הקיבוץ בגליל שתמצאו בו יין בוטיק וקינוחים נוסטלגיים עם טוויסט

קרון שמגיש פיצה לוהטת ומלבי תוצרת עכו, תערוכת צילומי רחפן ישראליים, יקב קולקטיב בחצר ופרויקט הנצחה שלא יותיר עין יבשה • ביקור בכפר מסריק

מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה
מעדן לילות בירות בקרון Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

בטבורו של גן הראשונים בקיבוץ כפר מסריק מזדקר אל על פסלה של ציפורה בארי, ממייסדות הקיבוץ. "בארי דיברה צ'כית ורוסית, ונהגה לתווך בין שתי קבוצות העולים שהגיעו מצ'כיה ומליטא והקימו את כפר מסריק", מספרת לנו אפרת פלד שדה, מנהלת סוד הפלא הקיבוצי, מרכז המבקרים של כפר מסריק. היא גם מתווכת עבורנו מטבעות לשון כמו "של מי אתה" או "מוסדניק לשעבר", ללמדנו שעדיין יש שפה קיבוצית ששום גוגל טרנסלייט לא יכול לה.

בשר מיושן, מאפים מתפקעים וסדנת שוקולד ורוד: ביקור במושב בשרון שלא יפסיק להפתיע אתכם
בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת
"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

10:00 | משהו לאכול: פיצה, מלבי ומעדן לילות בירות

כפר מסריק, שנוסד ב־1938, נקרא בתחילת דרכו: צ'כוליטא, שם מצחיק המגלם את שתי ארצות המוצא של העולים. "זה השם שרציתי במקור עבור קרון הקפה", מצחקקת פלד בחצר המוריקה, בעודנו נוגסות בפיצה עבת שוליים שממנה נמתחים חוטי גבינה לוהטים, ולוגמות קפה קר. לבסוף נקרא הקרון Thomas, על שם טומאש מסריק, נשיאה הראשון של צ'כוסלובקיה וידיד אמת לישראל.

קרון קפה Thomas / צילום: אפרת פלד שדה
 קרון קפה Thomas / צילום: אפרת פלד שדה

אנחנו טומנות כפית במלבי קריר שכיפתו ארגמנית ועוד כפית במעדן "לילות בירות" מצופה פיסטוקים ועטור עלי ורדים ושערות קדאיף. פלד מביאה אותם בכל סוף שבוע מבית המלבי של ידידתה העכואית תינה חטיב.

בסופי שבוע גם נערכים ברחבת הקרון פעילויות, סדנאות וסיורים בחוויה קיבוצית.
Thomas, פתוח בימי חמישי בערב, שישי ושבת

11:00 | משהו לעשות: כפר תיירות מהמובילים בעולם

אנחנו יוצאות לסיור בין מבני הקיבוץ הישנים, שכותליהם אוצרים סיפורים מעוררי געגוע. לאחרונה זכה כפר מסריק בתחרות של ארגון התיירות העולמי, ונכנס לרשימה היוקרתית של כפרי תיירות מובילים בעולם. בין השאר בזכות עבודת השימור הקפדנית שנעשתה במקום.

אברהמל'ה הסנדלר / צילום: אפרת פלד שדה
 אברהמל'ה הסנדלר / צילום: אפרת פלד שדה

החוויה מתחילה בביקור בסנדלרייה הישנה. מי מאיתנו שמתרפקת על זוג נעלים אדומות בציפויי לכה מבהיקה מסגירה את גילה. את הסיור מתבל אברמל'ה הסנדלר באנקדוטות ובסיפורים מפולפלים מההווי הקיבוצי. אנחנו ממשיכות לחדר הבא שבו מוצגת קולקציה יפהפייה שמספרת את סיפורו של נעמן, מפעל הכלים המיתולוגי של הקיבוץ.

קולקציית הכלים של נעמן / צילום: בני ברק
 קולקציית הכלים של נעמן / צילום: בני ברק

סיורים בסוד הפלא הקיבוצי, 052-8346306

13:00 | משהו לראות: סיפורה של ארץ שותתת דם ותקווה

אנחנו מגיעות לגלריה מוניו שבמבנה חדר האוכל, בדיוק כשילדי הקיבוץ מוחים מפיהם את שאריות הפירה והשניצל, אוספים את אופניהם המוטלים בצדי השביל וטסים לשאר עיסוקיהם. התערוכה המוצגת בימים אלה, "מעלה מטה" של הצלם גיא שמואלי, מספרת את סיפורה היפה והכואב של ארץ שותתת דם, כאב וגם תקווה. את התערוכה המצוינת אצרה פלד, שבמשך שנים עקבה אחר צילומי הרחפן של שמואלי, שגויס ב-7 באוקטובר כקב"ן ונטל עמו את המצלמה ככלי מרפא.
גלריה מוניו, התערוכה "מעלה מטה" מציגה עד 15 ביוני

14:00 | משהו לשתות: יין, מעשנה וגריל

אחרי כל אלה נדרש רגע של שלווה להסדיר את הנפש הסוערת. פלד מנווטת אותנו לחצר עטורת עצים וצמחים מלבלבים, מעשנה וגריל פחמים. במרכזה שולחן ערוך ולידה ממתין בחיוך רחב בקבוק צונן של סוביניון בלאן, ממנו מוזג לנו בנדיבות יהודה פלור, אחד משבעת בעלי יקב לה קולקטיב.

יקב לה קולקטיב / צילום: בני ברק
 יקב לה קולקטיב / צילום: בני ברק

פלור הוא חובב תענוגות שלקראת גמלאות יצא לקורס יין ועם בנו תומר ועוד חמישה שותפים חובבי יין ייסדו את היקב הקטן והנהדר. "זה לא סיפור על יקב, אלא על הגשמת חלום", מספר פלור ומוזג לנו ברוחב לב עוד כוסית.

תחת ידה המוכשרת של אשתו עדה הפכו המבנים המעוגלים הסובבים את המקום, ששימשו בעבר כבתי אימון לאפרוחים, למאורות קסמים המאכלסות את החביות ואת הבקבוקים.
יקב לה קולקטיב, 052-8346330

15:00 | משהו לנשמה: פסיפס חייו של ירדן

יפה תואר ולב ותאב חיים היה ירדן בוסקילה, בן הקיבוץ שנרצח בפסטיבל הנובה כשהוא בן 25. במכבסה אנחנו פוגשות את חיוכה העצוב של סבתו דרורה, ממייסדות הקיבוץ. ביד ההנצחה לנופלי וחללי כפר מסריק אנחנו פוגשות את אמו מירב, שחרף הכאב הנורא מחייכת לקראתנו. "ג'ורדי", כך כונה בפי אוהביו, "עף על החיים", מספרת מירב, "ואנחנו ממשיכים את המורשת שלו, לדבוק בחיים".

פרויקט פסיפס לזכר ירדן בוסקילה, שנרצח בנובה / צילום: שמעון בוסקילה
 פרויקט פסיפס לזכר ירדן בוסקילה, שנרצח בנובה / צילום: שמעון בוסקילה

לזכרו מקימים בימים אלה הוריו, מירב ושמעון, גן של חיים. הכיסאות שיוצבו בגן יעוטרו ב־25 עיגולי פסיפס, שנוצרו על פי תמונות שצילם ירדן במסע חייו, ביוזמתה של אמו ובעבודה משותפת עם חברים ובני משפחה. כל עיגול מסמל שנה מחייו. את סיפורו ואת סיפור הנצחתו ניתן לשמוע מפיו של שמעון, כולל הצצה לפרויקט הפסיפס המיוחד.
גן של חיים לזכרו של ירדן בוסקילה, 052-8346196