גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,
טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

ענקית הטכנולוגיה אפל דיווחה אמש על התוצאות הרבעוניות שלה לרבעון השני לשנת 2024, כך לפי החלוקה הפיסקלית שלה. למרות שהצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים בסגמנטים השונים, היא עדיין הציגה ברוב המוצרים ירידה בהכנסות. הירידה הכואבת ביותר היא במכירות האייפונים, כ-10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, ואף ירידה של 4% במכירות באופן כללי.

ניתוח | ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב-70 מיליארד דולר ביום אחד
בדרך לשווי של 2 טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

בנוסף לכל זאת אפל הכריזה על תוכנית גדולה לרכישה חוזרת של מניות, דיבידנד קטן - ועדיין לא אומרת מילה על הבינה המלאכותית באמת. ולמרות כל הבעיות איתן מתמודדת החברה, עדיין מניית אפל  עלתה בכ-6% במסחר המאוחר.

5 הערות על דוחות אפל, החברה שמטלטלת את כל השוק.

 1 בייבאק: הבעת אמון עצמית 

בדוחות אמש הכריזה אפל על תוכנית "בייבאק", רכישה עצמית של מניותיה. הרכישה העצמית לא מפתיעה, מאז 2018 בכל רבעון רכשה החברה מחדש מניות בשווי של כ-20 מיליארד דולר.

בייבאק מתרחש בדרך כלל כשיש לחברה נסחרת תזרים מזומנים חזק ועקבי, אבל עם ירידה במכירות של אפל, היא הופכת "מחברת צמיחה לחברת ערך", מסביר לגלובס סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר. וסצ'ונוק מסביר כי הרכישה החוזרת "מהווה הבעת אמון בחברה. החברה מאותת לשוק שהיא מאמינה בפעילות שלה, בכך שהיא קונה את המניות של עצמה. בנוסף, זה נותן תמיכה למניה, ומנטרל את הלחץ מאלו שרוצים למכור כי נכנס קונה משמעותי. במובנים רבים זה מעלה את הרווח למניה - שכן אם עושים בייבאק, מקטינים את מספר המניות, והרווח למניה עולה".

אך וסצ'ונוק מזהיר כי הבייבאק עלול לבוא לרעת אפל. "הייתה לה קופת מזומנים גבוהה, ואז התחילו לבצע בייבאק. משמע, קופת המזומנים ירדה. אם אפל תמשיך את הבייבאק שלה, והמכירות שלה ימשיכו להיפגע, היא עלול ליצור מצב של חוב נטו, וזו בעיה עתידית אפשרית".

לעומת זאת, אוראל לוי, מנהל השקעות בקרן טכנולוגיה במור קרנות נאמנות מסביר לגלובס כי הבייבאק הרגיע אנליסטים. "אם אפל הייתה מנסה לקחת את קופת המזומנים הזו והייתה מנסה לרכוש חברה ענקית בשוק הסטרימינג, כמו נטפליקס לדוגמה, אפשר להרוס בקלות את כל הערך".

 2 החברה עקפה את הציפיות הנמוכות

אפל הצליחה לעקוף מעט את תחזיות האנליסטים לגבי ההכנסות מהמכירות הכלליות - עם 90.75 מיליארד דולר, לעומת הצפי של 90.01 מיליארד דולר, אך במכירות האייפון היא פספסה עם 45.96 מיליארד דולר לעומת 46 מיליארד דולר שציפו.

יתרה מכך, ברבעון האחרון מכירות האייפון ירדו ב-10%, לעומת השנה הקודמת. בכך, אפל מציינת את הפעם החמישית בשישה הרבעונים האחרונים שההכנסות שלה במגמת ירידה. בנוסף, אפל לא נותנת תחזיות רשמיות לרבעון הבא, אבל היא סימנה שצפוי גידול בהכנסות, הפיכת המגמה מהרבעונים האחרונים. 

נתוני ההכנסות ממכירות תואמים את הדוח של חברת המחקר IDC, לפיו בשלושת החודשים הראשונים של השנה, סמסונג תפסה את המקום הראשון בנתח השוק בעולם. לפי הדוח, משלוחי יחידות האייפון ירדו ב-10% ברבעון לעומת השנה הקודמת, למרות ששוק הסמארטפונים הכולל התרחב ב-8%. 

המשקיעים חוששים במיוחד מהתחזקות המתחרות בסין. חברות כמו וואווי ושיאומי תופסות נתח שוק רב יותר, וצוברות תאוצה. לדוגמה, וואווי זינקה במכירות בכמעט 70% מהשנה הקודמת, בעוד שמכירות אפל ירדו בסין ב-19%, כך לפי Counterpoint Research. אפל הראתה ירידה של 8% במכירות ברבעון האחרון בסין הגדולה, למרות שלפי מנכ"ל אפל, טים קוק, האייפון "צמח ביבשת סין ברבעון", לדבריו. זאת מבלי שהציג נתונים פיננסיים שתומכים בזה.

וסצ'ונוק מסביר לגלובס כי בשוק הסלולר יש תחרות מאוד קשה כבר שנים. "מה שמפתיע זה איך אפל מצליחה להמשיך, כי כבר ההבדלים הסמארטפונים של החברות השונות מצטמצמים. למרות הכל, היא עדיין מצליחה לשמור על היקף מכירות גדול, וזה משמעותי מבחינת כסף. סביר להניח שאייפון 16 יזכה לאותם ביקושים כמו אייפונים קודמים, כי יש לו קהל נאמן".

לוי מסביר כי בוול סטריט מסתכלים על הציפיות יותר מאשר הביצועים ממש. "התחזיות וציפיות האנליסטים היו נמוכות בגלל סין ובכלל, ולכן החברה הצליחה - כי הציפיות ממנה היו נמוכות".

גם לפי וסצ'ונוק, "הייתה תמימות דעים שהמכירות יפספסו את תחזיות השוק. בהיבט הזה אפל הפתיעה, היו מספרים לא טובים, פשוט לא כמו שציפו. לזה הוסיפו את הבייבאק, והנה עליית המניה". 

3אפל מיוזיק, TV ו-Cloud: הסגמנט הצומח והרווחי

בסגמנט השירותים, הגיעה אפל ל-23.9 מיליארד דולר, שיא הכנסות חדש עם עלייה של 14% לעומת 20.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. עם יותר ממיליארד מנויים בתשלום, לא רק שמדובר בפעילות הצומחת ביותר שלה, היא גם הרווחית ביותר. 

עם זאת, אנליסטים מסבירים שגם כאן יש שתי בעיות מרכזיות. ראשית, גם בסגמנט הזה אפל חווה האטה בצמיחה. בעבר בסגמנט השירותים היא צמחה ביותר מ-20% ועכשיו היא צומחת ב-8% משנה מול שנה. כשזה מצטרף להעלאות המחירים בשירותי אפל, אנשים משלמים יותר כסף ויכולה להיות פגיעה עתידית.

 4 לא חדשנית

אחת הביקורות הקשות ביותר על אפל, היא על כך שלא חידשה שום דבר משמעותי בשנים האחרונות. הנתון שיכול להצביע על כך בצורה הכי טובה, אלו השקעות החברה בהוצאות הון. 

ענקיות הטכנולוגיה השונות, משקיעות רבות בהוצאות ההון שלהן - השורה בדוחות שמפרטת את ההשקעות והמשאבים לצורך הטכנולוגיות העתידיות והתשתיות שצריך לבנות כדי להריץ את הטכנולוגיות האלו. לדוגמה, חברות כמו גוגל, פייסבוק ועוד, משקיעות מעל ל-10 מיליארד דולר ברבעון. לעומת זאת, אפל בפיגור. סך הוצאות ההון של אפל הוא גם 10 מיליארד דולר, אך לא ברבעון אלא בשנה. וסצ'ונוק אומר על כך כי "בחצי השנה האחרונה, אפל הורידה את ההשקעה בהוצאות ההון שלה ביחס לרמה המקבילה של שנה שעברה. יש מירוץ חימוש לבינה המלאכותית אצל כל החברות, ונראה שאפל לא שותפה בכלל".

ולכל זאת צריך להוסיף את הטלטלות שהיו לה בפרויקטים השונים: המכשיר החדשני היחיד שהיא השיקה בשנים האחרונות, קסדת המציאות המעורבת שלה, לא הצליח להתרומם. בפברואר האחרון החברה ביטלה את פרויקט הרכב החשמלי שלה ופיטרה מעל ל-600 עובדים. חלק מהעובדים הועברו לעבודה על בינה מלאכותית גנרטיבית.

 5 מה עם הבינה המלאכותית?

עד כה, אפל עושה אפל, והיא לא משתפת את התוכניות שלה בכלל לגבי פיתוחים עתידיים. זאת הסיבה המרכזית למה אפל לא מזכירה אפילו בשיחות המשקיעים שלה את המילים בינה מלאכותית. ובכל זאת, נשאלת השאלה בוול סטריט - איפה הבאז וורדס "בינה מלאכותית" שכה התרגלו אליהן אצל כל חברה אחרת?

וסצ'ונוק אומר כי "בהקשר של הבינה המלאכותית, אפל בפיגור מאוד רציני אחרי האחרים. היא באזור הנוחות שלה, אין לה תחרות בסגמנט שלה". 

לפי לוי, אפל יכולה להשקיע בבינה המלאכותית מבלי להוציא את כל הכסף. "לדוגמה, אפל יכולה להכניס את הפיצ'רים החדשים של הבינה המלאכותית במק או באייפונים. כשיש להם השקה חדשה לסירי לדוגמה, זה יכול להביא למגה סייקל של מכירות אייפונים. מבחינת אפל היא יכולה לעשות את זה בחינם - כי היא יודעת שהיא יכולה לבצע את ההשקעות האלו בהוצאות השוטפות. היא יודעת שגוגל ישלמו לאפל לפי הדיווחים זה עמד על 10-15 מיליארד דולר, כדי להיות ברירת המחדל במנוע החיפוש. אותו דבר יכול להיות עם הבינה המלאכותית, אפל תעזור לגוגל, וכך אפל תוכל להביא את זה בחינם לצרכנים שלה".

בתקופה האחרונה התרבו הדיווחים על שיתופי פעולה אפשרי בין אפל לבין OpenAI או גוגל, ביחס ליכולות בינה מלאכותית שייכנסו לאייפונים. ובינתיים, באפל עושים טיזינג שהם יתחילו לדבר על הבינה המלאכותית יותר באירוע האייפדים שלה בשבוע הבא וגם באירוע המפתחים השנתי שלה WWDC שקורה ביוני בכל שנה. עם זאת, צריך לומר שלרוב המשקיעים והצופים מתאכזבים מאירועי אפל, אז על אפל יש הרבה על הכתפיים.

עוד כתבות

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

אולם בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Shutterstock, Ankor Light

האג: דרום אפריקה ציטטה את סמוטריץ, דורשת לעצור את הלחימה

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) קיים דיון בבקשה הדחופה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה בעקבות פעולת צה"ל ברפיח ● המשלחת הישראלית נוכחת בדיון ומחר תטען

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

דיווח: צה"ל תקף רוכב אופנוע בדרום לבנון

תוך שעות ספורות הופעלו ארבע אזעקות מחשש לחדירת כלי טיס עוין בגליל העליון ובאצבע הגליל • צה"ל: הלחימה בג'באליה, במזרח רפיח ובמרכז הרצועה נמשכת - יותר מ-70 מטרות הותקפו • הלילה: תקיפה אווירית חריגה בג'נין, חוסל המחבל שביצע את הפיגוע בחרמש • עדכונים שוטפים