תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות • דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך • מדור חדש

איור: גיל ג'יבלי
איור: גיל ג'יבלי

דודי רזניק, אסטרטג הריביות של בנק לאומי, עונה על שאלת השבוע

2023 התאפיינה בפער ניכר בין הבורסה המקומית למקבילתה האמריקאית. מדד תל אביב 125, הכולל את 125 המניות הגדולות בבורסה הישראלית, הציג תשואה של כ־4% בשנה שעברה, בעוד שמדד S&P 500, הכולל את 500 המניות הגדולות בוול סטריט, זינק בכ־24%. עם זאת, בחודשים האחרונים נראה שהפער הולך ומצטמצם. מאז השפל של סוף אוקטובר, אז וול סטריט ותל אביב צנחו כאחד בעקבות המלחמה בישראל, מדד תל אביב 125 קפץ ב־24% - לא רחוק מהמקביל האמריקאי שטיפס בכ־25% באותה תקופה. האם המדד הישראלי ינצח השנה את S&P 500?

הריבית תישאר גבוהה, ומה יקרה למדדי המניות? התחזית של 100 יועצי השקעות
הנכסים של הציבור גדלו פי ארבעה ב־20 שנה. איפה מוחזק רוב הכסף?
האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן, ולמה יש מי שחושב ש"זו קטסטרופה"
אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בתל אביב

מה מלמדת ההיסטוריה על הפערים בין וול סטריט לישראל

מבט על ההיסטוריה מגלה שב־20 השנים האחרונות, המדד האמריקאי מוביל ובגדול. מאז משבר הסאב פריים ב-2008, התשואה של S&P 500 האמריקאי כמעט כפולה מאשר המדד בת"א (כ־490% לעומת כ־260%). אבל הניצחון של המדד האמריקאי לא מובטח. עשור קודם לכן, בין שנת 2000 לשנת 2012, המדד המקומי זינק ב־150% בעוד האמריקאי בכלל ירד בכ־10%. דוגמה נוספת היא השנים האחרונות - אמנם בשנת הקורונה (2020) המדד האמריקאי השיג תשואה עודפת (בזכות ענקיות הטכנולוגיה) אך בשנתיים שלאחר מכן דווקא הישראלי היה חזק יותר (מאותה סיבה בדיוק. השוק הישראלי נפגע פחות בירידות של 2022 כי הוא לא מוטה טכנולוגיה).

בשניים מתוך שלושה תרחישים המדד הישראלי ינצח

דודי רזניק, אסטרטג הריביות של בנק לאומי, סבור שבשניים מתוך שלושה תרחישים לשנה הקרובה, דווקא המדד הישראלי ינצח. "אם מסתכלים על שני השווקים בראייה כלכלית נטו, אין ספק שת"א הוא שוק הרבה יותר זול מה־S&P ובמצב נורמלי הייתי אומר בוודאות שבנקודה הזו ת"א צפוי להשיג ביצועים עודפים, אולי אפילו משמעותית", הוא אומר, אבל מבהיר כי המציאות מורכבת יותר לנוכח המלחמה והמתיחות הגיאופוליטית.

לפי התרחיש שאותו מגדיר רזניק כמרכזי, הימשכות הלחימה בעזה ובגבול הצפון כפי שהיא כעת, "במצב כזה ת"א 125 יכול להשיג תשואה עודפת, אולי לא גבוהה משמעותית, בעיקר כי המחירים הכלכליים בארץ משמעותית זולים יותר מאשר בארה"ב". בין הנתונים הבולטים שמצביעים על כך נמנים מכפילי הרווח - אינדקטור שמשקף האם תמחור של השקעה הוא נמוך או גבוה באמצעות חישוב שווי ההשקעה חלקי הרווחים ממנה. מכפיל הרווח של מדד ת"א 125 עומד על כ־13 בלבד, בעוד מדד ה־S&P 500 נסחר במכפיל גדול כמעט פי שניים - 23.

תסריט נוסף שאותו מגדיר רזניק כאופטימי, עם תשואה עודפת משמעותית של הבורסה בת"א הוא כזה של סיום המלחמה כאשר "איכשהו הלחימה מסתיימת עם חזרה לסטטוס קוו שהיה לפי ה־7 באוקטובר או הסדר בצפון, גם אם המתח הגיאופוליטי יישאר. במצב כזה השוק יתחיל לסגור את הפערים שצבר בשנתיים האחרונות מול ה־S&P".

השווקים לא צריכים פתרון ביטחוני, אלא ודאות

אבל חזרה לסטטוס קוו של לפני 7 באוקטובר זה לטמון את הראש בחול, לא פתרון לאיומים הביטחוניים של ישראל. למה שיביא לתשואה עודפת של הבורסה המקומית? "השווקים בסופו של דבר שונאים חוסר ודאות ואוהבים יציבות. לכן, שינוי כזה אמור להוות חדשות חיוביות לשווקים, למרות שאכן לא יהיה מדובר בפתרון ארוך טווח אלא רק המשך של אותה המגמה שהייתה לפני המלחמה".

ובכל זאת, יש גם תרחיש שלישי, של הסלמה בלחימה, עליית מדרגה בצפון וגם בעזה ואולי גם סנקציות נגד ישראל בעולם. בתרחיש הזה, לדברי רזניק, S&P 500 יעקוף את תל אביב 125 שנה שנייה ברציפות.

רזניק מדגיש כי למרות הנטייה הטבעית לנסות להשוות את שני המדדים הפופולריים והאהובים על המשקיעים הישראלים, קשה למצוא נקודות דמיון בין S&P 500 למדדי תל אביב, ולמעשה לכל מדד אחר בעולם. S&P 500 מושפע מאוד מהתנודות של 7 המופלאות (אפל, מיקרוסופט, גוגל, אנבידיה, מטא, טסלה ונטפליקס) בעוד המדד התל אביבי מוטה בנקים ונדל"ן. לכן, בשנים של פריחה טכנולוגית ה־S&P מצטיין במיוחד: "לביצועים של 7 המופלאות אין שום קשר לשוק המקומי ואפילו לא לאף שוק אחר, אין משהו דומה להם בעולם, לא מבחינת גודל, היקף פעילות, או השפעה. ובכל זאת, ישראלי משקיע בעיקר בארץ ובארה"ב ופחות במקומות אחרים שדומים יותר לישראל כמו אירופה, יפן או דרום קוריאה".

***גילוי מלא: שאלת השבוע הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם