התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין • החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים • מדוע זה קרה דווקא עכשיו, ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר איילת שקד תיחקר?

איתן אורנשטיין, איילת שקד ואפי נוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי - "ידיעות אחרונות", שלומי יוסף
איתן אורנשטיין, איילת שקד ואפי נוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי - "ידיעות אחרונות", שלומי יוסף

באופן סמלי, בזמן שמתקיים הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין באילת, אותו הוביל בעבר ביד רמה יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר, אפי נוה, הודיעה יחידת להב 433 במשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר, איתן אורנשטיין. החשד: עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, שהתקיימו במסגרת מינויו של אורנשטיין לתפקיד נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בשנת 2016.

בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים: השופט בדימוס איתן אורנשטיין ועו"ד אפי נוה עוכבו לחקירה
החשדות וקו ההגנה: כל מה שצריך לדעת על החקירה הדרמטית של אורנשטיין ונוה
אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד
פרשנות | התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת
דעה | חקירת נוה ואורנשטיין מסמנת עידן חדש באכיפת שחיתות בישראל

החקירה מרעידה את אמות הספים של מערכת המשפט ומעלה שורה של שאלות קרדינליות. מדובר בפעם הראשונה אי־פעם שבה נשיא בית משפט מחוזי מובא לחקירה במשטרה בחשד לעבירות שחיתות, ונוה מצדו כבר אותת יותר מפעם אחת שהוא מחזיק בידו חומר רגיש שיכול לסבך בכירים נוספים.

מה הוביל לכך שהחקירה מתנהלת דווקא עכשיו, ארבע שנים אחרי שהתפוצצה פרשת נוה, והאם שרת המשפטים לשעבר איילת שקד עשויה למצוא עצמה גם כן בחדרי החקירות, אחרי שגם שיחות בינה לבין נוה נחשפו לאחרונה?

1החקירה התקדימית

החקירה של נשיא המחוזי בדימוס, איתן אורנשטיין, היא תקדימית בכל מובן. כאמור, מעולם לא נחקר נשיא בית משפט בחשד לעבירות שחיתות. במקרה של אורנשטיין ההחלטה חריגה ביותר, משום שהוא כבר אינו שופט מכהן.

נשיא מכהן נחקר בעבר על עבירת מין. בשנת 2014 נפתחה חקירה נגד נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, יצחק כהן. בהמשך הוא הועמד לדין והורשע בהטרדה מינית של עוזרת משפטית שעבדה בבית המשפט שבראשו עמד. הוא ביצע 220 שעות של עבודה לתועלת הציבור כעונש, לאחר שפרש בעקבות החקירה.

מאז פרש בשנת 2020, פתח אורנשטיין בקריירה מצליחה כבורר, לאחר שרכש לעצמו שם בעולמות המשפט התאגידיים והחוזיים. כבר עם פרסומי שיחותיו עם נוה, לפני כחודשיים, הוא קיבל פניות מצדדים להפסיק את הליך הבוררות עמו, בשל חוסר אמון או בשל חקירה עתידית שלא תאפשר לו לסיים את ההליכים. עד כה הוא סירב לפסול את עצמו בנימוק שלא מספיקה תחושה אישית של צד כדי לפסול בורר. הוא קבע כי ההסתמכות על כתבה עיתונאית, שעיקרה פורסם בעבר, אינה מהווה בסיס לאובדן האמון בו. הנימוק הזה אינו תקף כעת, עם פתיחת החקירה.

2 למה עכשיו?

לפני כחודשיים חשף העיתונאי חיים לוינסון ב"הארץ" את תמלילי השיחות בין נוה לאורנשטיין, בהם עסקו השניים במינוי השופט לנשיא המחוזי. אולם כבר בשנת 2020 היו בידי המשטרה הקלטה בין הנשיא לשעבר לבין נוה שעוררה סערה.

חילופי הדברים שפורסמו לפני כארבע שנים התרחשו באפריל 2016, אז התמודד אורנשטיין על התפקיד שבו זכה לבסוף. נוה כתב לאורנשטיין: "השבוע אני אצל ועדת האיתור" (לבחירת נשיא המחוזי - נ"ש); והשופט השיב: "תשמור עליי"; נוה ענה: "ברור. אם לא אתה, לא הייתי בא לשם בכלל"; אורנשטיין: "סומך עליך. תעדכן", ונוה סיים את ההתכתבות ב"אתה הכי מתאים וראוי. לכן נילחם בשבילך".

בהמשך הגיע החלק הבעייתי יותר, כשנוה התנה לכאורה את התמיכה במינוי אורנשטיין לנשיא בכך שהאחרון יקיים התחייבות קודמת. "אתה תצטרך רק לקיים את ההתחייבות היחידה שסיכמנו", כתב נוה והוסיף: "לטובת ציבור הנזיקיסטים". נוה, שמשרדו עוסק בנזיקין, ביקש מאורנשטיין לעשות שינוי בתחום, בטענה כי הוא סבל מפיגורים ובעיות עקב טיפולה של השופטת בדימוס דליה גנות, שעסקה אז בתיקי נזיקין.

התכתבות זו פורסמה כאמור כבר לפני שנים. לאותו פרסום קדמה החקירה מ־2019 על אופן מינויה של השופטת בדימוס אתי כרייף, שהובילה לסגירת התיק בסופו של יום. השיחות הנוספות שחשף לוינסון הוסיפו מידע והעצימו את החשד הראשוני כי נוה הציע לשופט בדימוס שוחד שעיקרו - אני אעזור לך להתמנות לנשיא, ואתה תזיז את השופטת גנות.

ב־2016, תמיכתו של נוה נדרשה למי שביקש להתמנות בוועדה לבחירת שופטים - והשופטים נהגו לפנות אליו. נוה טיפח גם מערכת יחסים עם איילת שקד, שכיהנה אז כשרת המשפטים, וסגר איתה "דילים" למינוי שופטים וקידומם.

לצורך מינוי נשיא בית משפט נדרשת גם הסכמה של שרת המשפטים לצד נשיא בית המשפט העליון, שניתנת לאחר המלצה מוועדת איתור. לוועדת האיתור ניגשו אורנשטיין, גנות, ישעיהו שנלר ודוד רוזן. הוועדה המליצה על אורנשטיין ושנלר, שהיו מוערכים מאוד באותה עת. לאחר שגנות לא הומלצה על־ידי הוועדה, היא הודיעה על התפטרותה.

בהקלטות ה"חדשות" אומר נוה לאורנשטיין: "צריך רק לשנות את מחלקת הנזיקין אצלכם, והכול יהיה מושלם. שעוד תחומים ייהנו ממנה (מגנות, נ"ש). למה רק אנחנו? היא מושלמת לפירוקים". אורנשטיין ענה: "ממש. נטפל בכך". בהמשך הוסיף אורנשטיין: "אפי, אני פרעתי את החוב אם כך" - זאת נוכח עדכון מנוה כי גנות החליטה לפרוש. על כך השיב נוה: "לא. אני אמצא לך חדש, מה אתה חושב לך, חביבי".

יש לציין כי מאחר שגנות פרשה עוד לפני מינויו של אורנשטיין, הוא לא נדרש כלל למלא את הבקשה של נוה, העולה מהשיחות. כאמור, באיחור של ארבע שנים, החליטו ביחידה להב 433 במשטרה, לאחר חשיבה משותפת עם היועמ"שית גלי בהרב־מיארה, לפתוח בחקירה.

אחת הבעיות היא התיישנות עבירת הפרת האמונים, העומדת על חמש שנים. במשטרה ובפרקליטות יצטרכו להחליט אם הספירה תחל מיום העבירה לכאורה ב־2016, או שהיא בעיתוי מאוחר יותר - כאשר התפוצצה פרשת נוה.

3ומה עם שקד?

מי שנעדרה מרשימת המעוכבים לחקירה החדשה היא שרת המשפטים שמינתה את אורנשטיין בלחץ נוה, איילת שקד. שקד צפויה למסור עדות, ואולי אף להיחקר באזהרה, בשל שיחות בינה לבין נוה, שפורסמו לאחרונה על־ידי עיתונאי חדשות 12 עמרי מניב.

במסגרת השיחות שנחשפו אומרת שקד לנוה: "לא היה שום סיכוי בעולם שהייתי ממנה אותו (את אורנשטיין, נ"ש) ולא את שנלר אחרי החומר שקיבלתי מוועדת האיתור".

נוה חשף בפני שקד את האינטרסים הכלכליים שיש לו במינוי אורנשטיין. בשיחה ביניהם אמרה שקד על הבחירה באורנשטיין: "אתה באמת שם אותי בבעיה פה. זה הדבר הכי חשוב לך בעולם, אה?".

נוה: "תראי, אנחנו מתפרנסים, אנחנו עובדים בבית המשפט הזה. נשבע לך, יותר קל לי להגיד לך 'מי את רוצה בעליון שיהיה מועמד שלי?' אני יותר חי עם זה בסדר".

על פניו משתמע מהמשפט כי שקד מתייחסת למידע שלילי על אורנשטיין, אך השרה לשעבר טוענת כיום כי התכוונה לדבר אחר. לדבריה, החומר שהועבר לידיה על־ידי ועדת האיתור כלל רצף של תשבוחות על השופט אורנשטיין והמלצה למנותו לתפקיד, אולם כיוון שקיבלה המלצה גם על שנלר, היא באופן טבעי הייתה בוחרת בו.

שקד ונוה עומדים על כך שאורנשטיין היה מועמד ראוי, כבר אז, בעיני בכירי מערכת המשפט ונשיאת בית המשפט העליון דאז מרים נאור ז"ל. ולראיה - יש תמימות־דעים במערכת המשפט כי אורנשטיין כיהן בהצלחה בתפקיד.

 *** חזקת החפות: יודגש כי אורשנטיין ונוה הם בגדר חשודים בלבד, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.