיפים לתת קולם בבחירות לסיעה שפועלת הכי הרבה למען שיפור המצב הקיים בסוגיית חוק צער בעלי חיים. בימים שבהם ראשי הסיעות מחזרים אחר כל קול, ולצד הגידול במספר הישראליים הנוטים להימנע מצריכת בעלי חיים למאכל, לא פלא שלא מעט מהסיעות מזהות ציבור זה כסקטור פוטנציאלי לגריפת קולות נוספים ולשיפור מצבם של בעלי החיים בישראל.

אחת הסוגיות המהותיות בנושא זה, היא העובדה שמשרד החקלאות אשר אמון על אכיפת חוק צער בעלי חיים שנחקק בשנת 1994, לא פועל לאכיפה של החוק כנדרש, וזאת בשל דאגתו לאינטרסים של הסקטור החקלאי אשר אחראי לגרימת סבל רב לבעלי חיים בתעשיית המזון מן החי. בחודש מאי האחרון אף דיווח מבקר המדינה יוסף שפירא בהרחבה את העובדה כי במשך 20 שנה חוק צער בעלי חיים לא נאכף וזאת בשל העובדה כי אף שר חקלאות לא חתם על תקנות רבות שאמורות להגדיר בין היתר מהם תנאי ההחזקה של בעלי החיים במשקים התעשייתיים, וכיצד להמיתם.

עוד לפני פרסום הדו"ח, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בחודש נובמבר 2013 על הקמת צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל המשרד דאז הראל לוקר, שיבחן את חלוקת האחריות בין משרדי הממשלה לנושא אכיפת חוק צער בעלי חיים. בצוות היו חברים גם נציגים של משרדי המשפטים, האוצר, הגנת הסביבה, החקלאות והכלכלה. הוועדה התכנסה מספר פעמים לדיונים אך טרם הגיעה למסקנות לפני ההודעה על פירוק הממשלה והליכה לבחירות.

מבדיקה שערך "גלובס" עם משרד ראש הממשלה עולה כי גורמים המעורים בעבודת הצוות לבחינת האחריות המיניסטריאלית על תחום צער בעלי חיים אמרו כי הצוות קיים עבודת מטה שניתחה את המצב הקיים, בחנה את המסגרת המשפטית וקיימה השוואה בינלאומית. בנוסף קיים הליך של שמיעת בעלי עניין מהציבור. בעת הזו נבחנות האפשרויות לסיום עבודת הצוות, בשים לב להקדמת הבחירות ולהיבטים המשפטיים הרלוונטיים לתקופה זו. בנוסף, ציין השר גלעד ארדן בשיחה עם "גלובס" כי בכוונת נתניהו להשלים את הבחינה של העברת הסמכויות לאחר הבחירות.

בסיעת הליכוד יש שני פוליטיקאים נוספים שיש לב אליהם. ראשית השר גלעד ארדן שבעת כהונתו כשר להגנת הסביבה הצהיר כי הוא תומך בהעברת סמכויות אכיפת החוק אל משרדו בשל ניגוד העניינים בו מצוי משרד החקלאות. בנוסף, היה השר היחיד בממשלות שכיהנו בשני העשורים האחרונים שהורה על סגירת חוות מזור שבמשך 20 שנה ייצאה מישראל קופים לניסויים במעבדות בארץ ובעולם למטרות רווח. מנגד, ארגונים למען בעלי חיים לא שוכחים את כהונתו של ישראל כץ כשר חקלאות, שהוגדר לטענתם כאחד השרים הגרועים ביותר בסוגיית שיפור מצבם של בעלי החיים במשקים החקלאיים, וזאת כתוצאה מהתנגדותו לכל יוזמה לשינוי המצב הקיים הסותרת את האינטרס החקלאי. עם זאת כשר תחבורה בקדנציה האחרונה, קידם כץ את החקיקה האוסרת על שימוש בעגלות סוסים שלא למטרות תיירות.

בסיעת המחנה הציוני הודיעו בחודש פברואר האחרון כי בכוונת הסיעה לפעול להעביר את סמכויות חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה. ח"כ ציפי לבני אף הסבירה כי "אי-אפשר לתת למי שמתייחס אליהם כתוצרת חקלאית לשמור על זכויותיהם". הסיעה אף קיימה בשבוע שעבר מפגש בנושא, עבור מתעניינים בסוגייה ולבני התחייבה במפגש זה כי תדרוש להעביר את הסמכויות במסגרת המשא ומתן הקואליציוני. חברי כנסת בולטים בנושא היו איתן כבל שכיהן כיו"ר השדולה למען בעלי חיים בכנסת ויואל חסון שייסד את השדולה בכנסת ה-17. מנגד, יצאה הסיעה גם בהצהרה אחרת לפני כחודש בניסיון לחזר אחר קולות החקלאיים. במסגרת הצהרה זו הודיעה הסיעה כי בכוונתה לדאוג לאינטרסים של החקלאיים. דאגה לאינטרסים של המגזר החקלאי המתפרנס בין היתר מתעשייה הפוגעת בבעלי חיים, לצד היוזמה להעביר את סמכות אכיפת החוק מחוץ למשרד החקלאות, אינה מתיישבת זו עם זו, מאחר ששמירה על אכיפת החוק בסמכותו של משרד החקלאות היא אינטרס מובהק של החקלאים בישראל. במחנה הציוני לא השיבו לטענה על הסתירה בסוגיה זו.

בסיעת כולנו בראשות משה כחלון, הודיעו כי הסיעה מאמינה שחברה ערכית נמדדת גם ביחס שלה לבעלי החיים, ועל כן הסיעה מכירה בחשיבות הטיפול, השמירה ואופן הגידול של בעלי חיים בישראל. יחד עם זאת הסבירו כי בסיעה גם מאמינים שבעניין האחריות והסמכות הממשלתית על בעלי החיים, ראוי להבדיל בין חיות משק לחיות מחמד. "לדעתנו נושא חיות המחמד צריך להיות תחת אחריותו של המשרד להגנת הסביבה, ואילו חיות המשק צריכות להיות תחת אחריותו של משרד החקלאות תוך התחייבות לאמץ דרקטיבות אירופאיות. חשוב לציין כי כל החלטה הנוגעת לחיות המשק, משפיעה באופן ישיר על יוקר המחיה של אזרחי ישראל. לכן שיקול זה חייב להילקח בחשבון כאשר מתקבלות החלטות לגביהן".

עמדתה של סיעת כולנו בעייתית, מאחר שיש בה כדי לשמר את המצב הקיים, שבו משרד החקלאות אולי פועל לאכיפת חוק צער בעלי חיים כאשר מדובר בחיות מחמד, אך אינו פועל לאכיפת החוק כאשר מדובר בעבירות המתבצעות במשקים חקלאיים, וזאת בשל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי. במילים אחרות, מאחר ש-99% מבעלי החיים בישראל נמצאים במשקים תעשייתיים, שינוי חוק שלא יתייחס לגורלם יהיה בפועל חסר משמעות.

בסיעת יש עתיד בראשות יאיר לפיד ציינו כי הסיעה פעילה ותמשיך לפעול למען בעלי חיים. בהתייחס לסוגיית סמכות אכיפת החוק ציינו כי "נקדם העברת סמכויות האכיפה של צער בעלי חיים ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר למשרד להגנת הסביבה, כך נצמצם את ניגוד האינטרסים הקיים כיום הפוגע בבעלי החיים בישראל. יש עתיד רואה בחומרה רבה עבירות של התעללות בבעלי חיים ואת חוסר האכיפה וההרתעה בנושא. נפעל להחמרת עונשי המאסר הקבועים בחוק למתעללים בבעלי חיים ואת סכומי הקנסות בגין עבירות אלה". יחד עם זאת, בעת כהונתו של לפיד כשר האוצר נמתחה עליו לא מעט ביקורת בשל ההחלטה להסיר את המכסים על ייבוא עגלים לישראל במסגרת תעשיית הבשר. זאת בשל האכזריות הרבה הכרוכה בתעשייה זו הכוללת ברובה העמסת עגלים אל אוניות צפופות למסע ארוך מאוסטרליה לישראל שבסופו מגיעים העגלים לנמל אילת ומשם אל מכלאות פיטום ומהן למשחטות. כפיצוי על עידוד הייבוא, אושר גם תקציב של עשרות מיליוני שקלים לטובת עידוד צריכת הבשר והחלב בתעשייה המקומית. מנגד, אחד מחברי הכנסת הפעילים ביותר למען בעלי חיים היה ח"כ דב ליפמן שהיה אחראי למספר הצעות חוק בנושא.

סיעת מרצ, היא אולי הסיעה שבה ההתייחסות הרחבה ביותר לנושא במצע שלה. גם סיעה זו קיימה בשבוע שעבר מפגש לציבור בסוגיה זו. יחד עם זאת יש לזכור כי החולשה של מרצ היא גודלה ויכולתה האמיתית להעביר חוקים בנושא בתמיכה ממשלתית רחבה. ח"כ תמר זנדברג מסרה ל"גלובס" כי הסיעה פועלת להגנת בעלי החיים כבר שנים רבות, ולקראת הבחירות שיתקיימו מחר, הסיעה גיבשה מצע מתקדם בנושא והיא היחידה שנותנת בולטות לנושא, על כן קיבלה את המיקום הראשון בדוח של תנו לחיות לחיות בעשייה למען בעלי החיים.

בהתייחס לנושא אכיפת החוק ציינה זנדברג כי "אחד הדברים המרכזיים במאבק שלנו הוא למען העברת סמכויות חוק צער בעלי חיים ממשרד החקלאות למשרד להגנת הסביבה. התחקירים הקשים שראינו כולנו על התעללות בתעשיית המזון מן החי מעידים על כך שמשרד החקלאות כשל בתפקידו ולא סתם - הוא הרי נמצא בניגוד עניינים אינהרנטי ולתת לו לאכוף את חוק צער בעלי חיים זה כמו לתת לחתול לשמור על השמנת. משרד החקלאות הוא משרד כלכלי שמחייג את האינטרסים של תעשיית המזון מן החי ולא יכול גם לפקח על עצמו. לכן פניתי בדרישה לועדה הבינמשרדית שבחנה את הנושא, לקדם העברת סמכויות למשרד להגנת הסביבה ואמשיך לקדם זאת גם בכנסת הבאה. נושא הסמכויות נמצא במצע של מרצ עוד מכנסות קודמות, ואנו נפעל בכל האמצעים כדי שהן יועברו בכנסת ה-20".

בעמותת אנונימוס סיכמו כי קיים פער עצום בין המודעות הגבוהה של הציבור הישראלי לזכויות בעלי חיים, לבין המצב החוקי שבפועל מותיר את בעלי החיים משוללי כל הגנה. "אנחנו מקבלים המון פניות מאנשים שמתלבטים בין כמה מפלגות, כשאחד השיקולים המרכזיים עבורם הוא מעורבות המפלגות בפעילות להגנה על בעלי חיים. לכן פרסמנו סיכום של הצעות החוק שהגישו המפלגות ומידת ההשתתפות בדיונים בנושא בוועדות הכנסת. אנחנו שמחים לראות שלראשונה, מפלגות רבות מתייחסות לסוגיה במצעים ובקמפיינים, ומקווים שההבטחות היפות ייתרגמו למעשים".