חברת הביומד הישראלית שחתמה על הסכם עתק עם ענקית התרופות מרק

ביולוג'יק דזיין תקבל ממרק מספר דו־ספרתי של מיליוני אירו בעבור פיתוח אחד הנוגדנים שלה, עם אפשרות לקבל עד 346 מיליון אירו נוספים, בהתאם לעמידה באבני דרך • החברה משתמשת בבינה מלאכותית ובביולוגיה חישובית כדי לפתח נוגדנים חכמים לתעשיית התרופות

מנכ''ל ביולוג'יק דזיין, ד''ר ינאי עופרן / צילום: איל יצהר
מנכ''ל ביולוג'יק דזיין, ד''ר ינאי עופרן / צילום: איל יצהר

חברת ביולוג'יק דזיין הודיעה על חתימת הסכם פיתוח עם תאגיד מרק הגרמני. ביולוג'יק דזיין משתמשת בבינה מלאכותית ובביולוגיה חישובית כדי לפתח נוגדנים חכמים, כולל נוגדנים שיודעים לשנות את פעילותם בתוך הגוף, בהתאם לשינויים במחלה.

השבוע בביומד | טיפול חדש ללוקמיה צפוי להפוך את המחלה הקטלנית למחלה כרונית?
ניתוח גלובס | האקזיט של קרן ארקין בחברת ביומד אמריקאית והמגמה שמטרידה את השוק המקומי

במסגרת ההסכם, מרק וביולוג'יק הסכימו כי ביולוג'יק תפתח את אחד הנוגדנים שלה עבור מרק, במימונה של הענקית. ביולוג'יק תקבל סכום מיידי, מספר דו־ספרתי של מיליוני אירו, ובהתאם לעמידה באבני דרך, תוכל לקבל עד 346 מיליון אירו נוספים, אם וכאשר התרופה תתקדם בשלבי הניסויים הקליניים ותגיע לכדי שיווק. מרק תהיה אחראית על שיווק המוצר, אם וכאשר יעבור בהצלחה את כל שלבי הניסויים.

הסכם זה מצטרף להסכמים בפורמטים דומים של ביולוג'יק עם החברות טבע ו-Nektar. ההסכם עם טבע, שנחתם בדצמבר 2023, יכול להניב לחברה עשרות מיליוני דולרים, ואילו היקף ההסכם עם Nektar לא פורסם. כעת, ככל הנראה, בין היתר, בזכות התקדמות התוכניות עם החברות הללו, וכן התקדמות המוצר העצמאי של החברה לקראת שלב הניסויים הקליניים, היא יכולה לבקש סכומים גבוהים יותר.

בכנס ביומד 2024, הסביר מייסד החברה ד"ר ינאי עופרן, כי: "אנחנו מפתחים תרופות חדשות למטרות ידועות, באופן שמשפר את סיכויי ההצלחה של פיתוח התרופות. באמצעות הטכנולוגיה שלנו, אנחנו יכולים לוודא כי נוגדן תמיד יגיע למקום הנכון, אנחנו יכולים לאלץ אותו להיקשר למטרה א' ולא ל-ב', ואנחנו יכולים לגרום לו לשנות את הגישה אם יש שינוי במחלה, על־ידי כך שהוא מודד את הסביבה ומגיב לה. גם הקישור של הנוגדנים שלנו למטרה טוב יותר".

באותו האירוע, אמר אריק יוז, מנהל תחום המוצרים החדשים בטבע, כי: "הטכנולוגיה של החברה מדהימה. הם יוצרים נוגדים יותר יעילים עם חלונות תרפויטיים רחבים יותר (כלומר, ניתן לתת מינון גבוה יותר של התרופה עם פחות תופעות לוואי - ג"ו) ופרוטוקול טיפול קל יותר. זאת, על־ידי כך שהם מחקים טוב יותר את האופן שבו נוגדנים מתחברים לגוף. אי־אפשר לבצע את העבודה הזו בעכברים, משום שנוגדנים בעכברים עובדים אחרת. הגישה החישובית היא חיונית".