הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל • שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)
בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הסערה בשוק המט"ח נמשכת כשהשקל נחלש בחדות אל מול הדולר ונסחר סביב 3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים.

רונן מנחם כלכלן ראשי בבנק מזרחי טפחות אומר כי פיחות השקל "משקף את המשך המתיחות והחששות לקראת תגובת ישראל נגד איראן וההסלמה הנוספת בצפון. חששות אלו משתקפים בירידות בשוק המניות, שהיו רוחביות והחריפו לקראת סיום בד בבד עם האצת פיחות השקל".

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37% 
בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר? 

שער החליפין היה תנודתי במיוחד עוד מסוף השבוע שעבר אז החלו השמועות על המתקפה האיראנית נגד ישראל, אך על פי מנחם הפיחות בשקל נבע מכיוון אחר: מנחם מציין שנראה כי הדיווח על היערכות של איראן לתקיפה ישראלית עשוי להיות הקטליזטור התורן להמשך הירידות, אך מדגיש ש"המתיחות והרגישות גבוהות בכל מקרה ושוק מט"ח מגיב בדרך כלל חזק ומהר יותר. הדבר מתבטא גם בתנודתיות תוך יומית גבוהה".

קובי לוי ראש דסק אסטרטגיות שווקים בבנק לאומי מסר לגלובס כי "לאורך היום (ד') השקל שמר על יציבות סביב טווח 3.76-3.77 לדולר וסביב 4.00-4.02 לאירו, כשבשעתיים האחרונות בסביבת נזילות נמוכה וביקוש למטח מצד זרים, השקל נחלש ואף ירד לרמה של כ-3.80".

לוי ציין שבימים האחרונים מרווח האשראי של האג"ח של מדינת ישראל התרחב שוב, על רקע ההסלמה הגיאופוליטית, אך שער הדולר שקל התקשה לשבור ראת רמת 3.78 שקלים על רקע היצע מט"ח שהמתין לשערים. לוי הוסיף כי: "להערכתנו היצע המט"ח שממתין להימכר מצד מקומיים יתגבר ככל שהשערים יעלו".

הדולר מתחזק מול המטבעות הזרים

אך הדולר לא מתחזק רק לעומת השקל, ומראה ביצועים חזקים גם מול שאר מטבעות עולם. מדד ה-DXY האומד את ביצועי הדולר לעומת סל המטבעות העולמי, מראה כי הדולר מצוי ברמות שיא מאז חודש נובמבר. מנחם מציין כי התחזקות הדולר בעולם מגיעה מכיוון "דברי יו"ר הפד, ג'רום פאוול, ונתונים חזקים על הצריכה הפרטית בארה"ב, המרחיקים את הורדת הריבית המיוחלת שם. הפיחות נמשך על אף שירידת שוקי המניות בארה"ב נבלמת לפי שעה".

לוי מסביר כי סקטור התעשייה הביטחונית הישראלי הוכיח את יתרונותיו בשדה הקרב, וכי "הדבר צפוי לבוא לידי ביטוי בחשבונות החיצוניים באופן שיתמוך בשקל בטווח הארוך ולאחר שהסנטימנט השלילי ידעך".

בינתיים העיניים נשואות אל עבר בנק ישראל, שמאז החודשים הראשונים למלחמה לא התערב בשוק המט"ח כלל. בבנק המרכזי לא הורידו את 'איום' ההתערבות בשוק המט"ח מהשולחן וקיימת סבירות כי יעשה שימוש בתכנית למכירה כ-30 מיליארד דולר מיתרות המט"ח העצומות של הבנק. בפרוץ המלחמה, נזכיר כי הבנק מכר רק 8.5 מיליארד דולר.

בנוגע לשאלה האם בנק ישראל צפוי להתערב בשוק המט"ח, לפי מנחם לעת עתה ניתן "להסביר" את פיחות השקל ולכן "סביר כי בנק ישראל לא יפעל כעת לשיכוך הפיחות. אולם, אין ספק כי הוא עוקב מקרוב אחר שוק המט"ח וכבר הראה לא מזמן כי ביכולתו להשפיע על המתרחש שם, אם וכאשר יחשוב כי הדבר עלול לערער את יציבות השווקים".