גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis
מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

כחלק מצבירת העוצמה והשקעות הענק של מדינות המערב בתחום הביטחוני, הן לא רק רוכשות אמצעים, אלא גם מפתחות אמצעים חדשים, במטרה שיתאימו לשדה הקרב המודרני, באוויר, בים וביבשה. בה בעת, שיתוף הפעולה בין איראן לבין רוסיה מתהדק, איחוד האמירויות מעמיקה את יכולות חיל האוויר, והיקף הרכישות של פולין מקוריאה הדרומית הולך ומתרחב. על כל אלו, בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

עסקת ההגנה האווירית של אלביט

אלביט  הודיעה השבוע כי מכרה למדינה זרה את מערכת ההגנה האווירית מפני כטב"מים "רד סקיי", בעסקה בסך 50 מיליון דולר, שתתפרס לאורך שנתיים.

רד סקיי היא מערכת הגנה אווירית לטווח קצר מאוד, שמיועדת לאיומים אוויריים בגובה נמוך. במסגרת ההסכם, אלביט תספק ללקוחה שתי סוללות. מערכת רד סקיי מתבססת על לוחמה אלקטרונית ומיועדת לזהות, להתביית ולנטרל איומים של כטב"מים.

רפאל משתתפת במכרז של המארינס

רפאל הצטרפה, באמצעות החברה־בת רפאל ארה"ב, לחברת פרסונס לטובת התמודדות במכרז של המארינס להגנה על הכוחות מפני כלי טיס בלתי מאוישים. כך מדווח באתר ברייקינג דיפנס. תוצאות המכרז, שבו ההצעה של הצדדים כוללת את פרסונס כקבלן ראשי, צפויות להתפרסם ברבעון האחרון של השנה.

בבסיס ההצעה של החברות עומדת מערכת Drone Dome של רפאל, שפועלת 360 מעלות לשמירה על כוחות. המערכת יעילה בכל תנאי מזג האוויר ובכל שעות היממה. היא מודולרית, ועל כן ניתן להתאים אותה בקלות יחסית לצרכים.

המערכת מגלה ומזהה את כלי הטיס המאיים באמצעות מכ"ם וחיישנים אלקטרו-אופטיים. לאחר הגילוי והזיהוי הנתונים משולבים ומקושרים והתרעה נשלחת למפעיל כלי הטיס העוין. המערכת יוזמת פעולת שיבוש אוטומטית או ידנית בעזרת מפעיל המערכת, בהתאם לכללים שהוגדרו מראש. כאשר האיום מגיע לאזור הניטרול, כלי הטיס העוין מנוטרל על ידי הפעלת מערכת חסימת GPS וחסימת רדיו או מיורט בעזרת מערכת לייזר.

חוזה "יום הדין" החדש של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי בחר בתאגיד סיירה נבאדה (SNC) לבניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B. המטוסים הללו, שמבוססים על בואינג 747, מוגנים מפני פעימה אלקטרומגנטית, שנובעת ממתקפה גרעינית, ולכן ניתן להשתמש בהם בתור עמדת פיקוד במקרה של מלחמה גרעינית.

החוזה שבו זכו SNC צפוי להימשך עד 2036, ומבטיח לחברה סכום ענק - 13 מיליארד דולר. סכום שכזה מהווה את אחת העסקאות הגדולות בתולדות SNC, שלא נמנית על החברות הגדולות בשוק. החברה צפויה לבנות מטוס שיאפשר, בין השאר, תדלוק אווירית, תקשורת מאובטחת, ואת אותה ההגנה הנדרשת בעת מתקפה אלקטרונית או גרעינית.

החוזה צפוי לכלול 10-8 מטוסים, כאשר סוגיה מסקרנת בפני עצמה היא אילו מטוסים משומשים תרכוש SNC לצורך המשימה. לא מן הנמנע כי יתבססו, בדומה ל־E-4B, על בואינג 747.

הכטב"מים האיראנים החדשים שדומים לתוצרת הרוסית

מלחמת רוסיה־אוקראינה היא המערכה הרחבה ביותר בה מופעלים חימושים משוטטים (מל"טים מתאבדים) מתוצרת איראן - על־ידי צבא רוסיה. עם זאת, בשבוע החולף, משמרות המהפכה הציגו חימוש משוטט חדש שנראה כמו העתק מוחלט של Lancet הרוסי, מה שעשוי להצביע כי גם בכירי מוסקבה משתפים בידע ובניסיון את הצד האיראני.

הכטב"ם האיראני המועתק יכול לטוס במשך 60-30 דקות, ומסוגל לשאת 6-3 ק"ג לטווח של עד 40 ק"מ. החימוש המשוטט החדש מצטרף לכלים הבלתי־מאוישים המוכרים של משמרות המהפכה, במרכזם שאהד 131, שאהד 136 ומוהאג'ר 6.

הניסוי המשמעותי שהשלימו הבריטים בהצלחה

צבא בריטניה השלים ניסוי באש חיה של טנק המערכה המתקדם שלהם, צ'אלנג'ר 3, בצפון גרמניה. הסיבה שהניסוי התבצע בגרמניה היא שבשנת 2021, סגר משרד ההגנה הבריטי חוזה בסך מיליארד דולר עם ריינמטאל הגרמנית, לייצור 148 טנקים מדגם צ'אלנג'ר 3.

הטנק, שצפוי לסיים את הליכי הבחינה ב־2027 ולהיכנס לשירות מבצעי בין השנים 2040-2030, הוא בעל מעורבות ישראלית מובהקת. במאי 2023, נודע כי אלביט מערכות בריטניה, חברה־בת בריטית של אלביט, זכתה בחוזה ממשרד ההגנה הבריטי בשווי כ־71 מיליון דולר, במסגרתו תספק, תתחזק ותתפעל סימולטורים לצ'אלנג'ר 3 ולנגמ"ש החדיש בוקסר. ההתקשרות תמומש על פני תקופה של שלוש שנים, בתוספת תשע שנות תחזוקה ותפעול מבצעיים.

במקביל, צ'אלנג'ר 3 נושא את מערכת ההגנה האקטיבית המפורסמת של רפאל "מעיל רוח". המערכת הזו, שגם נבחרה עבור טנק הליאופרד הגרמני, מותקנת על גבי 16 פלטפורמות ברחבי העולם - כולל כאלו מתוצרת אמריקאית.

מטוס השליטה והבקרה החדש הגיע משבדיה לאיחוד האמירויות

חברת סאאב השבדית סיפקה לאיחוד האמירויות את מטוס השליטה והבקרה הרביעי מדגם גלובל־איי, שכבר הוצב בבסיס חיל האוויר האמירותי אל־דהפרה שבאבו דאבי.

זהו המטוס הראשון שמסופק בעקבות עסקת המשך שנחתמה ב־2021 בין הצדדים לאספקת שני מטוסים. ב-2015, נחתמה העסקה הראשונה, שכללה שלושה מטוסים שכבר סופקו.

ההתקשרות בין סאאב לבין האמירותים כוללת גם חוזה לאורך שלוש שנים, לתמיכה במטוסים תמורת 190 מיליון דולר. איחוד האמירויות היא אמנם המדינה היחידה שמפעילה כיום גלובל־איי, אבל בין השאר, בזכות ההפעלה בשטחה - מדינות כמו צרפת, קנדה ושוויץ הביעו עניין במטוסים.

שיתוף הפעולה במיליארדים של פולין וקוריאה הדרומית מתהדק

כשנתיים לאחר שפולין וקוריאה הדרומית חתמו על מתווה לשיתוף פעולה בהיקף של 22 מיליארד דולר, ממשלת פולין חתמה על הסכם בסך 1.6 מיליארד דולר לרכישת 72 משגרי רקטות מדגם K239 צ'ונמו, אותם מייצרה חברת האנווה מסיאול.

זו כבר עסקה שנייה בין הצדדים, לאחר שהפולנים כבר רכשו את מערכת הטילים המונחים לטווח ארוך CTM-290, ומשגרים מסוגים שונים. מערכות הטילים והרקטות הללו מתווספות לעסקאות נוספות בין הצדדים, שכבר כללו טנקים מדגם K2, תותחי K9, מטוסי FA-50, ו־288 מערכות צ'ונמו שכבר סופקו.

עוד כתבות

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

מנכ"ל חברת הנדל"ן הכי חדשה בבורסה בטוח: אלה הערים הכי אטרקטיביות לרכישת דירה

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● רגע אחרי שעמרם אברהם הנפיקה בתל אביב, מנכ"ל החברה נועם גרייף מספר למה דווקא עכשיו זה הזמן הנכון להיכנס לבורסה, מדוע ימשיכו להשתתף במכרזי מחיר למשתכן ואיפה הכי כדאי לקנות דירה

פרופ' לארי סאמרס / צילום: Associated Press, Luca Bruno

הבכיר האמריקאי שחושף: "אני מזועזע, כמעט חולה, ממידת ההתפשטות של האנטישמיות"

פרופ' לארי סאמרס, הנשיא היהודי הראשון של אוניברסיטת הרווארד ושר האוצר של ארה"ב לשעבר, חשב שהוא מכיר את האנטישמיות על גווניה ● אבל אז הגיע 7 באוקטובר ולימד אותו שיעור חדש ●  בראיון בלעדי הוא מביע זעזוע מגל האנטישמיות בקמפוסים, מעיד על הכשל של המנהיגים באקדמיה, ומדבר על הכסף הקטארי שמוזרם לשם

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה מעורבת בת"א; ישרס אחזקות זינקה ב-6%, מיטרוניקס ב-5%

מדד ת"א 35 ננעל ביציבות ● בחודש מאי טיפס מדד ת"א 35 בכ-2.5%, עלה ב-7.1% מתחילת השנה ● בפוריה פיננסים מעריכים כי בטווח הארוך השקל יתחזק מול הדולר ● תשואות האג"ח הממשלתיות בישראל ובארה"ב ממשיכות לטפס ● בהראל צופים: "כלכלות בעולם בדרך להפחית את הריבית, בדגש על אירופה - לה השפעה על ישראל"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

סצנה מתוך ''קרב הממזרים'', משחקי הכס. הממזרות היא תמה מרכזית בעלילה / צילום: מתוך יוטיוב

על ממזרים בתרבות הפופולרית ובפסיקת בית המשפט העליון

תופעת הממזרות מעסיקה את הדמיון האנושי משחר ההיסטוריה, והשבוע היא העסיקה גם את בית המשפט העליון ● שלושה שופטים נדרשו להכריע אם גבר שאשתו הסתירה ממנו שאין לו קשר גנטי לילד שגידלו, זכאי לפיצוי

רובוט ה-MTGR של חברת Roboteam Defense / צילום: Roboteam Defense

טורקיה מאחרת באספקת מסוקים והרובוט הישראלי שבדרך לארה"ב

חברת "רובוטים דיפנס" הישראלית הודיעה כי קיבלה הזמנת רכש לאספקה של יותר מ־130 מערכות רובוטיות עבור חיל הנחתים של ארה"ב ● חברה אמירותית ממשלתית סגרה חוזה ענק עם הממשל באבו דאבי לרכישת 10 סירות פטרול ● צבא יפן ייפרד סופית מהטנקים המיושנים שלו ויחליפם בדגמים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע / איור: גיל ג'יבלי

צעיר, על אופנוע עם לשכה במרתף: למה כולם מדברים על נשיא ביהמ"ש החדש בבאר שבע?

בני שגיא, מהשבוע הבא נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, מצליח פעם אחר פעם להביא להסדרי טיעון ולחסוך למדינה מיליונים, בזכות טיפול מהיר ויכולת להביא את הצדדים להסכמות ● מבקריו חושבים שהוא לפעמים לוחץ מדי, והכרעות מתוקשרות שלו שונו לאחר ערעור ● עכשיו שגיא, שידהר כל הדרך לבאר שבע על אופנוע כבד, יצטרך ללמוד את החוקים של הדרום

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Rajesh Kumar Singh)

53 מעלות בצל בדלהי ומוסקבה נכנסת לטווח האש של טילים אוקראיניים

איך אפשר לחיות בעיר אחת עם 20 מיליון איש כשהטמפרטורה מגיעה ל–53 מעלות ● האומנם אוקראינה תורשה לירות טילים אמריקאיים על מוסקבה ● רק הרשעה תעצור את טראמפ ● משחק מסוכן במצרים: הרודן מייקר את הלחם ● מה שולחת צפון קוריאה בבלונים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מור חן, מנהלת הפעילות של קרן גריילוק בישראל / צילום: RORY LINDSAY

השקיעה בפייסבוק ובפאלו אלטו נטוורקס: זו הקרן האמריקאית שחוזרת לישראל

פחות מעשור לאחר סגירת קרן "גריילוק ישראל", ששותפיה הקימו את 83 North, חוזרת קרן ההון סיכון גריילוק לישראל ● כעת, היא ממנה את מור חן, שניהלה עד לאחרונה את השקעותיה של הקרן הבריטית אקסל בישראל, לנציגה המקומית שלה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; סנטינל וואן ירדה בכ-13%

הנאסד"ק ננעל סביב רמות הבסיס ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת ● הניקיי עלה בכ-1.3% ● מניית ג'יי.די. ספורטס נופלת בכ-11% בשל האטה במכירות ● מחירי הנפט ירדו ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בירידות ● מדד ה-PCE, מדד האינפלציה המועדף על הפד, עמד על 2.7% באפריל, בהתאם לציפיות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מיהו המוזיקאי המפורסם שהפך ממיליונר למיליארדר בשבוע שעבר?

באיזה סרט של טרנטינו הופיעה דניאלה פיק, למה אברהם שלונסקי גרם ללאה גולדברג לבכות, ובמה עוסקים גרונטולוגים? ● הטריוויה השבועית

כלי רכב חדשים בקונטיינרים בנמל חיפה / צילום: יח''צ

הטרנד החדש בהובלה של רכבים מסין, והמכוניות שנחתו בישראל

לאחרונה, מיובאים ארצה אלפי כלי רכב חדשים מסין שמגיעים באמצעות אוניות מכולה, במקום באמצעות ספינות ייעודיות להובלת רכב - זה מה שעומד מאחורי התופעה ● וגם: סמארט משיקה קרוס־אובר חשמלי חדש בישראל, וקיה משיקה משפחתית להמונים ● השבוע בענף הרכב

משפחת חזירים כרמל חיפה / צילום: שלומי יוסף

המפרץ הפרוע: עיריית חיפה ירתה במעל 100 חזירי בר. האם זה הפתרון לבעיה?

התוכנית החדשה והאמביציוזית לטיפול בבעיית חזירי הבר של ראש עיריית חיפה יונה יהב יצאה לדרך ומעוררת סערה בעיר ● תושבים מתלוננים שמשאירים את החזירים לגסוס ברחובות ודורשים דרכים הומניות יותר ● יהב הבטיח לפנות את העיר בתוך שלושה חודשים, אך ברשות הטבע והגנים טוענים: "ייקח הרבה יותר זמן"

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

יו''ר המחנה הממלכתי בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המטרה - בחירות עד אוקטובר: המחנה הממלכתי הגיש הצעה לפיזור הכנסת

יו"ר הסיעה פנינה תמנו-שטה הגישה את ההצעה ולפיה יש לקיים בחירות עד חודש אוקטובר • המחנה הממלכתי: "המשך למהלך שמוביל יו"ר המפלגה השר בני גנץ להגיע לבחירות בהסכמה רחבה, עד לחודש אוקטובר, שנה לטבח" • חה"כ תמנו-שטה: שבעה באוקטובר הוא אסון שמצריך מאיתנו לחזור ולקבל את אמון העם • הליכוד: "פירוק ממשלת האחדות הוא פרס לסינוואר ופגיעה אנושה במאמץ לשחרור החטופים"

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס: נסכים לעסקה רק כשישראל תעצור את המלחמה

הג'יהאד האיסלאמי פרסם סרטון נוסף של החטוף סשה טרופנוב ● גלנט למזכיר ההגנה האמריקני: "לא מתנגדים לפתיחת מעבר רפיח, אך לא נעביר את האחריות לחמאס" ● מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו ביממה יותר מ-50 מטרות ברצועת עזה ● פיר ממולכד ב"מרפאה אזרחית": תיעוד מהמקום שבו נפלו 3 לוחמים ● עדכונים בולטים

מלון לואי ויטון בשאנז אליזה, פריז, שהושק השנה. ''להוסיף ממד יצירתי שיגרום לנכסים לבלוט'' / צילום: Reuters, Benoit Tessier

הענקית שעומדת מאחורי לואי ויטון היא בכלל אימפריית נדל"ן

היא מוכרת בזכות פריטי האופנה האיקוניים שלה, אבל LVMH, החברה-האם של מותגים כמו דיור וז'יבנשי, היא גם יזמת התחדשות עירונית, החולשת על שכונות פרימיום מרכזיות בעולם ● כך היא מבטיחה לעצמה מידת שליטה שאין שנייה לה בשוק היוקרה העולמי

הישראלים שחוזרים, דווקא עכשיו / צילום: Shutterstock

‎"לא רוצה להגיע למצב שבו אני מרגיש מצורע": הישראלים שקיבלו החלטה גורלית דווקא עכשיו

רייזי עוזבת ג'וב חלומות בקנדה כדי לגדל את ילדיה בארץ, יניב מרגיש שאף אחד ברחוב שלו בלונדון כבר לא מבין אותו, את רם הכריעה העוינות מצד הסובבים אותו בסיליקון ואלי, ובינה ששבה ארצה אחרי עשור בצרפת בטוחה: "לכל מדינה יש את הבעיות שלה" ● אל מול הקולות שבטוחים שזה בדיוק הזמן להגר, יש מי שהחליטו לחזור לישראל

מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט

קרון שמגיש פיצה לוהטת ומלבי תוצרת עכו, תערוכת צילומי רחפן ישראליים, יקב קולקטיב בחצר ופרויקט הנצחה שלא יותיר עין יבשה ● ביקור בכפר מסריק

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים