גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי מלאכותי מול חופי ישראל? האם הפעם זה באמת יקרה

משרד התחבורה בוחן הקמת אי מלאכותי מ־40 מיליון מ"ק העפר שיפונו בחפירות המטרו ● מומחים: הדרך למימוש המיזם רצופה קשיים, אך זה לא בלתי אפשרי ● ומה קרה לתוכניות עבר?

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא
עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

במסגרת החפירות העתידיות של פרויקט המטרו יפונו מהאדמה לא פחות מ־40 מיליון מ"ק עפר, ובמשרד התחבורה בוחנים להקים באמצעותו אי מלאכותי מול חופי ישראל. את העבודה מובילים בנת"ע ובחברת נמלי ישראל, ומנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מתכלל את הבחינה. ואולם, לצד המיזם השאפתני יש לא מעט שאלות פתוחות, וזכרונות מתוכניות עבר שלא יצאו אל הפועל.

בזמן שהבאת פועלי הבניין מקרטעת, שני גופים מרכזיים במהלך מתקוטטים 
בלעדי | ההתרברבות ומאחורי הקלעים של הנסיעה: "לקחתי את מירי רגב להודו" 

מערכת המטרו המתוכננת כוללת שלושה קווי רכבת תת קרקעית מתחת ל־24 רשויות מקומיות בגוש דן, והיא תיבנה בהדרגה החל מהשנים הקרובות ועד לשנת 2040.

כמויות העפר האדירות שיפונו מהחפירות מצריכות פתרונות יצירתיים לאחסון ולהובלה, כך מסבירים גורמים המעורבים במיזם. בין היתר נעשית עבודה מקבילה מול רמ"י ומול רכבת ישראל ביחס לשאלות של שימוש בקרקעות המדינה לטובת אחסון והובלה.

משה בן זקן / צילום: תמונה פרטית

שלב הבדיקות כעת כולל בחינה של טיב החומר שנמצא בתת הקרקע - עדיין לא ידוע מה כמות החומר הראויה לשימוש. המידע נאסף בימים אלו באמצעות עשרות מוקדים שבהם נת"ע עורכת קידוחי ניסיון. בנוסף להקמת אי נבחן גם מילוי מחצבות שלא נמצאות בשימוש באותו חול.

תשתיות ישראל יאותגרו

בשנת 2021 נפתח נמל המפרץ בחיפה, אשר הוקם באמצעות ייבוש הים. בשלב התכנון, חברת נמלי ישראל בחנה את כדאיות הבאת חומרי החפירה מביצוע מינהרת הקו האדום, אולם בסופו של דבר הנושא ירד מהפרק בשל כמויות קטנות, קשיים בהובלת חול רטוב, עיתוי העבודות של נת"ע ביחס לעבודות של חנ"י על הקמת הנמל, ועלויות השימוש בחול הזה לעומת עלויות של כריית חול בים.

בישראל יש די פעילות ימית כדי להבטיח יעילות בסחר החוץ של המדינה, כשדרך הים מגיעים 98% מהסחורות לישראל. אלא שהקיבולת עשויה להיות מאותגרת כבר בשנת 2040, ובמסגרת תכנית האב לפיתוח הנמלים הוצעו חלופות שונות: פיתוח אי במפרץ חיפה לצורך פינוי המפעלים, אי מול חופי חדרה לפעילות נמלית וכן בצפון אשדוד. לפי החברה, החלופות הריאליות יותר הן בחדרה או באשדוד.

בכל אופן, כאמור, האתגרים רבים והבחינה רק בראשיתה. במסגרת מסמך מדיניות לחופי ישראל של מנהל התכנון, נבדקת הקמת אי מלאכותי באיזור חדרה שנמצא כאזור פחות פגיע, אך הוא לא נכלל בעבודה הסופית לנוכח סיכונים סביבתיים.

בעבר, משרד התחבורה אף ערך בחינה להקמת שדה תעופה אך נמצא שלא קיימת היתכנות כזו, ויוזמות נוספות הועלו על ידי משרדי הממשלה כאשר דובר על אי מול רצועת עזה, וכן רשויות מקומיות שהובילו בחינות שונות להקמת אי בסביבתן.

לא בלתי אפשרי

פרופ' אופירה אילון מבית הספר למדעי הסביבה באונ' חיפה מסבירה שעל אף השאלות המורכבות, ניתן להקים אי מלאכותי בים: "הנושא נבדק כמה פעמים ועל ידי גורמים שונים, בעיקר כי מדינת ישראל ענייה בשטחים וקצב גידול האוכלוסיה בה הגדול ביותר מבין מדינות ה־OECD. לכן, בעיית הקרקע היא מהותית והנושא של איים מלאכותיים נסקר יותר מפעם אחת, ובעיקר דובר על הקמת אי לטובת העברת תשתיות של תעופה, חשמל, התפלה ונמלים לשם".

לדבריה, "העברת התשתיות לאי מלאכותי יכול להיות רעיון טוב, אבל זה רק רעיון כי יש המון דברים שצריך לבדוק בדרך: איפה ואיך מקימים, השפעה על תעבורה וסביבה ימית ועל המגוון הביולוגי. כשהוקם נמל המפרץ ערכו את הסקירה הסביבתית היקרה ביותר שנעשתה עד אז כדי לבחון את אותם דברים, אבל צריך להזכיר שיפן למשל היא מדינה שמשתמשת הרבה מאוד בפסולת בניין לטובת הקמת איים מלאכותיים, ולכן זה לא בלתי אפשרי אבל דורש הרבה מאוד עבודה מקצועית".

בשנים האחרונות הנושא נסקר גם על ידי חוקרי הטכניון שהמליצו על הקמת מתקנים קטנים שאינם מחייבים חיבור יבשתי קבוע ויכולים להיות מוצבים על כלונסאות, וכן על בחינה של הקמת איים מלאכותיים לתשתיות.

יחד עם זאת, החוקרים לא המליצו על הקמת אי לפיתוח אורבני מפני ש"מבנה הים המיוחד - מדרון תלול המחייב מילויים אדירים או שימוש בטכנולוגיות שעדיין לא הוכחו - ועצם יצירת תשתית חדשה וחיבורה ליבשה, כרוכים בהשקעות גבוהות מאוד. גם אם השקעות אלה יוכחו כ'כדאיות' בטווח הנראה לעין, ספק אם הן משרתות מדיניות לאומית נכונה", וזאת מבחינה חברתית, סביבתית ועירונית.

דלית זילבר, לשעבר מנהלת מנהל התכנון מציגה עוד קשיים בדרך: "בשנים האחרונות יש שיח ונסיונות להגות איים לתשתיות ועד למגורים, וצריך לזכור שבניגוד למקומות אחרים כמו דובאי או הונג קונג, הים שלנו מאוד עמוק וסוער וכולל 30 מטר עומק, ואלו שני נתונים אובייקטיבים משמעותיים. לאחר בחינה של ביסוס אי בים התיכון, צריך לזכור שהחוף שלנו מאופיין בנדידת חול ובנייה בים עשויה להשליך גם על זה. פיתוח של אי בים הוא לא בלתי אפשרי, אבל יש הרבה מאוד בעיות שצריך לפתור בדרך".

נעה אורן משנה למנכ"ל נתע הממונה על המטרו אמרה לגלובס כי "חשוב שתהיה ראיה לאומית אסטרטגית שיוצרת win win למשק. מצד אחד, פתרון לפינוי עודפי העפר מפרויקט המטרו מצד שני, פתרון להקמת אי מלאכותי לנמל ימי או לתשתית אחרת".

עוד כתבות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

לירון דורון-לוי, מנכ''לית מרכז השלטון המקומי הנכנסת / צילום: שמרית מאור

לראשונה: מונתה מנכ"לית למרכז השלטון המקומי

לירון דורון-לוי מונתה למנכ"לית מרכז השלטון המקומי ותהפוך לאישה הראשונה שמכהנת בתפקיד הבכיר ● דורון-לוי תיכנס לנעליו של שלמה דולברג, שהודיעה על פרישה לאחר מעל לעשור