ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה • הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" • ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias
ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות מסחריות על מדינת ישראל בשל הפעילות שלה בעזה - כך מדווח היום (ב') אתר העיתון הבלגי "Het Laatste Nieuws" ("חדשות אחרונות"). הסנקציות המוצעות כוללות איסור ליבוא מוצרים מהתנחלויות, כולל שמן זית, תמרים ויין.

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם
טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים ייפגעו?

בלגיה היא חלק מציר מדינות המובילות מדיניות פרו-פלסטינית וביקורתית מאוד כלפי ישראל מאז פרוץ המלחמה בעזה, וקראה בין היתר לאיחוד לבחון את הסכם האסוציאציה עם ישראל, להפסיק מכירת נשק ישראל ולקרוא להפסקת אש מיידית. יחד אתה חברות בציר הפרו-פלסטיני גם אירלנד, ספרד, מלטה, סלובניה ולוקסמבורג. מדינות אלה גם מקדמות הכרה חד-צדדית במדינה פלסטינית, נגד עמדת האיחוד האירופי.

אולם הצעד הנוכחי, אם אכן יתממש, מהווה החרפה של הרטוריקה בעניין ואולי גם של הצעדים בשטח. "האם אנחנו יכולים פשוט לעשות עסקים עם ישראל כשותף סחר מוביל?", תהה דה-קרו באירוע שקיים האתר הבלגי, שפרסם הבוקר את הדברים. "אני לא חושב כך". הוא הצדיק את המהלך והוסיף: "בעוד עשר שנים יאמרו לנו: 'אתם צפיתם באירועים מנגד ולא עשיתם שום דבר'".

רק לפני חודשיים דחה דה-קרו קריאות מצד האופוזיציה בבלגיה להטיל סנקציות על ישראל. כעת הוא אמר במהלך האירוע שארגן אתר החדשות כי ינסה לקדם בפגישה הקרובה של ראשי האיחוד האירופי סנקציות כמו איסור גורף של יבוא סחורה מיהודה ושומרון, מעסקים ישראלים הפועלים מעבר לקו הירוק. במיוחד ציין יבוא יין, תמרים ושמן זית. 

"לא יכולים פשוט לעמוד מנגד" 

דה-קרו אמר כי הסיבה לסנקציות היא מוסרית ונובעת מהמשך הפעולה הישראלית בעזה והמצב בשטחים: "אנחנו לא יכולים פשוט לעמוד מנגד ולהשתמש במילים מפוצצות", אמר. הוא הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות". 

ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית, בין היתר בגלל התנגדות של מדינות מרכזיות כמו גרמניה ואיטליה, ובתמיכת מדינות פרו-ישראליות באיחוד כמו אוסטריה והונגריה. האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, עם רבע מהיצוא הישראלי וכשליש מהיבוא. עיריית בריסל אישרה לפני כחודשיים חקיקה האוסרת יבוא מוצרים ישראלים שיוצרו מעבר לקו הירוק, ובלגיה היתה אחת המדינות המובילות באיחוד שדחפה לסימון מוצרים ישראלים שיוצרו בהתנחלויות.

דה-קרו אמר בראיון כי אם היוזמה שלו תיכשל ברמה האירופית, הוא ישקול לקדם אותה במסגרת "קואליציה מרצון", ככל הנראה כזו הכוללת את הציר הפרו-פלסטיני באיחוד. "אני לא שולל שום דרך פעולה", אמר לעיתון.

בלגיה היא שותפת הסחר הרביעית בגודלה של ישראל באיחוד האירופי, אך הדבר נובע בעיקר מהסחר ביהלומים בין המדינות.