רק אחרי עשור: אושרה הקמת מגדל מאחורי בית העיתונאים בתל אביב

ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי יעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר • קרן ריאליטי רכשה את המתחם ב־2015 ב-172 מיליון שקל, כעת הוא מוערך בפי 2 • כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות

בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock
בית העיתונאים, תל אביב / צילום: Shutterstock

אחרי תהליכי תכנון ממושכים, עתירה והתנגדויות, ובמשך כמעט עשור מיום רכישת המתחם ב־172 מיליון שקל, אושרה תוכנית 'בית העיתונאים' ברחוב קפלן 4 בתל אביב. ההערכות הן שהמחיר לדירה בפרויקט העתידי תעמוד על כ־70־80 אלף שקל למ"ר, אך עוד לא אושרה תוכנית העיצוב וטרם התקבל היתר בנייה.

ישראל קנדה רכשה ב-443 מיליון שקל את חניון דובנוב בת"א; תקים מגדל של 170 דירות 
בלעדי | העירייה נגד התושבים ולהפך: סכסוך המיליארדים בתל אביב מסתבך 

התוכנית שאושרה, עליה חתומים בר אוריין אדריכלים ופוסטר ושות' לונדון, כוללת שימור בית העיתונאים שנבנה בשנת 1957 - בניין בן שני קומות וקומת גג חלקית שימשיך לשמש את אגודת העיתונאים. כחלק מהפרויקט, מאחורי בית העיתונאים ייהרס בניין בן ארבע קומות ששימש את יחידת דובר צה"ל במשך שנים רבות, ובמקומו ייבנה מגדל בן 19 קומות שכולל 132 דירות ו־138 מקומות חניה, שטחי מסחר בקומות הקרקע, וכן משרדים בהיקף של 3600 מ"ר. שמאי שבחן את העסקה מעריך ששווי הקרקע והזכויות עם המבנה הקיים הינו כ־340 מיליון שקל.

פרויקט 'בית העיתונאים' ברחוב קפלן 4 בתל אביב / הדמיה: בר אוריין אדריכלים, פוסטר ושות לונדון אדריכלים
 פרויקט 'בית העיתונאים' ברחוב קפלן 4 בתל אביב / הדמיה: בר אוריין אדריכלים, פוסטר ושות לונדון אדריכלים

התוכנית תאפשר פתיחת ציר הולכי רגל שיחבר בין הרחובות איתמר בן אב"י וקפלן, שבו תיפתח תחנה של הקו הירוק של הרכבת הקלה.

"ייתכן שבשלב ההיתר נמכור"

קרן ריאליטי שעוסקת באיתור קרקעות והשבחה של נכסים, רכשה את המתחם ב־2015 יחד עם חברת הביטוח הפניקס, מאגודת העיתונאים. במשך השנים, קודמה תוכנית למתחם בשטח 3.6 דונם, אך לאחר שאושרה במאי 2022 היא נעצרה עם הגשת עתירה מנהלית של דיירי הרחוב הסמוך איתמר בן אב"י, בטענה לפגמים בהפקדתה.

במהלך ההליך הגיעו הצדדים למתווה שקיבל תוקף פס"ד באוגוסט 2023, ובו הסכימו לשמיעת ההתנגדויות שבמרכזן נושא ניוד זכויות מפרויקט שימור רמב"ם 15, והטענה כי אינו תואם את הוראות התוכנית. הליך ההתנגדויות התקיים בשבוע שעבר, ובמסגרתו הוועדה המקומית לתכנון ובניה תל אביב החליטה כאמור להורות על מתן תוקף לתוכנית, ולדחות את מרבית טענות המתנגדים, פרט לתיקונים לא מהותיים. בגין ההשבחה לא צפויים לשלם היטל, כאשר במקרה של בית סוקולוב, מדובר בזכויות שנויידו מכוח תוכנית השימור ועל כן הן כבר מושבחות. אבישי קימלדורף, שותף ומנהל פרויקטים ראשי בקרן ריאליטי, אמר בשיחה עם גלובס, כי "בתום סאגה, אישור התוכנית מאפשר סוף סוף להתקדם להגשת היתר בנייה. אנחנו עוד לא מוכרים, ורוצים להגיש את תוכנית העיצוב. ייתכן שבשלב ההיתר נמכור, יש עוד שנה עבודה".