איתן אורנשטיין | שאלות ותשובות

החשדות וקו ההגנה: כל מה שכדאי לדעת על החקירה הדרמטית של השופט וראש הלשכה לשעבר

בעוד שלעו"ד אפי נוה זו החקירה השלישית במספר - עבור איתן אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה • מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? • גלובס עושה סדר

עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עו''ד אפי נוה והשופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילומים: כדיה לוי, תמר מצפי; עיבוד: טלי בוגדנובסקי

באופן סמלי, בזמן שמתקיים הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת אותו הוביל בעבר ביד רמה עו"ד אפי נוה, הבוקר (ג') הוא עוכב יחד עם נשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, השופט בדימוס איתן אורנשטיין. בעוד שלנוה זו החקירה השלישית במספר - עבור אורנשטיין, שהיה שופט ונשיא מוערך מאוד, זו החקירה הראשונה. מהם החשדות נגדם, מה צפויים השניים לטעון, ואיך הגיבה השופטת דליה גנות אותה ביקש נוה להעביר? 

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד
פרשנות | התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת
דעה | הטעות הכפולה של מערכת האכיפה והמסקנה: חייבים לחקור את הקלטות נוה-אורנשטיין
דעה | השופט הבכיר אורנשטיין התגלה במערומיו ולימד את הציבור שאין קו אדום
אפי נוה לשופט אורנשטיין: "יותר ממה שאני שומר עליך אי-אפשר לשמור"

החשדות: שוחד והפרת אמונים

החשדות עוסקים ביחסי "תן וקח" בין נוה לאורנשטיין, במסגרת קידומו של אורנשטיין לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב. מהשיחות שפורסמו על-ידי עיתונאי "הארץ" חיים לוינסון עלה כי נוה דרש כי לאחר שאורנשטיין ייבחר לנשיא, בזכות תמיכתו של נוה, הוא יעביר את השופטת דליה גנות, ששימשה אז כשופטת בתחום הנזיקין - התחום בו עוסק משרדו של נוה.

אורנשטיין כיהן כשופט בבית המשפט המחוזי והיה אחראי על מחלקת חדלות הפירעון. בשנת 2016 תמיכתו של נוה, שהיה אז חבר בוועדה לבחירת שופטים, נדרשה למי שביקש להתמנות, והשופטים נהגו לפנות אליו.

נוה טיפח מערכת יחסים עם איילת שקד, שכיהנה אז כשרת המשפטים, וסגר איתה "דילים" למינוי שופטים וקידומם. כך היה גם במקרה של אורנשטיין, שלצורך קידומו לנשיא בית המשפט נדרשת הסכמה של שרת המשפטים לאחר המלצה מוועדת איתור. לוועדת האיתור ניגשו ארבעה שופטים: איתן אורנשטיין, ישעיהו שנלר, דליה גנות ודוד רוזן. ועדת האיתור המליצה על אורנשטיין ושנלר.

נוה, שמשרדו הפרטי עוסק כאמור בדיני נזיקין, היה מופיע באופן קבוע בפני השופטת גנות, וביקש להעבירה מהטיפול בתיקי נזיקין. לאחר שגנות לא הומלצה על-ידי הוועדה, היא הודיעה על התפטרותה.

בהקלטות שפרסם העיתונאי חיים לוינסון ב"הארץ" לפני כחודשיים, אומר נוה לאורנשטיין: "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם, והכול יהיה מושלם. שעוד תחומים ייהנו ממנה (מגנות). למה רק אנחנו? היא מושלמת לפירוקים". אורנשטיין ענה: "ממש. נטפל בכך", ונוה הגיב: "חחח. סופ"ש נעים".

בהמשך הוסיף אורנשטיין: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך" - זאת נוכח עדכון מנוה כי גנות החליטה לפרוש משום שוועדת האיתור לא בחרה בה לנשיאת המחזוי. על כך השיב נוה: "לא. אני אמצא לך חדש, מה אתה חושב לך, חביבי".

בשיחה נוספת שפורסמה לפני מספר שנים, דרש נוה מאורנשטיין לקיים את "ההתחייבות" עליה סיכמו "לטובת ציבור הנזיקיסטים" - כלומר הטבה לציבור עורכי הדין הנזיקיים שעימם נמנה נוה, בתמורה למינוי. למרות חומרת ההתכתבויות שהיו אז בידי המשטרה, לא נפתחה חקירה בעניין באותה עת. בשל התפטרותה של גנות, אורנשטיין לא נדרש כלל להעבירה.

בשיחות נוספות שהתפרסמו לאחרונה על-ידי העיתונאי עמרי מניב בחדשות 12, התנהלה שיחה בין שקד לנוה, במסגרת ניסיונותיו לשכנעה למנות את אורנשטיין לנשיא המחוזי, בה אמרה שקד לנוה: "לא היה שום סיכוי בעולם, שום סיכוי בעולם, שהייתי ממנה את אורנשטיין ולא את שנלר אחרי החומר שקיבלתי מוועדת האיתור".

מה השניים צפויים לטעון?

נוה ואורנשטיין צפויים לטעון כי אורנשטיין נבחר לנשיא בית המשפט המחוזי כיוון שהיה המועמד המתאים ביותר, בחירה שהוכיחה את עצמה במהלך כהונתו, ולא בשל ההבטחות שניתנו. אורנשטיין זכה לתמיכה של ראשי בתי המשפט, ופרט זה צפוי לתמוך בטענה זו.

טיעון אחר צפוי להתייחס לכך שאורנשטיין לא התכוון להעביר את השופטת גנות מתפקידה, וממילא היא התפטרה, ולא היה צורך בכך. לאחר פרסום ההקלטות, מסר השופט בדימוס כי הדברים הוצאו מהקשרם. "צר לי שיש גורמים הפועלים, ולא בפעם הראשונה, משיקולים שאינם ענייניים, תוך הוצאת דברים מהקשרם, סילוף האמת והעובדות ומתוך רצון להכפישני שלא בצדק - למחזר אירועים שהתרחשו לפני כשמונה שנים, ואשר פורסמו לראשונה לפני כחמש שנים".

בנוסף, נוה צפוי לטעון כי הדרישה להעביר את גנות היתה מוצדקת מבחינה מקצועית וכחלק מהשינויים שנדרשו לעמדתו בבית המשפט.

נוה התראיין בימים האחרונים לחדשות 12, איים שיש לו הקלטות נוספות, ואמר על המשפט "פרעתי את החוב" כי מדובר "בשיחה מבודחת, בין שני אנשים שמדברים בטלפון, שיחה פרטית, אין פה שום דבר מיוחד ושום דבר יוצא דופן". כשנשאל איזה חוב פרע, השיב נוה: "אני לא יודע, אולי הוא מרגיש שהוא חייב לי, משום שאני תמכתי במינוי ותמכתי מאוד ותמכתי בצדק. ואני חושב שהוא היה נשיא מעולה. אולי זה מה שגרם לו לומר את מה שהוא אמר. אולי בגלל שאנחנו הסברנו לו מה הדרישות שלנו ומה אנחנו מצפים ממנו כנשיא".

איך תשפיע החקירה על קריירת הבוררות של אורנשטיין?

עם פרישתו של אורנשטיין הוא פתח בקריירת בוררות מצליחה והיה מבוקש מאוד. הוא מנהל בימים אלה שורת בוררויות. עם הפרסומים לפני כחודשיים החלו להגיע בקשות מצדדים להפסיק את הבוררות מולו. צדדים לבוררות חששו כי בשל החקירה שעשויה להיפתח, הוא לא יוכל להמשיך ולנהל את התיקים עד הסוף. טיעון נוסף היה אובדן האמון.

הקבלן איציק תשובה, אחיינו של בעל השליטה בקבוצת דלק יצחק תשובה, נמצא בראשיתו של הליך בוררות בעקבות תביעה שהגיש נגדו שותפו לשעבר בקבוצת חברות הנדל"ן הארי גרופ, איש העסקים חיים ולנסי.

בעקבות פרסום השיחות החדשות ביקש תשובה לפסול את הבורר בטענה כי עקב הפרסומים על אורנשטיין, האמון שלו בו התערער לגמרי. הצד השני התנגד. אורנשטיין דחה את הבקשה בנימוק כי לא מספיקה תחושה אישית של צד לפסול בורר, אלא מדובר במבחן אובייקטיבי למשוא-פנים, וכזה אפילו לא נטען. הוא קבע כי ההסתמכות על כתבה עיתונאית, שעיקרה פורסם בעבר, אינה מהווה בסיס לאובדן האמון בו. תשובה פנה לבית המפשט, והעניין נדון בימים אלה. 

איך מסבירה איילת שקד את השיחות?

שקד מסבירה היום כי התכוונה לחומר על שנלר דווקא ולא לחומר על על אורנשטיין, וכי החומר שהועבר לידיה על-ידי ועדת האיתור כלל רצף של תשבוחות על השופט אורנשטיין והמלצה למנותו לתפקיד. לדבריה, הכוונה בשיחה הייתה שמכיוון שהיא קיבלה המלצה טובה גם על שנלר, באופן טבעי היא הייתה בוחרת בו. עוד הוסיפה שקד כי המשפט נאמר כחלק ממשא-ומתן ארוך עם נוה.

איך הגיבה השופטת בדימוס דליה גנות לשיחות שפורסמו?

"לי נגרם 100% נזק, כי נמנעה ממני יכולת ההתמודדות ההוגנת לנשיאות בית המשפט המחוזי בתל אביב. אבל אני נזק משני, הנזק האמיתי נגרם למערכת המשפט", אמרה גנות. היא הודתה כי לא בטוח שהיא הייתה מתמנה לתפקיד, אבל הזכות להתמודד נלקחה ממנה.

"נוה הופיע אצלי הרבה מאוד", אמרה גנות. "שמעתי את מרבית תיקי הנזיקין בבית המשפט המחוזי. הוא התנהג בצורה בלתי נסבלת, היה מאחר להגיש כתבי טענות, מאחר לדיונים, מדבר בחוצפה, ענה לטלפונים באמצע דיון. עשה דברים איומים, ואני לא עברתי על זה לסדר היום. לא מפאת כבודי אלא מפאת כבודו של בית המשפט. הוא נטר לי, וזה עלה לי במינוי. אני הבנתי שהוא רוצה שופט שנוח לו. הוא ניסה להלך עליי אימים. זה לא עבד".

לדבריה, "השיחות פוגעות קשות באמון הציבור בבתי המשפט, שגם ככה לא נמצא במפלס גבוה".

על הקשר בין אורנשטיין לנוה אמרה גנות: "כששמעתי את הסיפור הזה, אני נדהמתי. ידעתי שיש ביניהם קשר, אבל לא הבנתי את עוצמת הקשר ביניהם. לא הבנתי שאורנשטיין נותן יד ללכת על הראש שלי". היא בטוחה שחקירה פלילית מתבקשת. 

*** חזקת החפות: יודגש כי אורנשטיין ונוה הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.