הסחף נגד ישראל באירופה מתגבר, ואפילו בגרמניה קוראים לעצור המלחמה

הפסיקה של בית הדין הבינלאומי לצדק והדרישה לצווי מעצר בהאג העניקו "חותמת רשמית" לטענות בדבר פשעי מלחמה • בגרמניה, סגן הקנצלר שנחשב עד כה לפרו-ישראלי, אמר ש"ישראל עברה את הגבול", ובספרד שרת הביטחון אמרה: "בעזה מתרחש ג'נוסייד אמיתי"

סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler
סגן הקנצלר הגרמני, רוברט האבק, בנאום בסוף השבוע בו אמר כי ישראל עוברת על החוק הבינלאומי / צילום: Reuters, Bernd Elmenthaler

השחיקה בתמיכה הבינלאומית במלחמה הישראלית נגד חמאס בעזה רק מעמיקה, פחות משמונה חודשים אחרי תחילתה. רוברט האבק, סגן קנצלר גרמניה וראש מפלגת "הירוקים" במדינה, יצא בסוף השבוע נגד המשך המבצע הישראלי, והביע עמדות מנוגדות לאלו שהשמיע בתחילת העימות.

גרמניה חשפה: הקפיצה במספר הישראלים שביקשו דרכון זר 
ראיון | הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם 

עד כה נחשב האבק (54) לאחד הפוליטיקאים האירופיים הפרו־ישראלים ביותר, בוודאי בשמאל האירופי שבו ממוקמת מפלגת הירוקים הגרמנית. המפלגה טירפדה יוזמות אנטי־ישראליות בפרלמנט האירופי, והיתה שותפה לתמיכה הפומבית בישראל מצד הממשלה הגרמנית שבה היא חברה. ראשי המפלגה - כולל האבק - הגיעו לישראל לביקורי סולידריות. באוקטובר, הקדיש האבק נאום מקוון שזכה לעשרות מיליוני צפיות על הצורך לתמוך בישראל "דווקא ברגע זה", ואמר כי "חובתה של ישראל להגן על עצמה". הוא הבטיח "סולידריות ללא תנאי" עם ישראל.

אבל באירוע פומבי שהתקיים בברלין בסוף השבוע, "פסטיבל דמוקרטיה" לציון 75 שנות החוקה הגרמנית, נשמע האבק אחרת לגמרי. הוא האשים את ישראל באופן ישיר בביצוע עבירות על החוק הבינלאומי במלחמתה בעזה. אחרי שאמר כי ישראל מגנה על עצמה בצדק מפני תקיפות מאיראן, הבהיר כי "כמובן שעל ישראל גם לציית לחוק הבינלאומי. הרעב, הסבל של האוכלוסייה הפלסטינית וההתקפות על רצועת עזה הם כולם - כפי שאנחנו רואים כעת בבית המשפט - לא תואמים את החוק הבינלאומי". "ישראל חצתה את הגבול", אמר האבק על הבמה.

השאלה נענתה

התגובות בגרמניה ל"התהפכות" של האבק היו חדות. סגן יושב ראש מפלגת ה־CDU השמרנית, מרטין הובר, גינה את ההצהרות בחריפות ואמר כי הן "על הגבול של להחליף בין התוקף לקורבן". "האבק הצטרף למעשה לתעמולנים האנטי־ישראלים מהשמאל הרדיקלי והאנטישמי", אמר הובר, "ואסור לתת מקום להתבטאויות כאלו בחברה שלנו". בכיר במפלגה הליברלית (FDP), השותפה בקואליציה, גינה גם הוא את הדברים ואמר כי "על גרמניה להמשיך לעמוד לצדה של ישראל… זה לא הזמן להתבטאויות מפלגות שכאלה".

גרמניה הובילה מדיניות פרו־ישראלית מתחילת העימות, שכללה סיוע צבאי שעדיין נמשך, עזרה מדינית באו"ם ובאיחוד האירופי ואף תמיכה משפטית. בין היתר היא הכריזה כי תטען נגד השימוש שעושה דרום אפריקה בבית הדין הבינלאומי לצדק (ICJ), בטענותיה לג'נוסייד ישראלי בעזה. עם זאת, בביקורו האחרון בישראל אמר קנצלר גרמניה כי על ישראל לשאול את עצמה אם המלחמה בדרך להשיג את מטרותיה ואם "לא משנה עד כמה חשובה המטרה, האם היא יכולה להצדיק מחירים כה כבדים?".

ההתפתחות בגרמניה משקפת את העובדה כי השבוע האחרון - שכלל החלטה של בית הדין הבינלאומי לצדק להורות על עצירת המתקפה ברפיח אם יש חשש לביצוע פשעים נגד האנושות ובקשה לצווי מעצר מבית הדין הפלילי הבינלאומי נגד רה"מ ושר הביטחון - היו הרסניים מבחינת התדמית הישראלית באירופה. עבור רבים, כולל האבק, נראה כי הצעדים הללו היו "הוכחה" שהשאלה לגבי ביצוע פשעי מלחמה נענתה על ידי מערכת הצדק הבינלאומית, וכי יש יותר מחשד לגבי אשמתה של ישראל. ההחלטות העניקו חותמת של אישור לטענות של פעילים פרו־פלסטינים.

"הלבנת כספים"

על רקע זה, מעט התמיכה שלה זוכה ישראל בימים אלה - מבריטניה ומארה"ב למשל, ועדיין מהממשלה הגרמנית - ניצבת בסכנה, ופוליטיקאים ביבשת מרשים לעצמם להקצין את ההתבטאויות האנטי־ישראליות.

כך למשל, בספרד, שרת ההגנה של המדינה, שהקפיאה את יצוא הנשק לישראל מאז תחילת המלחמה, לא היססה לכנות את המלחמה של ישראל בעזה כ"ג'נוסייד". "אנחנו לא יכולים להתעלם ממה שקורה בעזה, שהוא רצח עם של ממש", אמרה מרגריטה רובלס בראיון בסוף השבוע. גם שרים אחרים בממשלה הספרדית השתמשו במונח זה לתיאור הפעילות הישראלית ברצועה בימים האחרונים.

ובהולנד, תלונה שהוגשה נגד חברת בוקינג.קום ונחשפה בימים האחרונים דורשת מהפלטפורמה האינטרנטית להסיר באופן מיידי את כל מקומות האירוח הנמצאים בהתנחלויות ובערים ישראליות מעבר לקו הירוק. זאת בנימוק שמדובר בשטחים שאינם מוכרים על ידי הקהילה הבינלאומית וכי החברה תיחשב כמעורבת ב"הלבנת כספים" אם תמשיך להציע אותם. הסוגיה עוררה בעבר עניין בינלאומי כאשר חברת "איירביאנבי" הודיעה על מהלך דומה - ואז חזרה בה.

התלונה הוגשה על ידי שורת ארגונים משפטיים פרו־פלסטינים בהולנד, שפנו בתלונה רשמית למשרד התביעה הכללית. התביעה הודיעה בשבוע האחרון כי היא מתכוונת לחקור את התלונה, אך החברה הבהירה ש"אין חוקים האוסרים" פרסום מקומות לינה בהתנחלויות ישראליות, בעוד שישנם חוקים אמריקאים האוסרים על הסטת השקעות מהגדה המערבית. "פעילות משפטית בוצעה נגד חברות אחרות שניסו להסיג את פעילותן (מהשטחים), ואנו מצפים שינקטו צעדים דומים במקרה שלנו", נכתב בהודעת החברה.