ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

אסף אוני | 18.05.2024

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

אמ;לק

עד לפני רגע זה היה נראה דמיוני, אך נראה שבשנים האחרונות מלחמת העולם מתקרבת בצעדי ענק. רוסיה זרקה את הגפרור הראשון כשהתחילה את המלחמה באוקראינה, המזרח התיכון יצא משליטה והוסיף עוד קצת אש למדורה, והעיניים נשואות גם למתיחות באזור סין. בינתיים, מדינות העולם מתחמשות ונערכות, ובשנה האחרונה נרשם זינוק של כ־7% בהוצאה הביטחונית הגלובלית. 

בתוך כשנתיים בלבד עברה המציאות הביטחונית הגלובלית טלטלה מהותית ששלחה את רוב מדינות העולם למסע התחמשות ורכש צבאי גלובלי. כטב"מים מתפוצצים על מטרות ממטולה, דרך אוקראינה ועד לספינות סוחר מול חופי תימן, טילים בליסטיים משוגרים לעבר אילת או קייב, וטילי שיוט משוגרים ברחבי הים השחור או הים האדום. כשב"מים עושים שמות בחיל הים הרוסי ופעולות חבלה בתשתיות הגז משנות כלכלות שלמות. המציאות הביטחונית החדשה - המלחמה של רוסיה באוקראינה, המתח באינדו־פסיפי מול סין, התקפות ארגוני החסות של איראן במזרח התיכון ובחצי האי־ערב - שמה קץ לעשורים של שלום, ופתחה פתח לעידן חדש של התחמשות צבאית.

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע
לשלם הון או להסתפק בתחליף זול? העתיד המריר של תעשיית השוקולד
פורטפוליו | הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

הנתונים העדכניים מסייעים לשקף עד כמה. בשנת 2023, למשל, נרשם זינוק של כ־7% בהוצאה הביטחונית הגלובלית, לפי מכון המחקר השוודי SIPRI, המנטר באופן קבוע את תחום הסחר הגלובלי בנשק והביטחון. זו העלייה החדה ביותר שמדד המכון השבדי מאז 2009, והיא נרשמה לראשונה בכל האזורים בעולם. עסקאות נשק בשווי של כמעט 2.5 טריליון דולר נחתמו בשנה שעברה, שיא של העשורים האחרונים. והיד עוד נטויה.

 

באירופה מזהירים כעת גלויות מפני עימות מול רוסיה בטווח של שנתיים עד חמש שנים, ומדברים על הצורך להיות "מוכנים למלחמה". בטייוואן חוששים מכיבוש האי בידי כוחות סיניים, מהלך שישפיע על האזור כולו. איראן ממשיכה להתקדם לנשק אטומי. קצב התקדמות הטכנולוגיה יוצר איומים ביטחוניים חדשים במהירות רבה ואת הצורך להתמודד איתם. מערכות להגנה אווירית הפכו לצורך ביטחוני קיומי. קווי ייצור חדשים לטנקים ולנגמ"שים נפתחו במדינות שזנחו מזמן את ההוצאות הצבאיות. עסקאות למכירת מטוסי קרב במיליארדי דולרים נחתמות בן לילה. 2.3% מהתמ"ג הגלובלי כעת מוקדשים לנשק ולביטחון.

גלובס מציג את סיפוריהן של כמה מדינות שהודיעו באחרונה על הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון שלהן, את מפת האיומים עליהן ואת הדגשים השונים שלהן במהלך בניית הארסנל הצבאי המחודש.

ספינות קרב, נגמ"שים וחץ 3: גרמניה מגדירה מחדש את מעמדה הביטחוני

לביקור האחרון שלו בחזית המזרחית של נאט"ו, כ־20 ק"מ מהגבול עם בלארוס, הגיע בתחילת מאי קנצלר גרמניה אולף שולץ בבטנו של נגמ"ש תוצרת מדינתו. הוא ירד ממנו עם בכירים אחרים, לבוש בג'ינס, מעיל גשם ומגפיים, ועשה את דרכו לאוהל שבו צפה בתרגיל הגדול ביותר של נאט"ו אי פעם, שכלל יותר מ־20 אלף משתתפים.

