השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה • אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

היום (ה') התקיים כנס במכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה, במעמד בכירי משרד הכלכלה והתעשייה, התאחדות התעשיינים, נשיא לשכת המסחר ישראל־טורקיה גדי שושן, ושר הכלכלה ניר ברקת, שלפי שני בכירים שנכחו בכנס, דיבר בשבח היחסים עם אנקרה כפתרון ליוקר המחיה.

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה
כותרות העיתונים בעולם | זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים
בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

"הצעד החד-צדדי של ארדואן יפגע בעיקר בתדמיתה הרעועה ממילא של הכלכלה הטורקית, באנשי העסקים בטורקיה, המביעים תסכול וכמובן בעם הטורקי", אמר השר בכנס. "אנו פועלים מול פורומים בינלאומיים כדוגמת ארגון הסחר העולמי והארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), במקביל לפיתוח חלופות סחר, בדגש על ייבוא, אל מול שותפים וותיקים ואמינים באגן הים התיכון. צריך להבין שאין סיבה להסתמך על מדינה שלא יודעת להבטיח שרשראות הספקה ושנעה כמו שבשבת על פי גחמות פוליטיות".

הכנס התקיים שעות ספורות לאחר שיצאה ההנחיה של משרד המסחר הטורקי בנושא חידוש האספקות לישראל בתחום הבניין. אולם, לפי שעה, מדווחים גורמים ישראלים וטורקים כי עדיין לא התרחש שינוי בשטח. מה שכן קרה, זה חילופי דברים קשים בטוויטר בין שר החוץ ישראל כץ לבין שר המסחר הטורקי עומר בולאט. "ארדואן נסוג וביטל רבות ממגבלות הסחר, והלקח הוא ברור: אסור להיכנע לאיומים של דיקטטור, וחייבים לייצר אלטרנטיבות ולא להיות תלויים באיש האחים המוסלמים שבכל רגע יכול לעצור את הכל", מסר השר כץ.

מנגד, שר המסחר הטורקי, עומר בולאט, הכחיש כי התבצע צעד ממשי. "הצהרות שר החוץ הישראלי הן לחלוטין בדיוניות", טוען השר. "אנחנו עומדים מאחורי ההחלטה שלנו בנוגע לסחר עם ישראל. ההחלטה תישאר בתוקף עד שתהיה הפסקת אש קבועה ולא יהיו מגבלות בהעברת הסיוע ההומניטרי".

יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ, הביעה בכנס במכון היצוא את עמדת הדרג המקצועי במשרד. "שמנו יותר מדי ביצים בסל אחד", הסבירה. "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה". בה בעת, מנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב, סיפר באותו אירוע כי הם מקיימים ישיבות בנושא עם הלמ"ס ועם משרד החוץ, והצהיר: "נמשיך לחשוב איך לתת מענה ישראלי הולם לצעד הטורקי". מנהל אגף סחר חוץ במשרד הכלכלה, רועי פישלר, הוסיף כי "התגובה מול טורקיה צריכה להיות רכה ומושכלת".

משבר מסחרי ומדיני

נזכיר כי מוקדם יותר היום משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי שעבדו עם ישראל עד איסור יצוא 54 הפריטים לפני חודש בדיוק, ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל. כך נודע לגלובס מפי גורמים ישראלים וטורקים המעורים בפרטים. כאמור, לפי שעה בשטח לא התרחש שינוי.

במשרד המסחר הטורקי הפנימו בתקופה האחרונה כי לא רק שהם יצרו משבר מדיני, אלא גם משבר מסחרי - וחשפו את הסוחרים המקומיים לפרשיות משפטיות שעלולות להיווצר. לכן, במסגרת סעיפים שונים במסמך פנימי, הם התירו ליצרנים בתחום הבניין לשחרר סחורות משום שכאלו תקועות בנמלים וגם במפעלים עצמם, שהרי אלו מייצרים חודשים קדימה.