תע"א: ההסכמות עם העובדים הן עקרוניות בלבד - רק בסיס למו"מ

מנכ"ל התע"א, יוסי וייס: "אין ודאות בשלב זה באשר למועד התגבשותן של הסכמות אלה לכדי הסכם מחייב ובאשר לנוסחן הסופי"

התעשייה האווירית (תע"א) הבהירה היום (א') בהודעה ששיגרה לבורסה ולרשות לניירות ערך כי ההסכם שנחתם בשבוע שעבר בין הנהלת החברה לארגון העובדים מעגן הסכמות עקרוניות בלבד שעדיין לא קיבלו את אישור הרשויות המוסמכות ובכל מקרה, יהוו בסיס לקראת משא ומתן לחתימה על הסכם קיבוצי רחב עם העובדים. "אין ודאות בשלב זה באשר למועד התגבשותן של הסכמות אלה לכדי הסכם מחייב ובאשר לנוסחן הסופי", דיווח מנכ"ל התע"א, יוסי וייס.

ביום ה' האחרון דיווחה הנהלת התעשייה האווירית כי השיגה הסכמות עם העובדים - במסגרת צעדי ההתייעלות שהיא מקדמת על רקע מצבה הכספי הקשה. אחת ההבנות המרכזיות שעולות מהסכם העקרונות הוא פרישתם של כ-800 מתוך כ-15 אלף עובדי התעשייה האווירית. על פי הערכות, רבים מבין העובדים שיפרשו משתייכים לחטיבה האזרחית ולחטיבת בדק מטוסים, שבשנים האחרונות היו הפסדיות.

בתע"א מצפים שהמדינה תסייע לה במימון עלויות הפרישה של מאות עובדי החברה, במסגרת מהלכי ההבראה המתגבשים. עם זאת, באוצר מסרבים לכך: מדובר בעלויות פרישה שמוערכות במיליארד שקל, ובאוצר משוכנעים שבכוחה של התע"א להכיל עלויות אלה על עצמה. תע"א מצפה מהמדינה לסיוע נוסף, של החזרתה לתחולת החוק לעידוד השקעות הון.

גורם בארגון העובדים אמר היום: "מתבקש שהמדינה תסייע לחברה שנמצאת בבעלותה, כמו התעשייה האווירית ותורמת רבות לביטחון המדינה. אנחנו לא מבקשים מתנות. במשך 25 שנה המדינה לא השקיעה בתע"א שקל, רק ראתה בה פרה חולבת. מותר לצפות שכל הגורמים - הנהלת החברה, המדינה והעובדים - יירתמו להבראתה".

גורמים בתע"א שבו והבהירו היום כי הסכם העקרונות שנחתם עם העובדים מתייחס לחלקם של העובדים בלבד, זאת בזמן שההנהלה עוד תבחן את חלקה בתוכנית ההבראה. העובדים מצפים שחלקה של ההנהלה בתוכנית כזאת יכלול קיצוץ של עד 50% ממצבת הסמנכ"לים שלה וקיצוצים נוספים בקרב עובדים בכירים. בסוף השבוע שחלף דיווחה תע"א על התוצאות הכספיות שלה לשנת 2015, שבהן הציגה רווח זעום של כ-9 מיליון דולר, מתוך מכירות בכ-3.7 מיליארד דולר.