קנצלר גרמניה אולף שולץ בתרגיל נאט''ו לפני שבועיים. תוכנית בשווי 100 מיליארד אירו / צילום: Reuters, Kay Nietfeld

 קנצלר גרמניה אולף שולץ בתרגיל נאט''ו לפני שבועיים. תוכנית בשווי 100 מיליארד אירו / צילום: Reuters, Kay Nietfeld

לצדו ניצב נשיא ליטא. מל"ט גרמני לתצפית שייט בשמיים. עצים נפלו ביער בעקבות ירי טנקים וארטילריה. השניים הסתכלו במשקפות שדה בנעשה, בזמן שעיתונאים מסתכלים עליהם. "כל הביקור הזה צועק מילה אחת", אבחן המגזין דר שפיגל, "צייטנוונדה!".

המונח הזה, "נקודת מפנה היסטורית" בתרגום חופשי, מאפיין את מדיניות הביטחון הגרמנית מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני יותר משנתיים. הקנצלר שולץ, ראש המפלגה הסוציאל־דמוקרטית, עורך דין לענייני עבודה בעברו, מי שהפגין בשנות השבעים עם שיער מתולתל נגד מלחמות ואנרגיה אטומית, הכריז כשבועיים בלבד אחרי התחלתה על שינוי כיוון דרסטי. לא עוד צמצום צבאי, לא עוד סדר כוחות דועך, לא עוד התווכחות עם נאט"ו לגבי הצידוק שבהוצאה של 2% מהתמ"ג לפחות על ביטחון. הארנק נפתח, התקציב הגרמני נפרץ, ולאחר מכן שרת ההגנה מהמפלגה הוחלפה בנץ ביטחוני שמדבר על גיוס חובה ועל "מוכנות מיידית למלחמה". גרמניה יצאה למסע רכש והתעצמות צבאית.

בתור הכלכלה הגדולה באירופה לגרמניה יש את המשאבים להוציא על ביטחון. בנאום שלו אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה הודיע שולץ על תוכנית עשור בשווי 100 מיליארד אירו, שיוקצו לצרכים דחופים - טנקים, הגנה אווירית, מל"טים, טילים ועוד. תקציב הביטחון של המדינה, שהצטמצם במונחים ריאליים בשנים האחרונות, הוגדל בהדרגה בשנתיים האחרונות, ועומד כעת על כ־59 מיליארד אירו.

ייתכן שזה לא המספר הסופי. בחודש שעבר הודיע שולץ, על רקע ביטול תקציבים למשרדים אחרים, על הגדלה נוספת של 7 מיליארד אירו בתקציב הביטחון. תוספת זו תוקצה להצטיידות בשתי ספינות קרב נוספות ולייצור עצמי של כ־900 נגמ"שים על ידי חברת ריינמטאל. מניית חברה גרמנית זו, אגב, זינקה ב־250% מאז המלחמה באוקראינה. עוד 10 מיליארד אירו תעלה הקמת חטיבה שתהיה פרושה באופן קבוע בליטא, תשעה מיליארד מהם לציוד, ומיליארד מדי שנה על ההוצאה השוטפת הכרוכה בהצבת כ־5,000 חיילים גרמנים שם, לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה.

יטלטל את אירופה

במקביל תוכנית הדגל של גרמניה להגנה אווירית מתבססת על חץ 3 הישראלי, שעלה לה כ־3.5 מיליארד אירו. ההבנה כי רוסיה יכולה לתקוף בטילים את המדינה - תסריט שנשיא רוסיה לשעבר דמיטרי מדבדב כבר הזכיר כמה פעמים בנאומיו הקיצוניים - הכתה בגרמנים בן לילה אחרי פברואר 2022, והלהיטות שלהם למערכת הישראלית הוכיחה את עצמה בחודשים האחרונים, כאשר החץ הצליח ליירט בהצלחה טילים בליסטיים מתימן ומאיראן.

אבל המשימה עדיין מורכבת, מבצעית ופוליטית. המדינה תצטרך לעבור תהליך אדיר של התחמשות כדי להפוך את הצבא שלה למוכן, ולהפוך עשורים של מדיניות פיוס ודיאלוג־מעל־הכול לגיבוש סוג כלשהו של הרתעה. שיעור הגרמנים שמצהירים כי הם מוכנים להילחם בעבור ארצם הוא בין הנמוכים בעולם (18%), ולכן, לצד הרעיונות בדבר גיוס חובה, הציף משרד הביטחון הגרמני גם את האפשרות שכל אזרח אירופי ישרת בצבא הגרמני.

התהליך של התחמשות גרמנית יטלטל את אירופה. לא במקרה האיחוד האירופי נוסד באמצעות יצירת שוק משותף לפלדה ולפחם - שני מרכיבי היסוד בתעשייה הצבאית - והעברת סמכויות מהממשלות הלאומיות לגוף על־לאומי בתחום ייצור זה. הרעיון היה לנטרל את הסיכון להתעצמות צבאית עצמאית של אחת ממדינות אירופה. משם אמנם התרחב האיחוד האירופי לשלל תחומים אחרים, אבל כעת, כאשר נפתח מרוץ חימוש חדש ביבשת, לראשונה למעשה מאז מלחמת העולם השנייה, ההשלכות עדיין לא ידועות. ה"צייטנוונדה" מדבר על מוכנות צבאית, אבל בדרך אליה גרמניה אולי תצטרך להגדיר מחדש את מעמדה האירופי והגלובלי.

התוכנית הפולנית: להפוך לכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

המלחמה באוקראינה גרמה לשינוי כיוון בכל המדינות שגובלות ברוסיה כיום, או שיכולות לגלות אותה כשכנה אם תשתלט על אוקראינה. המדינות הבלטיות, הונגריה ורומניה, כולן העלו תקציבי ביטחון בחדות. אבל מי שהגדילה לעשות יותר מכולן בשנתיים האחרונות היא פולין, שמנהיגיה מדברים כבר כעת על הרצון הגלוי להפוך לכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה.

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

 מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

בשנתיים האחרונות חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדים, מהלך שהקפיץ אותה לראש דירוג ההוצאה הביטחונית כחלק מהתמ"ג של כל החברות בארגון נאט"ו, כולל אפילו ארה"ב. לא פחות מ־4% מהתמ"ג הפולני מוקדשים כעת להתעצמות צבאית. למעשה, לפי נתוני SIPRI, פולין כמעט שילשה את ההוצאה הצבאית שלה בתוך עשור בלבד. "פולין הגדילה בשנה האחרונה את ההוצאה הצבאית שלה יותר מכל מדינה אירופית", נכתב. כדי לעשות זאת המדינה משתמשת במנגנונים חוץ־תקציביים המאפשרים אישורים מהירים לעסקאות עתק. לפי הדיווחים, למרות חילופי השלטון בשנה האחרונה, והעובדה כי הממשלה החדשה שינתה כיוון מבחינת חוק ומשפט, אין כוונה לצמצם את ההוצאה הצבאית.

"העידן שלפני המלחמה"

רשימת הקניות של פולין ארוכה, והפכה אותה בין היתר ליקירת האמריקאים: מאות טנקי מערכה מסוג אברמס, עשרות מטוסי F-35 ב־5 מיליארד דולר, מסוקי תקיפה מסוג אפאצ'י ועוד כלי טיס. היא כוללת גם רכש של כ־800 תותחים מדרום קוריאה וכאלף טנקי "פנתר שחור" מתוצרת המדינה. היא גם רכשה ב־10 מיליארד אירו כמעט 500 משגרי HIMARS מתקדמים מארה"ב.

אלא שהמדינה אינה מסתפקת בכך, והנשיא אנדז'יי דודה הזמין באופן רשמי את מדינות נאט"ו "לאחסן" נשק גרעיני בתחומה. כך עושה ארה"ב, למשל, בבסיסים שלה בגרמניה ובטורקיה. פולין מקווה כי הדבר יאפשר לה לקבל "עורף אסטרטגי". מוסקבה אמרה בעבר כי צעד כזה יהיה שקול להכרזת מלחמה בשל הקרבה לגבולותיה.

הנשיא אנדז'יי דודה. הזמין את מדינות נאט''ו ''לאחסן'' נשק גרעיני בפולין / צילום: Associated Press, Mindaugas Kulbis

 הנשיא אנדז'יי דודה. הזמין את מדינות נאט''ו ''לאחסן'' נשק גרעיני בפולין / צילום: Associated Press, Mindaugas Kulbis

השאיפה של פולין לבנות בזריזות את הצבא הגדול ביותר באירופה בעלת היתכנות, העריך ארגון GlobalFirePower, המדרג את צבאות העולם לפי עוצמתם. כעת הצבא החזק ביותר הוא זה הבריטי, מה שנובע בעיקר מסדר הכוחות שלו (כמעט 200 אלף חיילים, כמעט 100 כלי שיט כולל נושאות מטוסים ומאות כלי טיס). אחריו בתור ניצבת צרפת, שבמדד זה מככבת בעזרת משחתות וצי גדול של מסוקים. לאיטליה, הרביעית בתור, יש יותר מ־400 מסוקים ושתי נושאות מטוסים. פולין מכוונת לזנק מהמקום החמישי למקום הראשון ולעשות זאת בעיקר בהכפלת מספר החיילים המשרתים בצבא לכ־300 אלף בתוך כעשור. ראש הממשלה דונלד טוסק אמר כי הציבור במדינה ואירופה כולה צריך "להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה".

 

"תוספת תקציב הביטחון הגדולה זה 30 שנה": בריטניה מפתחת נשק לייזר ואת הטנק הראשון שלה

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק התייצב בוורשה לפני כשבועיים עם בשורה שהדהדה בנאט"ו כולה: הממלכה המאוחדת, כבר כיום אחד הכוחות הצבאיים החזקים ביותר והשישית מבחינת ההוצאה הצבאית בעולם, הולכת להגדיל משמעותית את תקציב הביטחון שלה. הסיבה העיקרית לכך היא האיום הנשקף ממזרח, מרוסיה. "היום אני מודיע על הגדלת התקציב הגדולה ביותר זה שני עשורים", אמר. בריטניה, פירט, מתכוונת להוציא 2.5% מהתמ"ג שלה על ביטחון. עד כה מטרה זו הייתה כללית, אלא שכעת סונאק הודיע לראשונה כי היא תושג עד 2030.

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

 ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

את נוף האיומים הנשקף לממלכה המאוחדת תיאר סונאק בבירור. "יש כיום ציר של מדינות אוטוקרטיות כמו רוסיה, איראן וסין, העובדות יחד באופן הולך וגובר כדי לערער דמוקרטיות ולעצב מחדש את הסדר העולמי". כל שלוש המדינות הן איום לצבא הבריטי ולאינטרסים בריטיים שעדיין נמתחים כל הדרך לאסיה.

בשנה החולפת, לפי נתוני ממשלת בריטניה, הוציאה המדינה כ־53 מיליארד ליש"ט (66 מיליארד דולר) על ביטחון. בשנה הבאה התקציב הזה אמור לצמוח ל־57 מיליארד. היא הקדימה להבין את הצורך בהתעצמות צבאית, והחלה בתהליך כבר ב־2020, אז הממשלה השמרנית החליטה על "התוספת הגדולה ביותר זה 30 שנה". זו אמורה להמשיך כעת, כאמור, עם התחייבות להוצאה של 2.5% מהתקציב השנתי עד סוף העשור. אם ב־2021 עמד תקציב הביטחון הבריטי על כ־46 מיליארד ליש"ט, הרי שב־2030 הוא צפוי לעמוד על 87 מיליארד ליש"ט. לכאורה כמעט הכפלה. בפועל, בגלל האינפלציה במדינה, העלייה מתונה יותר, אך עדיין גבוהה.

חיילים בריטים משגרים מזל''ט במהלך תרגיל. יותר מ–10 מיליארד אירו לייצור תחמושת מקומי / צילום: Associated Press, DVIDS

אם בעבר מדינות נאט"ו כיוונו ל־2% מהתמ"ג על הוצאה צבאית, ובריטניה העלתה את הרף עתה ל־2.5%, יש מדינות שכבר מדברות על 3%. דיווחים בארה"ב בימים האחרונים טענו כי דונלד טראמפ מתכנן לדרוש זאת מחברות נאט"ו אם ייבחר שוב לנשיאות (ארה"ב מוציאה כ־3.7%, וישראל כ־5.3% - א"א).

"איומים של עולם מפוצל"

אז על מה בריטניה הולכת להוציא את הכסף? הפרטים נמצאים בתוכנית ממשלתית שפורסמה במקביל להצהרת סונאק לפני כשבועיים, בשם Defending Britain. מלבד הצרכים השוטפים ומה שנראה כמו הגדלת סדר כוחות, בריטניה עובדת על פיתוח נשק לייזר ליירוט מטרות אוויריות בשם DragonFire, כמו גם על מטוס קרב עתידי שיחליף את הטורנדו (עם איטליה ויפן). יותר מ־10 מיליארד אירו יוקצו ל"ייצור תחמושת מקומי" ולצבירת מלאים, אחרי שהמלחמה באוקראינה ובעזה יצרה מחסור המורגש בימים אלה. נוסף על כך, בריטניה הכריזה כי היא עומדת לפתח את הטנק הראשון שנבנה בממלכה המאוחדת זה 20 שנה.

"עלינו להתמודד עם האיומים הכרוכים בעולם מפוצל", קובע הדוח. הבריטים מתגאים כי הדבר יהפוך אותם, במונחים מוחלטים, למדינה שהוציאה הכי הרבה בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו, מלבד ארה"ב. במקרה הבריטי כדאי לציין כי גם מפלגת הלייבור - שכעת באופוזיציה, אך צפויה להקים את הממשלה אחרי הבחירות שיתקיימו השנה - תומכת במטרה של הוצאת 2.5% מהתמ"ג על ביטחון, כך שהמהלך יציב מבחינה פוליטית.

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

ההתעצמות הצבאית אינה שמורה רק לאירופה. אחת המדינות שהודיעו על הגדלה משמעותית של ההוצאות הביטחוניות שלהן בחודש האחרון היא אוסטרליה, שאולי רחוקה מאיראן ומרוסיה, אבל קרובה לחברה נוספת בציר האנטי־מערבי ההולך ומתגבש - סין. האוסטרלים הטילו פצצה גיאו־פוליטית כשהכריזו לפני כשלוש שנים כי הם נוטשים עסקה בשווי עשרות מיליארדים לרכש צוללות מתוצרת צרפת. במקום זאת הם חברו לברית אסטרטגית אמריקאית־בריטית בשם AUKUS להפעלה ופיתוח של צוללות מונעות אטומית. ארה"ב מייצרת רק צוללות כאלה, והחבירה לשתי המעצמות הצבאיות אמורה לשלוח מסר ברור לסינים בנוגע למיקום של האוסטרלים במשחק העולמי.

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

 חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

אבל אוסטרליה לא מסתפקת בזה. בחודש שעבר הודיע שר ההגנה על מדיניות הביטחון החדשה של המדינה (National Defence Strategy), שעיקרה הוא הרתעה כלפי חוץ. האוסטרלים מכנים זאת Strategy of Denial, כלומר היכולת למנוע מהאויב לבצע או לרצות לבצע פעולות עוינות. "אוסטרליה תבנה צבא גדול יותר שיתמקד בחצר האחורית שלה, כולל השקעה רבה בטילים ארוכי טווח נגד מטרות ימיות", הכריז שר הביטחון. הסכומים אסטרונומיים: מדובר בהשקעה כוללת של כ־330 מיליארד דולר אוסטרלי (216 מיליארד דולר) בעשור הקרוב, וההכרזה בחודש שעבר כוללת תוספת של 50 מיליארד דולר למטרה זו.

מכיוון שהאיום על אוסטרליה הוא בהכרח מכיוון הים המקיף את היבשת, חלק גדול מההשקעה הצבאית שלה הוא במערכות טילים נגד ספינות, כולל טילים בליסטיים וטילים ארוכי טווח, מערכות איתור וגילוי תת־ימיות וכן צי עצום, כולל כאמור צוללות המונעות בגרעין. "המרחב האינדו־פסיפי הוא מקום המחיה שלנו, ואנחנו רוצים אותו חופשי וריבוני, חופשי מכפייה והגמוניה", אמר ראש הממשלה אנתוני אלבנז. אוסטרליה גם הודיעה כי תרכוש מאות טילי שיוט מסוג טומהוק מהאמריקאים.

בינתיים מרגיעים את הרוחות

במסגרת תפיסת הביטחון החדשה הצבא האוסטרלי יוכל להכות במטרות רחוקות עוד לפני שהן מהוות איום, יותר מ־500 ק"מ לעומת הטווח שהוגדר כעת, 40 ק"מ. "אוסטרליה תהפוך לעצמאית יותר, לבטוחה יותר ולמוכנה יותר לאיומים בשנים הקרובות", אמר אלבנז. הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן, האימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא, האוויר והים שלה ואפילו הדמיה של השתלטות על ארמון הנשיאות הטייוואני, כולם מדליקים נורות אזהרה בבירה קנברה. מהלך כזה יהיה שקולה לניסיון ההשתלטות של רוסיה על אוקראינה, ואוסטרליה מעוניינת להיות מעל רמת המוכנות הנמוכה למלחמה של מדינות אירופה.

ההוצאה הכבדה כעת מתוכננת להשתלם החל מ־2030, אז רוב הספינות שאוסטרליה הזמינה והצוללות החדשות שהיא מפתחת עם ארה"ב ובריטניה ייכנסו לפעולה. במקביל, אגב, הודיעה המדינה על השקעה בתוכניות ניסיוניות לכטב"מ בשם GhostBat ולמקבילה ימית בשם GhostShark, צוללת בלתי מאוישת שמפותחת במאות מיליוני דולרים.

 

בינתיים, עד שהצבא יהיה מוכן, האוסטרלים מנסים להרגיע את הרוחות. בניגוד לנאט"ו, שהוסיפה את סין לרשימת היריבים הרשמית שלה (אפילו עוד לפני המלחמה באוקראינה), האוסטרלים נמנעו מכך עד כה. הם משחקים כעת משחק דיפלומטי ונמנעים מלהגדיר את סין כאיום הדורש התעצמות צבאית. "אבל אנחנו לא מדברים על קנדה", אמר ראש האופוזיציה, כשהתייחס גם הוא לסוגיית ההתחמשות וההתעצמות.

המשחק הכפול של הממשל הסיני והזינוק בתקציב הרוסי

כשמומחים נדרשים לסוגיית מרוץ החימוש הגלובלי הנוכחי, הם מצביעים על מה שנראה כפערים אדירים בין ההוצאה הצבאית האמריקאית לזו הסינית. 916 מיליארד דולר בשנה מול 296 מיליארד דולר (בהתאמה) אמורים להבטיח יתרון טכנולוגי צבאי שיסייע לשמר את ארה"ב ככוח הצבאי החזק ביותר על הגלובוס, ללא עוררין.

הנשיא הסיני שי ג'ינפינג. רוצה להפוך את הצבא ל''חזק ברמה עולמית'' / צילום: Associated Press, Vincent Yu

 הנשיא הסיני שי ג'ינפינג. רוצה להפוך את הצבא ל''חזק ברמה עולמית'' / צילום: Associated Press, Vincent Yu

אבל בשנים האחרונות גוברות ההערכות כי פשוט לא ניתן לסמוך על המספרים שמציגים הסינים. במקום זאת, המציאות היא ככל הנראה שהם מוציאים כמו האמריקאים על ביטחון, בעודם מדברים בעיקר על דיפלומטיה ורצון בשלום. סנטור אמריקאי חשף באחרונה כי הממשל מעריך שההוצאה הסינית עומדת לפחות על 700 מיליארד דולר. העובדה כי ההוצאה הביטחונית הגוברת שנה אחרי שנה כבר שלושה עשורים ברצף - תופעה ייחודית לגבי כל כלכלות העולם - מסייעת להגביר את החשדנות.

סין היא "הזרז העיקרי להוצאות ביטחון באזור אסיה, מכיוון ששכנותיה רואות בכוח הצבאי הגובר שלה סיבה לחזק את היכולות הביטחוניות שלהן", כתב מכון SIPRI. הנשיא הסיני שי ג'ינפינג הציב יעד להפוך את הצבא הסיני ל"חזק ברמה עולמית" עד 2027, והשנה, למרות צרות כלכליות, גדל תקציב הביטחון הסיני ב־7%, כפי שהיה בשנה שעברה. לסינים תעשייה צבאית מקומית, אך הם גם בקשרים טובים עם התעשייה הצבאית הצרפתית והסינגפורית. הם מחזיקים את הצבא הגדול בעולם מבחינת מספר חיילים, עם יותר משני מיליון.

פוטין מבקר במפעל טנקים ברוסיה. מגייסים תקציבי ביטחון מכל הבא ליד / צילום: Associated Press, Ramil Sitdikov

 פוטין מבקר במפעל טנקים ברוסיה. מגייסים תקציבי ביטחון מכל הבא ליד / צילום: Associated Press, Ramil Sitdikov

ברוסיה, לעומת זאת, אין יותר מדי העמדות פנים, והכלכלה מוקדשת כעת למאמץ המלחמתי באוקראינה בקיבולת שלא הייתה בעבר. תקציב הביטחון זינק ל־109 מיליארד אירו לכל הפחות, 24% יותר מאשר בשנה שעברה, ואמור לצמוח עוד יותר. היא מוציאה 6% מהתמ"ג שלה על התחמשות, לפי הערכות מינימליות, ומוציאה יותר על ביטחון מאשר בכל תקופת זמן מאז התפרקות ברית המועצות. הממשלה מגייסת תקציבי ביטחון מכל הבא ליד, כולל מסים על חברות, אוליגרכים ואזרחים.

צרו איתנו קשר *5988