גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet
מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

"ההפקעה אינה חוקתית, אינה חוקית, אינה מידתית ואינה סבירה" - כך טוענים ארבעה בעלי קרקעות, שהגישו בימים האחרונים עתירה לבג"ץ נגד הפקעת הקרקעות בדרום העיר ראשון לציון לטובת הקמת הדיפו (מרכז התחזוקה) לרכבת המטרו המתוכננת - שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית של שטחי מגורים, תעסוקה ומסחר.

העותרים מחזיקים בידם טענה אחת מרכזית בעניין: החוק הקיים כיום אינו מאפשר להפקיע קרקעות לשימושים סחירים, אלא רק לשימוש ציבורי. 

הנכס שלכם צפוי להיות מופקע בגלל המטרו. כך תגדילו את הפיצוי שתקבלו 
הפקעת הקרקעות לטובת המטרו יוצאת לדרך: באילו ערים זה יקרה?

תוכנית דיפו ראשונים, המתוכננת בצמוד לכביש 431 מצפון, מתווה "מסגרת תכנונית להקמתו של רובע עירוני הכולל כ־2,700 יחידות דיור, כ־323,000 מ"ר לתעסוקה, כ־20,000 מ"ר למסחר וכ־27,700 מ"ר למבני ציבור, מעל דיפו 'ראשונים' של קו המטרו M1 ובשטחים שסביבו, הכולל דיפו וכן מתקנים ותשתיות הדרושים להפעלת ותחזוקת המטרו".

מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה, אשר מנצלת את הקרקע להקמת הדיפו לשימושים שבוודאי יכניסו לבעלי הקרקעות, ובעיקר למדינה, כסף רב. הבעיה היא שהסדרת העניין בחקיקה טרם הושלמה - ועל עניין זה בדיוק מתבססת העתירה. נציין כי בעבר הוגש בג"ץ אחר סביב המטרו, נגד התוואי המתוכנן ברמת גן, שנדחה.

"סמכות ההפקעה היא אך ורק לצורך מטרה ציבורית"

העותרים הגישו את עתירתם לבית המשפט באמצעות עו"ד אריאל קמנקוביץ ממשרד עו"ד קמנקוביץ זלמנוביץ נגד שרת התחבורה מירי רגב ונגד נת"ע, האמונה על ניהול הליכי ההפקעה בפועל.

הם טוענים כי בהחלטה על ההפקעות במתחם הדיפו "נפלו פגמים וכשלים חמורים ביותר, וזאת מן הטעם שמרביתה אינו מיועד לצורך הציבורי שלשם מימושו מתיר הדין הפקעה, אלא לשימושים סחירים שאינם מצדיקים הפקעת קרקע פרטית לשם מימושם. סמכות ההפקעה שניתנה בדין לשרת התחבורה מירי רגב, וממילא גם ההרשאה שהעניקה לנת"ע לנהל את הליכי ההפקעה, היא אך ורק לצורך מטרה ציבורית של הקמת הדיפו (מרכז תחזוקה לרכבת) במסגרת פרויקט המטרו".

העותרים מציינים כי קיבלו הודעות הפקעה מנת"ע הנוגעות לקרקעות שלהם במתחם הדיפו הייעודי בחודשים פברואר ומרץ השנה. לדבריהם, הם פנו במכתב לשרה רגב ולנת"ע ובו טענו כי ההפקעה אינה חוקית, ובהתאם לכך הודיעו על סירובם למסירת הזכויות וההחזקה במקרקעין - אך לא נענו.

העותרים מזכירים בעתירתם את סעיף 188 לחוק התכנון והבנייה, אשר קובע, ביחס להפקעה מצד הרשות המקומית, כי "מותר לוועדה המקומית להפקיע על־פי חוק זה מקרקעין שנועדו בתוכנית לצורכי ציבור".

עוד הם מציינים כי פקודת הקרקעות אינה מתירה הפקעה במקרה שבו, נוסף על הצורך הציבורי בהפקעה, מיועדים המקרקעין לשמש לצרכים משמעותיים נוספים שאינם לצורך כזה.

"שימוש בהיקף עצום למגורים ולתעסוקה המתוכנן במתחם הדיפו אינו פרופורציונלי לשימוש לצרכים ציבוריים במתחם ואינו מקיים כל זיקה למטרה הציבורית שלמימושה נדרשת ההפקעה", נטען בעתירה.

העותרים מוסיפים ומצטטים את דבריה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד כרמית יוליס, בדיון בוועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים ושירותי דת יהודיים שהתקיים בשנת 2022, ושם היא אמרה: "אם מפקיעים לטובת תשתית, לכל היותר אפשר לעשות שימוש מאוד זניח של שימושים סחירים, כי ההבנה היא שהפקענו לטובת תשתית, אז אנחנו לא יכולים עכשיו לפתח בקומה שמעל קניון או כמה קומות לצורכי מסחר או משרדים. זה יהיה בלתי אפשרי".

המטרו מתקדם - אך החקיקה עוד לא הושלמה

העתירה שהגישו בעלי הקרקעות במתחם הדיפו חושפת את האנדרלמוסיה ואת הרשלנות שבקידום השלמת החקיקה של חוק המטרו: על אף שמבחינות מסוימות התוכנית מתקדמת קדימה - בין היתר מבחינת האפשרות להפקיע קרקעות לטובת הקמתה - החקיקה שלה טרם הושלמה, ולמעשה המצב נכון גם בהיבט התכנוני.

בימים אלה מתקיימים דיונים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בתיקון חוק המטרו, אשר אמור להתייחס גם לנושא ההפקעות - וספציפית להפקעות סביב מתחם הדיפו, שלו ככל הנראה יגובש הסדר מיוחד; תמ"א 70, אשר מיועדת להסדר את הפיתוח סביב תחנות המטרו, טרם אושרה, וגם כל קווי המטרו טרם זכו לאישור סופי; ארבע תוכניות מתוך חמש עבור קווי המטרו כבר אושרו (ומתוך כך מתאפשרת ההפקעה, בין היתר במתחם הדיפו) - אחת מהן, קו M2, רק אתמול (ד') - אך המקטע השלישי בקו M1, באזור השרון, טרם אושר בשל התנגדויות תושבים.

העותרים נגד הפקעת הקרקעות בראשון לציון למעשה מנצלים את הלקונה שנוצרה בחוק בשל העובדה שטרם נוסחה חקיקה מסודרת בנוגע למתחם הדיפו, גם אם כוונת המדינה העתידית היא לאפשר הפקעה לשימושים סחירים במקום. הם מתייחסים לכך בעתירתם ואומרים: "מתן אפשרות למשיבות להסתמך על חקיקה עתידית אינה ראויה, שכן היא תכשיר במשמע הפרת חוק מכוונת מצד המשיבות".

בהתאם לכך הם מבקשים מבית המשפט לקבל את עתירתם, להוציא צו על־תנאי לביטולם של הליכי ההפקעה - בין אם בנוגע לכל הקרקעות ובין אם רק בנוגע לאלה שיוקמו מעל לדיפו, ולהפוך את הצב למוחלט לאחר קבלת תשובת המשיבות, קרי השרה רגב ונת"ע.

מנת"ע נמסר בתגובה: "נת"ע היא חברה ממשלתית הפועלת בהתאם לחוק ולהחלטות הממשלה. פרויקט המטרו הוא פרויקט תשתיות חסר תקדים בהיקפו, המבוסס בחלקו גם על הפקעת קרקעות, כפי שנעשה בעולם כולו. נת"ע פועלת לצמצם את הפגיעה בנפגעים ואף הקימה מערך סיוע ייעודי לעניין. כל פנייה לנת"ע בעניין הפקעות נבחנת בכובד־ראש, כמו גם עתירה זו שנבחנת כעת על־ידי הגורמים המקצועיים". 

ממשרד התחבורה והבטיחות בדרכים נמסר: "המשרד ישיב על העתירה בבית המשפט כמקובל". 

עוד כתבות

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שביל הפסגה בהר מירון / צילום: Shutterstock

אזעקות הופעלו הבוקר בגליל בשל חשד לחדירת כלי טיס עוין

אזעקות נשמעו הבוקר בגליל העליון ובאצבע הגליל בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין • גופות החטופים יצחק גרלנטר, שני לוק ועמית בוסקילה חולצו ברצועת עזה במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ • ראש הממשלה: "הלב נשבר על האובדן הגדול - נחזיר את כל חטופינו" • ארה"ב הודיעה: החל לפעול הנמל בעזה, משאיות מעבירות סיוע מהרציף לתושבים • עדכונים שוטפים

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

אתר בנייה. ''יותר מ־90% מכוח האדם במקצועות 'הרטובים' היו בידי עובדים פלסטינים'' / צילום: Shutterstock

חומרים תוצרת הארץ ושימוש בטכנולוגיה: איך להוציא את ענף הבנייה לעצמאות

אירועי מלחמת "חרבות ברזל" הבהירו היטב עד כמה היה ענף הבנייה תלוי שנים בגורמים לא יציבים ● האתגר העצום שאיתו הוא מתמודד עשוי לסייע בשינוי החשיבה: "המדינה צריכה להיות עצמאית גם בבנייה"

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים