המנהל שהביא את וולט לישראל וההסתבכות בהיקף של 230 מיליון שקל

חקירת רשות המסים את סמנכ"ל התפעול של חברת השליחויות וולט חושפת חשד לעבירות מס במאות מיליוני שקלים וקשר עמוק לחקירות דומות נוספות • מיהו הבכיר שאחראי על עשרת אלפים שליחים ונמצא במוקד החקירה, ואיך עבדה לכאורה השיטה? • וולט: "הטענות אינן נכונות"

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי
משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

רשות המסים חשפה כי היא חוקרת את הבכיר מספר 2 בחברת וולט ישראל בחשד לעבירות מס חמורות - קיזוז חשבוניות מס פיקטיביות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. החשוד במוקד הפרשה, אליה אוהד יוספיאן, סמנכ"ל תפעול בחברת וולט, ממייסדי החברה בישראל ויד-ימינה של המנכ"לית ליאור אשכול, הוא האחראי הישיר בוולט על יותר מ-10,000 השליחים של החברה בישראל. יודגש כי הוא חשוד בקיזוז לחשבוניות פיקטיביות, אך לא חשוד שלקח את הכסף לכיסו.

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל
חשד: עורך דין העלים מיליונים באמצעות חברת קש באיי הבתולה

מדובר בחשד להפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף 230 מיליון שקל לפחות והעלמת מס של כ-33.5 מיליון שקל. תגובת החברה היא שהיא "תמיד פעלה לפי החוק, בסטנדרטים בינלאומיים מחמירים".

עד כמה בכיר יוסיפיאן בוולט אפשר ללמוד מראיונות שנתן בעבר על "איך הביא את החברה לארץ" ומהאתר הרשמי של וולט. בקיץ 2018 הוא נסע ביחד עם מספר שותפים לפינלנד, ו"לאחר הביקור במשרדים הראשיים של וולט בהלסינקי השתכנעו שזו החברה שהם רוצים להביא לישראל".

החיבור לחקירות אחרות

כעת נחקר יוספיאן בחשד כי היה מעורב באופן ישיר בקיזוז חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות, בספרי הנהלת החשבונות של חברת וולט, על שם חברת "תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ", בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

חברת "תלוש לעצמאי טי.בי.או" מספקת תלושי שכר לעצמאים ועובדים המבצעים שליחויות עבור חברות שונות, והיא סיפקה תלושי שכר גם לשליחים שעבדו עבור וולט. החשדות כעת מתחברים לחקירת עבירות מס אחרת שמתנהלת לאחרונה סביב החברה.

במרץ השנה נעצר ונחקר אהוד צפרירי, הבעלים של "תלוש לעצמאי טי.בי.או", ובתום החקירה שוחרר בתנאים מגבילים. מהחקירה, שמתנהלת במחלקת חקירות מכס ומע"מ תל אביב ברשות המסים, עלה החשד כי החברה קיזזה בספרי החשבונות שהיא מנהלת חשבוניות מזויפות (פיקטיביות), אשר שימשו כיסוי חשבונאי פיקטיבי להעסקת שליחים בשחור, וכל מטרתן היא להפחית את חבות המס של החברה.

על-פי החשד, מאז ינואר 2021 החברה קיזזה חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-80 מיליון שקל, שסכום המס בגינן מסתכם בכ-16 מיליון שקל. לדברי גורם ברשות המסים, בפועל, כבר אז החלו להתברר מאחורי הקלעים הקשרים הישירים בין חקירתו של בעלי טי.בי.או לעבירות מס שלכאורה מבוצעות על-ידי מספר 2 בוולט - כאמור, יוסיפיאן.

חקירת מס נוספת ששמה של וולט השתרבב לתוכה היא חקירתו של מנהל חברת פרמיום שליחויות, ליאור סויסה, בחשד לביצוע עבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ותשלום לעובדים "בשחור", שהתפוצצה בדצמבר 2021.

חברת וולט שילמה לחברות בשליטת החשוד סך של כ-32 מיליון שקל במשך כשנתיים עבור העסקת כ-1,300 שליחים. כמי שאחראי על מערך השליחים בחברה היה יוספיאן אחראי גם על הקשר עם חברת פרמיום. עם תחילת החקירה נגד סויסה טענה חברת וולט כי אין לה כל קשר לחשדות, וכי הפסיקה לעבוד עם חברת פרמיום כשנה לפני פרוץ החקירה, ואולם לדברי מקורות ברשות המסים, ישנו קשר גם בין החקירה הנוכחית נגד יוספיאן לחקירת המס נגד חברת פרמיום.

החקירה נגד סויסה סובבת סביב החשד כי הקים לכאורה כ-40 חברות בניהול "אנשי קש" אשר חתמו על הסכמים עבור מתן שירות משלוחים לחברת וולט, וזאת במטרה לחמוק מתשלום מסים בעשרות מיליוני שקלים. בנוסף נחקר חשד נגד מאות שליחים כי לאחר שקיבלו שכר במזומן מאותן חברות, דיווחו לביטוח הלאומי כי הם בחל"ת, ושולמו להם דמי אבטלה.

מבקשת שחרורו של סויסה ממעצר עלה כי הוא פעל בשיטתיות ובאופן עקבי במטרה להונות את שלטונות המס ולהתחמק מתשלומי מסים בגין רווחים ותקבולים, וזאת לאחר שהחברות בשליטתו חתמו על הסכמים עבור מתן שירותי משלוחים לחברת וולט. במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת סויסה להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט כעובדים שכירים.

החל מ-2022, בין היתר על רקע החקירות נגד חברות שסיפקו שירותי שליחים לחברה, הודיעה חברת וולט על תהליך הפסקת התקשרות עם חברות צד ג', ודרשה משליחים להירשם כעצמאים כתנאי לעבוד איתה.

איך עובדת השיטה?

על-פי ההערכות ברשות המסים, מיליארדים רבים מועלמים מקופת המדינה באמצעות חשבוניות פיקטיביות - שיטה הנתפסת כשיטת העלמה פשוטה ליישום וקשה יחסית לאיתור.

שיטת ביצוע העבירה עוברת בדרך-כלל דרך הקמת חברות פיקטיביות ("חברות קש") ו/או חברות אמיתיות שיספקו את החשבוניות הפיקטיביות, רוכש/ים של החשבוניות ותשלום עמלה שמנה למנפיקי החשבוניות הפיקטיביות.

החלק "הפיקטיבי" בחשבוניות מס פיקטיביות יכול לנבוע מכמה סיבות. בין היתר ישנם מקרים שהחשבוניות לא משקפות עסקאות שנעשו בפועל; במקרים אחרים הסכום הנקוב בחשבונית הפיקטיבית נופח כדי לאפשר קיזוז מס בסכום גבוה יותר.

במקרה של החשדות נגד יוספיאן, החלק הפיקטיבי שעומד בלב החשדות מתייחס לעובדה שהחשבוניות לא שיקפו את העסקאות שבוצעו בפועל. לדברי גורם ברשות המסים, "כל הפעולות הללו נעשו במטרה שלא להעסיק את השליחים ישירות בחברת וולט".

מוולט נמסר בתגובה: "אנו מנועים מלהתייחס בתקשורת לחקירה מתנהלת. אנחנו חברה גלובלית שפועלת תמיד על-פי חוק, בסטנדרטים בינלאומיים ובליווי אנשי המקצוע המובילים בארץ. הטענות שהועלו אינן נכונות כלל וכלל, ואנו סמוכים ובטוחים שהבדיקה תסתיים בלא כלום".

*** חזקת החפות: אוהד יוספיאן הוא בגדר חשוד בלבד, לא הורשע בעבירות הנחקרות, ועומדת לזכותו חזקת החפות.