האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים • כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein
שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

טורקיה הייתה המדינה המוסלמית הראשונה שהכירה בעצמאות מדינת ישראל כבר ב־1949, כשמערכת היחסים של אנקרה עם טהרן ותיקה יותר ונטועה למעשה בקשרים בין השאה הראשון משושלת פהלווי, רזא, לבין אטאטורק. בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבות בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים, וייתכן כי כעת התקבלה התשובה מדוע. שר החוץ הקאן פידאן סיפר היום (א') בראיון לרשת "אל־ערבייה" כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק מוכנות לטפל במחתרת הכורדית (PKK) באזור סינג'אר שבצפון עיראק.

פרשנות | האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?
דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

אלו דברים מאוד מעניינים ומטרידים מבחינת ישראל הן בשל הצעדים הטורקיים האנטי־ישראלים ובראשם הפסקת הסחר עם ישראל והן בצל הפגישה ב־19 בפברואר בין פידאן לבין יו"ר ארגון הגג של המיליציות הפרו־איראניות "חשד א־שעבי", פאלח אל־פיאד, ב־19 בפברואר. אותה פגישה התרחשה כחודשיים לפני המתקפה האיראנית על ישראל, ובזמן שאותן מיליציות פרו־איראניות כבר ביצעו מתקפות נגד ישראל.

פידאן מונה לתפקיד שר החוץ לאחר הבחירות במאי אשתקד, ובתום שמונה שנות כהונה כראש סוכנות המודיעין הטורקית (MİT). בכירים ישראלים מקהילת המודיעין מכירים אותו כבר מלפני שנים רבות מתפקידים זוטרים בסוכנות, ותפסו אותו כאדם שישראל עשויה לשתף איתו פעולה בהצלחה גם בדרג המדיני.

עם זאת, פידאן מוביל עד עתה קו מאוד התקפי ותחרותי מול ישראל שבא לידי ביטוי, למשל, בפרויקט המסדרון היבשתי "דרך הפיתוח". המיזם באורך כ־1,200 ק"מ, שתקציבו מוערך ב־17 מיליארד דולר, מיועד לקשר מאירופה דרך טורקיה לשט אל־ערב, ומשם למפרץ הפרסי ולים הפתוח. זו תוכנית יריבה למיזם IMEC שהציג ביידן בספטמבר: מסדרון מנמל פיראוס ביוון לחיפה, ומשם דרך ירדן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות - להודו. ההתעלמות של התוכנית ההיא מטורקיה הוציאה את בכירי אנקרה מכליהם, כאשר הם הבינו כי לא ישראל שעומדת מאחורי ההחלטה. ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי פסל את המעורבות הטורקית, בשל קרבתו של ארדואן לפקיסטן. 

"נראה כי המצב בין ישראל לאיראן נרגע כעת"

עתה ניתן ללמוד כי פידאן מזהה במיליציות הפרו־איראניות בעיראק לא פחות משותפים ביטחוניים פוטנציאליים. "אם המחתרת הכורדית לא תעזוב", אמר פידאן לאל־ערבייה, "כל לוחם עיראקי שאוהב את ארצו יילחם נגד ארגון הטרור הזה שכבש את מולדתו". בראיון התייחס פידאן גם לחילופי המהלומות בין ישראל לבין איראן, ואמר כי "המתיחות הזו עלולה לבשר על מלחמה גדולה יותר. למרות שנראה כי המצב נרגע כעת, הפוטנציאל תמיד קיים".

בשבוע שעבר ביקר שר האוצר בצלאל סמוטריץ את ראש הממשלה בנימין נתניהו, כשמסר שהופתע לגלות "כי סביב שולחן המו"מ יושבים לא אחרים מנציגיו של נשיא טורקיה אויב ישראל האנטישמי ארדואן". אולם, מהראיון של פידאן באל־ערבייה עולה הודאה שאנקרה אינה גורם פעיל בתיווך בין ישראל לבין חמאס. "אחינו הקטארים והמצרים מנסים להביא את הצדדים לנקודה מסוימת", סיפר שר החוץ הטורקי. "לישראל יש גישה שאינה מקבלת פשרה במו"מ... אנחנו תומכים בקטאר ובמצרים, כאשר טורקיה מוכנה להעניק סיוע חיובי".

בנוגע לרצועת עזה ולפתרון ארוך־טווח לסוגיה הפלסטינית, סיכם פידאן כי "אם נלמד מהטרגדיה בעזה ונלך על פתרון שתי המדינות, זו תהיה המלחמה האחרונה בעזה. אנחנו צריכים לקרוא לישראל לקבל את גבולות 1967. לא רק חמאס, אלא כל הפלסטינים מסכימים להקמת מדינה פלסטינית על בסיס גבולות 1967".