גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא
עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

בדיוק לפני שנה פרסמה חברת נת"ע מכרז המוערך במיליארדי שקלים להפעלת הקווים הירוק והסגול בגוש דן, אשר צפויים להתחיל לפעול בסוף העשור הנוכחי. סביב המכרז, שנדרש בו שיתוף פעולה של חברות ישראליות עם חברות בינלאומיות, נרשמה התעניינות רבה של מפעילות תחבורה ציבורית בארץ ובעולם.

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים
 כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

המכרז נחשב לחריג, שכן בדרך כלל במכרזי PPP בשיתוף המגזר הפרטי נהוג לקשור את ההקמה, התחזוקה וההפעלה יחד. ואולם, בהליך להקמת הקווים הירוק והסגול ההפעלה הופרדה מהאחזקה ומההקמה, באופן שמוסיף עלויות נרחבות וקשיי אינטגרציה, וכן פתח לתביעות שונות וגלגול אחריות בין המפעיל ובין המקים והמתחזק.

בכל אופן, הליך הגשת ההצעות למכרז אמור היה להסתיים בתחילת השנה, אלא שבעקבות המלחמה בנת"ע דחו מפעם לפעם את המועד להגשת ההצעות - האחרון שנקבע הוא לסוף החודש הנוכחי, בדיוק שנה לאחר פרסום המכרז. ואולם, לגלובס נודע כי חברות בינלאומיות חוששות לגשת למכרז על רקע אי הוודאות הביטחונית והכלכלית בישראל, עד כדי כך שבמשרדי הממשלה החלו לשקול את ביטולו - בייחוד לנוכח סירובה של נת"ע לאפשר דחיות משמעותיות נוספות.

חיים גליק, מנכ''ל חברת נת''ע / צילום: איל יצהר

בנוסף, לחלק מהחברות שמתעניינות במכרז יש יתרון מובנה משום שהן גם הבונות והמתחזקות של הקו. כך בקו הסגול זכתה קבוצת החברות שפיר הנדסה הישראלית וכאף הספרדית, ואילו בקו הירוק זכתה קבוצת החברות המורכבת מאלקטרה ודן הישראליות ואלסטום הצרפתית. במכרז ההפעלה מתעניינות שפיר וכאף וכן אלקטרה ואלסטום, ובנפרד להן חברת דן.

היתרון היחסי

לשפיר וכאף ניסיון בהפעלה ברכבת הקלה בירושלים, אלקטרה רשמה זכייה ראשונה בהפעלת רכבות קלות באמצעות אלקטרה־אפיקים בקו "נופית" (חיפה - נצרת), ודן רשמה זכייה בקו הכחול בבירה. לחברות אלו יתרון מובנה משום שהן גם המקימות והמתחזקות של הקו, כך שאם יזכו במכרז תחסך להן השקעה באינטגרציה ובתביעות שיש בין המפעיל והמתחזק של הקו.

לכן, במסמכי המכרז החברות האלו צריכות להתחייב על היעדר תביעות מול נת"ע - כדי לצנן את היתרון היחסי שלהן, אך בעקבות לחצים שהפעילו החברות, התנאי הזה צפוי, כך לפי גורמים בענף, לעבור "ריכוך" מסוים.

לצד היתרונות היחסיים של חברות אלו והניסיון המר של מתעניינות שונות לגייס שותפים בינלאומיים בתקופה הנוכחית, התחרות עשויה להיפגע במכרז שהוא קריטי לחברות גם מבחינה עסקית וגם מבחינה אסטרטגית. זאת משום שעיקר ההשקעה בפרויקטי תחבורה הוא בשלב ההקמה, ועיקר הרווחים מגיעים משלב התחזוקה וההפעלה, ולכן המכרז יכול להיות משתלם באופן יחסי לפרויקטי תשתית למי שיזכה בו.

בנוסף, כל השחקניות הישראליות שואפות לצבור כמה שיותר ניסיון בהפעלת רכבות קלות לקראת הקמת פרויקט המטרו אדיר המימדים וההשקעה - והתחרות במגוון המכרזים שיפורסמו תחתיו.

בתוך כך, רשות התחרות קיבלה את עמדת נת"ע בחודש מרץ האחרון, לפיה אין לפסול הגשת הצעות מטעם חברות שכבר זכו בהפעלת רכבות קלות בעבר. יחד עם זאת קבעה הרשות כי מפעילת תחבורה ציבורית שתזכה תצטרך לוותר על הפעלת קווי אוטובוס המתחרים בתוואי הרכבת הקלה.

תוכנית הגיבוי

במידה והמכרז אכן יבוטל, התוכנית היא להפעיל את הקווים באמצעות זכייניות ההקמה (שפיר וכאף בקו הסגול, אלקטרה דן ואלסטום בקו הירוק, כאמור) למשך כמה שנים, אז יפורסם מכרז הפעלה חדש. במשרדי הממשלה סבורים שמלכתחילה הפיצול בין התחזוקה וההקמה ובין ההפעלה הייתה טעות מעיקרה, משום שיש היגיון רב בהתנהלות מול פחות שחקנים בהקמת פרויקטי תשתית ובחיסכון בתביעות וחלופת האשמות בין הקבלנים השונים - כפי שהוכיחו העבודות על הקו האדום בגוש דן שבו מרכיבי הפרויקט פוצלו לקבלנים שונים.

יחד עם זאת, בשני צמתים מרכזיים נת"ע ומשרדי הממשלה בחרו בפיצול, עם פרסום מכרז ההקמה והתחזוקה ופעם נוספת עם פרסום מכרז ההפעלה. כעת, נראה שלאחר הוצאה כספית משמעותית בניהול המכרזים מצד המדינה ומצד חברות בשוק הפרטי, המכרז עשוי להתבטל.

מכרז ההפעלה שנמצא כעת על הפרק כולל את הפעלת הקווים למשך עשור. הקו הירוק של הרכבת הקלה ימתח לאורך 39 ק"מ, כשמתוכם ארבעה ק"מ מתחת לקרקע, והוא יעבור בין ראשון לציון, חולון ותל אביב ועד להרצליה. הקו אמור להיפתח בסוף שנת 2028 אך בנת"ע כבר רומזים על דחיות נוספות בפתיחתו בעקבות המלחמה, אף שעיכובים בהקמה נרשמו גם לפניה.

הקו הסגול של הרכבת הקלה יהיה כולו קו עילי ממרכז תל אביב ועד לרמת גן וערי בקעת אונו. אורכו 27 ק"מ והוא צפוי להיפתח בסוף שנת 2027. בשני הקווים צפויים על פי נת"ע לנסוע כ־200 אלף נוסעים מדי יום.

מנת"ע נמסר בתגובה: "מכרז ההפעלה להפעלת קווי הרק"ל הינו מכרז גדול ומשמעותי בכל קנה מידה. נת"ע מנועה בשלב זה מלהתייחס להליך המכרזי ופרטיו".

עוד כתבות

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

כפר קאסם / צילום: איל יצהר

צמצום הפערים בחברה הערבית: האם הממשלה תתמיד בתהליך?

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם בשיתוף יוזמות אברהם: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

בנייני מגורים בירושלים. הארנונה צפויה להתייקר / צילום: איל יצהר

מאות שקלים בשנה למשק בית: הארנונה צפויה להתייקר ב־2025 ביותר מ־5%

עפ"י נוסחת העדכון השנתית, הארנונה תעלה בשיעור של 5.29% בשנה הבאה - זאת לאחר עלייה של 2.68% ב־2024 ועלייה מצטברת של כמעט 10% משנת 2020 ● מדובר בתוספת השנתית הגבוהה ביותר לארנונה מאז שנת 2000 לפחות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

נמל קרטחנה, ספרד / צילום: Shutterstock, Aleksei Kazachok

ספרד מנעה מאונייה שהובילה חומר נפץ לישראל לעגון אצלה

ספינת המטען הכללי מריאן דניקה, ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מהודו ב־8 באפריל, תוך שלפי עיתון "אל פאיס" הספרדי - היא נשאה 27 טונות חומר נפץ ● לפי שר התחבורה הספרדי, האוניה פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי וסורבה

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות