גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בדרך לשווי של 2 טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של 2 טריליון דולר ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock
משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

דוחות אלפאבית (גוגל) , חברת האם של ענקית החיפוש גוגל, הפתיעו לטובה והובילו לזינוק חד בשווי המניה. במסחר המאוחר היא קפצה ביותר מ-10% והיא צפויה להגיע לשווי שוק של 2 טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה בדרך להיות החברה השלישית בגודלה בוול סטריט.

פרשנות | מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה 
גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר 

החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות של 80.5 מיליארד דולר, עלייה של 15% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ומעל לתחזיות האנליסטים שעמדו על 78.8 מיליארד דולר. הרווח של אלפאבית עלה ב-36% ל-23.7 מיליארד דולר, גם כן מעל ציפיות האנליסטים.

לפני פרסום הדוחות, הסנטימנט בשוק היה שלילי עקב חששות לגבי יכולת הצמיחה של החברה בעסקי הליבה, בעיקר בתחום הפרסום, וההשקעה הגדולה בהטמעת בינה מלאכותית. הסיבה: מטא דיווחה ערב לפני, הנמיכה את תחזית ההכנסות וציננה את הציפיות לפיהן הטרנד החם של AI יביא בקרוב להכנסות גדולות.

בגוגל הבינה המלאכותית דווקא כן מכניסה

באלפבית הסיפור אחר, בחברה דאגו להבהיר שהם משלבים AI בכל המוצרים. ההכנסות מפרסום ביוטיוב עלו ב-21% והסתכמו ב-8 מיליארד דולר, מעל תחזיות האנליסטים. גם ההכנסות מענן גוגל (Google Cloud) צמחו ועקפו את ציפיות השוק.

גורם בתעשייה מסביר כי "גם גוגל וגם פייסבוק מטמיעות בינה מלאכותית במנועי ייצור הפרסומות, במטרה להטמיע את היכולת לבנות ולייצר מודעות באופן כמעט אוטומטי. עם זאת, שלא כמו מטא, גוגל שומרת על איזושהי עמימות בנוגע לתקציב ההשקעות שלה בתחום.

"למרות שנאמר בשיחת המשקיעים כי ההשקעות בתחום אכן יעלו בצורה משמעותית, אין מספרים ברורים. במקביל, גוגל מנסה לדחות ככל האפשר את הפריסה הרחבה של מנוע החיפוש מבוסס הבינה המלאכותית שלה, ג'ימני, זאת לפני שנבנה בעבורו מודל מוניטיזציה טוב".

גם אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות, מתייחס לדוחות הדרמטיים של החברה ומסביר כי בדוחות ניכרת "האצה בכל המגזרים, גם בחיפוש, גם ב-YouTube, וגם בענן". עוד הוא מסביר כי "המרווח התפעולי השתפר ב-4% ל-31.6%, משמעותית מעל הצפי של השוק".

בהתייחסותו לסגמנטים הוא מסביר כי גוגל עצמה הסבירה ש"מאז שהוצאנו את מוצר ה-AI שלנו (SGE) הצלחנו להוריד את העלויות ב-80%", כך אמר מנכ"ל אלפאבית סונדאר פיצ'אי. במקביל, "יוטיוב ממשיך לצבור נתוני שיא כאשר יש כיום מעל 100M מנויים ב-YouTube music ובצד הטלוויזיה (שירות שאינו זמין בישראל) יש מעל 8 מיליון משתמשים משלמים". בגזרת הענן, כך מסביר לוי, "מוצגת הצאה נוספת ל-28.4% צמיחה, עם רווחיות חזקה מאוד".

בדומה למטא, גם בגוגל הציגו קפיצה בהוצאות על שדרוג ציוד ואמצעים (capex), בעיקר עקב השקעות בשרתים ומרכזי נתונים לטובת פריסת AI. גם הוצאות המחקר והפיתוח (R&D) של החברה עלו ב-4%.

פיצ'אי ציין בשיחת המשקיעים כי החברה "מתקדמת היטב בתקופת 'עידן ג'מיני'" למרות הקשיים.

הפרידה מ-10,000 עובדים

גוגל נקטה בצעדים לצמצום הוצאות, כולל פיטורים נרחבים. מאז תחילת השנה, החברה פיטרה עובדים ביחידות עסקיות רבות. נכון לסוף הרבעון הראשון של 2024, הקבוצה העסיקה ברחבי העולם כ-181 אלף איש, ירידה של כ-10,000 בהשוואה לשנה קודמת.

"גוגל הצליחה לשלוט בהוצאות, עם כל הפיטורים למשל, וראינו קפיצה משמעותית ברווח. השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", מסביר אותו גורם בשוק.

לדבריו, בשורה התחתונה, הזינוק במסחר המאוחר והדוחות החזקים נובעים מסביבת מאקרו טובה יותר, השקעות של שחקניות סיניות בפרסום, שליטה בהוצאות ותחזית עמומה להוצאות עתידיות על בינה מלאכותית.

חלוקת דיבידנד לראשונה בהיסטוריה

בנוסף, גוגל הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני של 20 סנט למניה שישולם ב-17 ביוני. הדירקטוריון אישר גם תוכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף 70 מיליארד דולר, "בייבאק".

בשוק מסבירים כי "גוגל עשתה את מה שמטא עשתה כבר לפניה, כשבין היתר חלוקת הדיבידנד מכניסה את החברה למשחק של איפה קרנות משקיעות במניות עם דיבידנד. גוגל הכריזה על החלוקה הזאת כדי שהמנייה שלה תיכנס לתעודות סל של דיבידנדים". מהלכים אלו משקפים את הביטחון של גוגל במצבה הפיננסי.

לסיכום, הדוחות הרבעוניים הראשונים ל-2024 של אלפאבית הפתיעו את השוק לטובה, עם צמיחה מרשימה בהכנסות, רווחים מעל התחזיות, שליטה בהוצאות והתייצבות בעסקי הליבה. למרות אי-הוודאות וקשיים מסוימים סביב הטמעת הבינה המלאכותית, החברה ממשיכה להשקיע ולהתקדם בתחום, ואפילו כבר מפיקה ממנו רווחים.

עוד כתבות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

דיווח: כטב"ם ישראלי תקף אופנוע בא-נאקורה שבדרום לבנון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק