גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב
ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

נסו רגע להתרכז ולהיזכר מה היה הפוסט האחרון ששיתפתם ברשתות החברתיות, אפילו בין כמה חברים. מה גרם לכם לשתף אותו? כמה מחשבה הקדשתם לשאלות כיצד נולד הפוסט, את מי הוא משרת או מדוע דווקא הוא נחת אצלכם בפיד עכשיו? ד"ר אלמוג שמחון, ראש המעבדה לפסיכולוגיה חברתית חישובית באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, חוקר את השאלות האלה ומנסה לפתח "חיסונים" נגד שיח מקטב.

ניתוח | ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב-70 מיליארד דולר ביום אחד
בדרך לשווי של 2 טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

"אני חוקר את השיח המוסרני־רגשי ברשתות החברתיות", אומר שמחון. "שיתוף של תוכן מוסרני־רגשי, שנוצר על ידי אנשים מהמחנה שלנו, שאנחנו סומכים עליהם, עם אנשים אחרים באותו מחנה - זה חלק מהטבע האנושי, אלא שהרשתות החברתיות מאפשרות למצב הזה לצאת משליטה, וגורמים חיצוניים לחברה שלנו מנצלים את זה".

 

למה הכוונה בשיח מוסרני־רגשי?
"סוג השיח הזה משתמש במילים מאוד טעונות רגשית כדי להעביר מסר של שיפוט מוסרי כלפי האחר, בין היתר כלפי מחנה פוליטי אחר.

"השיח המפלג ביותר הוא שיח מוסרני־רגשי המתנהל בתוך תיבת תהודה. כשאני רואה פוסט מוסרני־רגשי שתואם את הדעה הפוליטית שלי, יש סיכוי גדול יותר שאשתף אותו, וכיוון שיש יותר סיכוי שאשתף אותו, האלגוריתמים של הרשתות החברתיות גם אוהבים את הפוסטים האלה ומציפים לי אותם יותר".

נראה שהשיפוט המוסרי והרכיב הרגשי החזק מקשים על שני הצדדים בדיון להידבר. "סוג השיח הזה עומד בבסיס מנגנון הקיטוב", מבהיר שמחון.

כשכל אכזבה הופכת ל"דיכאון"

שמחון משתמש בכלי חישוב מתקדמים כדי לנטר כמויות גדולות של מידע, בעיקר מהרשתות החברתיות. ב־2016, כשעבד על הדוקטורט שלו, הוא פיתח כלי שאוסף כאלף פוסטים ברשתות חברתיות (בעיקר X, אז טוויטר) בשעה. "זו דרך חדשה לחקור פסיכולוגיה אנושית", הוא אומר.

שמחון ביקש אז לחקור את התגובה הרגשית של הציבור לבחירות בארה"ב. "היינו בטוחים שהילארי קלינטון תיבחר, וחשבנו שיהיה מעניין לבחון איך מצביעי דונלד טראמפ מתמודדים עם זה", הוא מספר. וזה בדיוק מה שהוא עשה, רק הפוך - בסוף טראמפ נבחר, ומי שנאלץ להתמודד עם ההפסד היה המחנה הדמוקרטי. "אנשים היו בהלם", אומר שמחון, "ותהיתי אם הפסד פוליטי כזה יכול להוביל לדיכאון".

התוצאות היו מפתיעות. "בוחרים דיברו ברשתות על דיכאון, אבל כאשר השווינו בין הרגשות שהביעו מצביעי המפלגה הדמוקרטית ב-2016 ל-2018, בלי קשר לבחירות, לא באמת ראינו הבדל. לא מצאנו הבדל גם בחיפושים אחר קבוצות תמיכה נגד דיכאון בגוגל, או אפילו בצריכת תרופות. לא היה הבדל בין ליברלים ללא ליברלים, ולא בין הרגשתם של אותם ליברלים לפני ואחרי הבחירות, אף שהחוויה הנתפסת שלהם הייתה שיש שינוי".

 

מה יכול לגרום להם לחשוב שהם בדיכאון גם אם הם לא?
"אנחנו חושבים שזה חלק מהמבע של חברה מפוררת ברשתות החברתיות. אחד המאפיינים הוא שיח של פתולוגיזציה. אני לא מאוכזב או עצוב, אלא בדיכאון, הכול מאוד מוגבר".

בעקבות הממצאים האלה, שמחון החליט לחקור את התופעה של שיח מקטב ברשת. "המטרה הייתה לבחון מה קורה לשיח ברשתות אחרי פיגועים, או אחרי איום קיומי. עימתנו זו מול זו שתי תיאוריות על תגובות לחרדה, שגוזרות ניבויים סותרים", אומר שמחון. תיאוריה אחת מנבאת שחרדה, שעלולה ליצור תחושת חוסר ודאות, תוביל להתבטאויות זהירות ופחות נחרצות, ותיאורה אחרת מנבאת שחרדה תפעיל מנגנון פיצוי שיגרום לנו דווקא להירתע ממורכבות. לתיאוריה הזאת קוראים "ניהול האימה".

המחקר של שמחון אישש את תיאוריית ניהול האימה. "בחנו את התגובות אחרי 15 פיגועים בארה"ב ובבריטניה, והשווינו אותן לתגובות שבוע לפני הפיגוע. ראינו שאחרי הפיגוע אנשים מדברים באופן מאוד דוגמטי. ישנה הקצנה חזקה של השיח, ואנשים מדברים על המצב הפוליטי במונחים של פתולוגיה".

המחקר הזה גרם לשמחון לעבור סופית ממחנה חוקרי הדיכאון למחנה של חוקרי הקיטוב הפוליטי. "המטרה שלי ושל שותפיי הייתה ליצור מערכת שיודעת להצביע על ציוץ או פוסט ולדרג עד כמה הם מקטבים. הגענו לרשימה של מילים מקטבות ומילים מקרבות".

אילו מילים סומנו כמקטבות?
"בארה"ב, למשל, המילים שחיתות, אלימות, משוגעים, מטומטמים, פושע".

בארץ זה בטח משהו כמו אנרכיסטים, פשיסטים, טרלול.
"משהו כזה, כן".

בוטים זרים שזורעים כאוס

שמחון השתמש בכלי שפיתח כדי לאשרר את מה שגורמים רבים חשדו בו זה זמן רב: בוטים רוסיים מנצלים את הרשתות החברתיות כדי להעמיק את הקיטוב.

"טוויטר כבר החלו לסמן באותה תקופה ציוצים, שלפי המידע שברשותם הגיעו מגורמים עוינים. ידענו שישנה טענה שטרולים רוסיים רוצים לשבש את הבחירות בארה"ב, ורצינו להבין באיזו שפה הם משתמשים כדי לעשות זאת, ומה הם מנסים להשיג.

"התפיסה אז הייתה שאולי הקרמלין ינסה לשדל את הציבור האמריקאי להיות בצד מסוים של המפה. נאמר תחילה שהם פרו־טראמפ. אז ראינו שהם אכן פרו־טראמפ, אבל הם גם פשוט פרו־קיצוניות.

"הם התבטאו בקצוות הקיצוניים של השיח הפוליטי, אבל לא רק סביב הבחירות. בתקופת הקורונה הם יצרו שיח קיצוני בעד ונגד. כך גם בתקופת מהומות Black Lives Matter הם התבטאו מאוד בעד או מאוד נגד. לא רק שהם התמקמו בצדדים הקיצוניים של הדילמות, אלא גם השתמשו בשפה הרבה יותר קיצונית, מוסרנית־רגשית, מזו שהשתמשו בה אנשים שאינם בוטים".

הבוטים ניסו ליצור תחושה שהם "קולות מהשטח", ואכן רבים קוראים ציוצים בטוויטר ומרגישים שיש לנו מגע ישיר עם רחשי הלב של הציבור. "אבל לפעמים במקום את המציאות ואת השטח, אנחנו דוגמים קמפיין של טרולים חיצוניים", אומר שמחון.

מה בדיוק הם מנסים להשיג?
"לפרק את החברה. מאוד מעניין לראות את זה, אבל גם מערער. אפשר לראות פה ממש בעיניים איך משחקים ברגשות ובתפיסות העולם של האנשים".

איך אתה יודע שזה בוט, מלבד הניסוח הקיצוני?
"אנחנו רואים קבוצה של חשבונות שנוצרו באותו זמן, שמשתמשים בניסוחים מאוד דומים ומהדהדים זה את זה".

והם מגיעים כולם מרוסיה?
"מרוסיה, מאיראן, מונצואלה".

האלגוריתם מספק את הטבע האנושי

נראה שהחברות המפעילות את הרשתות החברתיות מודעות לכך. מדוע הן לא עוצרות את התהליך הזה? הרי גם הן חלק מהחברה שמנסים לפורר.
"אין להן אינטרס כלכלי. בפייסבוק טוענים שהאלגוריתם שלהם הוא לא זה שאחראי להדהוד התוכן המקטב. במשך שנים, בפייסבוק הגבילו את המחקר שניתן לעשות עם הנתונים שלהם, אבל סביב יולי האחרון הם חברו לקבוצת חוקרים מהשורה הראשונה בתחום ופרסמו סדרת מחקרים בכתבי העת Science ו־Nature. הם ניסו לבחון את השפעת השיח הפוליטי במערכת שלהם על האווירה לקראת הבחירות, והראו כמה דברים מעניינים.

"בתקופת בחירות, אם מראים לציבור פיד כרונולוגי, כלומר כזה שלא 'טופל' כך שתוכן פוליטי או מעורר רגשות עזים יעלה אל פני השטח, נראה שהציבור בכל זאת מחפש את התוכן הזה. אולי כבר התרגלנו לזה. פיד כרונולוגי מביא בסך הכול לפחות מעורבות, פחות תגובות ושיתופים, אבל אם כבר נחשפתי לתוכן פוליטי בפיד הכרונולוגי, אני אתייחס אליו יותר מאשר אל תכנים אחרים, במעין מנגנון של פיצוי.

"נראה שזה לא כל כך פשוט לתכנן פלטפורמה 'מיטיבה'. בני האדם אולי קצת מתנגדים לזה, ואם פייסבוק למשל תיצור פלטפורמה כזו נגד הנטייה האנושית, אולי הציבור פשוט יימשך יותר לרשת חברתית אחרת. יש לזה השלכות שקשה לצפות".

לטענתם לא האלגוריתם אשם, הוא פשוט נותן לנו את מה שאנחנו רוצים.
"פרופ' ויליאם ברודי מאוניברסיטת נורת'ווסטרן בארה"ב קורא לתוכן שאנחנו מחפשים תוכן PRIME (Prestigious Insider Moral Emotional), כלומר, תוכן רגשי־מוסרני מאנשי פנים שהם משפיעני הקבוצה. הסיבות לכך שהמוח האנושי אוהב את התוכן הזה הן כנראה אבולוציוניות.

"זה בדרך כלל אכן בריא לנו להאמין לאנשים מוערכים ובעלי ניסיון מתוך השבט שלנו. הבעיה היא שהמנגנון של הרשתות החברתיות מהדהד ומכפיל את התופעה הזאת בכמה וכמה סדרי גודל, וזה מסוכן, עם ובלי שגורמים עוינים רוכבים על הגל הזה לצורכיהם".

תהליכי הקצנה קרו גם לפני הרשתות החברתיות. למשל, בתחילת המאה ה־20, כשפתאום מדינות רבות הפכו לדיקטטורות פאשיסטיות. האם היה איזשהו שינוי טכנולוגי או תקשורתי שהוביל את התהליכים האלה גם אז?
"זה לא התחום שלי. מדברים על המהפכה התעשייתית כגורם שהוביל למלחמות של תחילת המאה ה־20, אבל אז לא ראינו כזה סדר גודל של מניפולציות חיצוניות על המבנה החברתי. זה כנראה נעשה גם אז, אבל היום זה הרבה יותר קל".

להפיץ שקר ועדיין להיחשב לאדם כן

מחקר חדש יותר של שמחון בחן כיצד פוליטיקאים משתתפים בחגיגת הקיטוב. "בחנו חברי פרלמנט וקונגרס בארה"ב, בבריטניה ובגרמניה, וראינו שאכן יש שיתוף של תכנים עם מידע שגוי על ידי פוליטיקאים, ושבאופן עקבי הצד הימני של המפה הפוליטית מפרסם יותר תכנים כאלה. זה ממצא שחזר על עצמו בכמה מדינות".

הם עושים זאת בכוונה? בידיעה שמדובר בפייק?
"יש כאן איזו תפיסה כפולה של האמת - האם אני מדבר את האמת העובדתית או את 'האמת שלי'? אם אני מפיץ מידע שגוי אבל עושה זאת בשמה של עמדה מוסרית שאני תומך בה מעומק הלב לכאורה, ציבור גדול יתפוס אותי כאדם כן. זה נקרא Belief Speaking, וזה איזשהו שער שדרכו הפוליטיקאים מפיצים מידע לא אמין.

"לפעמים חוסר קשב מוביל אנשים לשתף תוכן בלי לבדוק, ולפעמים אנשים חושדים שאולי הם משתפים תוכן קונספירטיבי, אבל מוכנים לעשות זאת כל עוד זה משרת את האינטרס שלהם".

איך תשתלב הבינה המלאכותית בכל הקלחת הזאת?
"אנחנו חוקרים את זה ממש כעת. גילינו שהבינה המלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר. בהשראת שערוריית קיימברידג' אנלטיקה, (חברת ייעוץ פוליטי שהייתה מעורבת בקמפיין הברקזיט ובקמפיין של טראמפ ונחקרה על השיטות שלה לפלח קהל יעד - ג"ו), ערכתי מח קר שבחן את היכולת של בינה מלאכותית לפלח קהלי יעד באופן מאוד מדויק.

"בחברה טענו שהם יכולים להשתמש בכלי בינה מלאכותית וביג דאטה כדי להתאים מסרים פוליטיים לאנשים מסוימים. הם טענו שהם יכולים להכיר את האישיות של אדם המתבטא ברשתות החברתיות לא פחות טוב מבן או מבת הזוג שלו.

"אז כדי להבין אם כלי כזה הוא בר ביצוע ואפקטיבי, החלטנו ליצור אחד כזה בעצמנו. התמקדנו רק בתכונה אישיותית אחת, פתיחות לחוויה. מיינו נבדקים בניסוי לפי מדד של פתיחות לחוויה, ונתנו לכלי בינה מלאכותית לייצר תכנים מותאמים לפי אישיות. וראינו שכאשר ישנה תאימות, הנבדקים באמת משתכנעים יותר".

מדוע זה מסוכן במיוחד?
"פרסום משכנע תמיד היה קיים, ואנשי מכירות או פעילים פוליטיים יכלו בשיחה של אחד על אחד להתאים את המסרים המשכנעים לאישיות של אדם, אבל היום זה קורה בקלות ובמהירות רבה, בסקאלות ענקיות. אם קודם לכן היה לנו תוכן מזוהם, עכשיו יש לנו תוכן מזוהם וסינתטי ומכוון אישית, שהוא גם מאוד מאוד משכנע. אנחנו חייבים להתחיל להגן על עצמנו".

איך אפשר התגונן?
"מבחינת הפלטפורמות, היו כמה מהלכים שהחלו בתקופת הקורונה, כמו סימון ידיעות מסוימות כפייק ניוז. יש מקום לפעילות של הרגולטור, אבל לא בטוח שלרגולטור שמגיע מתוך המערכת הפוליטית יש תמיד אינטרס לנקות את השיח".

ההבדל בין יריבות פוליטית לקיטוב

התשובה האמיתית נמצאת בתוכנו, כנראה. שמחון היה רוצה להזהיר את הציבור משיתוף לא מודע של מידע מקטב או לא אמין. "עצם חשיפת המניפולציה היא קצת כמו חיסון לציבור, שמאפשר לו לבנות עמידות בפני המהלכים הללו", הוא אומר.

במחקר נוסף שהיה שותף לו, אומנו נבדקים לזהות מניפולציות ומידע לא אמין, והם אכן נמנעו משיתוף של תכנים כאלה. "עזרנו להם להבדיל בין תוכן מקטב פוליטית שהוא חלק מהדמוקרטיה - כי חברות דמוקרטיות צריכות שיהיו בהן אידיאולוגיות מתחרות, זה חלק מהשיטה - לבין תוכן עם קיטוב רגשי ושנאה כלפי קבוצת החוץ. כאשר יש קיטוב רגשי ושנאה, פתאום החברה עושה דברים מוזרים, כמו לנסות למנוע מהילדים שלה לבוא במגע עם אנשים מהצד האחר, או לארגן את שכונות המגורים כך שתהיה בהן הפרדה על בסיס אידיאולוגי".

במסגרת תוכנית ה"חיסון" צפו הנבדקים בסרטון על ההשפעות של תוכן מקטב על הדמוקרטיה ועל החברה, והחוקרים הציגו להם מאפיינים של תוכן מקטב: טיעונים לא קוהרנטיים, דיכוטומיות מזויפות (כלומר, הצגת שתי אפשרויות זו מול זו כאילו אין אפשרות לשלב ביניהן או לבחור אופציה שלישית), טענות לגופו של אדם ולא לגופו של עניין, או טענות "שעיר לעזאזל", כלומר האשמת יחידים או קבוצות בתהליכים או אירועים שלא בהכרח קשורים אליהם.

החוקרים הראו שהקבוצות שהשתתפו ב"תוכניות החיסון" בבריטניה סביב הברקזיט ובארה"ב סביב חוקי ההפלות, הפגינה פחות מעורבות בתכנים מקטבים.

בימים אלה, עורך שמחון מחקר נוסף, על השיח ברשתות אחרי 7.10. "כשחברה מאוימת כל כך מבחוץ, יש בדרך כלל התכנסות סביב ערכים משותפים. קוראים לזה Rally around the flag. אבל לאירועי 7.10 קדם שבר גדול מאוד בחברה הישראלית, שרואים אותו עד היום. אז מה יותר חזק? ההתכנסות סביב הדגל או השיח המפלג? האם ההתכנסות היא של כולנו יחד או של כל קבוצה בחברה הישראלית בתוך עצמה? אין לנו עדיין תוצאות, אבל בינתיים התרשמנו שיש עלייה גם בסולידריות וגם בעוינות בו זמנית".

עוד כתבות

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

הביטלס / צילום: ap

על אחיזה קטנה נוספת באגדת הביטלס, באיחור של 50 שנה


הסרט Let It Be, שצולם בזמן ההקלטות האחרונות והדרמטיות של הביטלס כלהקה, עלה לאחרונה בדיסני פלוס ● הסרט צולם כבר בשנות ה-70 אך כעת הוא חוזר למסך באיכות צפייה וסאונד נדירות

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית