האלוף במיל' אלמוג: "להחזיר את החטופים ולסיים את המלחמה"

האלוף במיל' דורון אלמוג, יו"ר הסוכנות היהודית, סיפר בוועידת הדרום לעסקים של גלובס על סכנת האנטישמיות בארה"ב, הצורך בעסקה להחזרת החטופים ובהסכם עם סעודיה כדי להחליש את החמאס • "הסכם בין ישראל לסעודיה יכול להביא להסכם ביניים עם לבנון"

"לאנטישמיות יש שני מצבים: נמוך וגבוה, אבל כרגע היא במצב אחר, מצב סוער במיוחד", כך אומר האלוף במיל' דורון אלמוג, יו"ר הסוכנות היהודית, לשעבר אלוף פיקוד דרום, בוועידת הדרום לעסקים של גלובס. "אם ישראל תחתום על הסכם עם סעודיה, האנטישמיות עשויה להירגע במעט, אבל בארה"ב האנטישמיות היא לא פחות מרעידת אדמה. אם היא מנצחת שם, זו לא רק סכנה לישראל, אלא גם לדמוקרטיה האמריקאית.

ועידת הדרום לעסקים | "שיעור פנומנלי וחסר תקדים": מנכ"ל שיבא חושף את הצלחת מערכת הבריאות בטיפול בפצועים מעזה
ועידת הדרום לעסקים | עופרה שטראוס: "היום שאחרי שאנחנו דורשים - מתחיל עכשיו"
ועידת הדרום לעסקים | "אמרו לי 'אופיר נהרג ואתה ראש המועצה'. היה פה כאוס מטורף"

"אנחנו עלולים לראות בעוד 30 שנה נשיא נבחר בארה"ב שהיה מאלה שמחו בקמפוסים נגד ישראל". את הדברים אמר אלמוג בשיחה עם אלמוג בוקר בוועידה היום. הוא ציין כי הסוכנות מציבה כ-350 שליחים בקמפוסים בארה"ב ובמדינה כולה על מנת לסייע במלחמה באנטישמיות, והוציאה לאחרונה יותר מ-1,000 בני נוער ישראלים מאזורי לחימה לחיזוק מחנות הקיץ היהודים בצפון אמריקה.

מה צריך לעשות היום כדי שהמצב ישתנה?
"צריך להפנים שזה לא ייגמר בבת אחת וככל שאנחנו מדברים על ניצחון מוחלט, כך אנחנו מתרחקים ממנו. אין כאן ניצחון מוחלט. צריך להבין שאנחנו נמשיך לחיות בשכונה עוינת עוד זמן רב: איראן תמשיך להיות האויב הגדול, עם התחמשות בטילים ואפשרות של איום גרעיני, והחמאס לא שינה את האמנה שלו שקוראת להשמיד את ישראל. אנחנו צריכים להמשיך לעבוד קשה בסיטואציה הזו, ולהגשים את התפילה מתוך תהילים: "ה' עוז לעמו יתן, ה' יברך את עמו בשלום.

"לפיכך, אנחנו צריכים לעשות עסקה (עם חמאס - א"ג) ולעצור כי ההבנה היא שזה לא ייגמר. עוד פעם ג'באליה, שוב רפיח, שבורה, שג'עייה - הייתי בכולם במשך עשר שנים. אנחנו צריכים לעצור, להחזיר את החטופים, ולעשות עסקה עם סעודיה - שזהו מהלך אסטרטגי שיחליש את איראן, החיזבאללה וחמאס. הפחד של איראן הוא מהסכם בין ישראל לסעודיה, והדבר גם יכול להביא להסכם ביניים עם לבנון. יש כאן שיח נוראי של פילוג והסטה, לכן צריך פשוט לעצור - הניצחון המוחלט שלנו יהיה בבניית חברת מופת".

הטרגדיה האישית של אלמוג 

אלמוג סיפר כי באותו הבוקר ביקר בכפר השיקומי שהקים, עדי נגב-נחלת ערן, שהקים עבור ילדים בעלי מוגבלויות, בין השאר עבור בנו ערן. המרכז, שמספק לאלפי צעירים שירותים של שיקום, רפואה, חינוך ותעסוקה לילדים וצעירים בעלי מוגבלויות, מאכלס בעקבות המלחמה חיילים רבים המשתקמים בו. "זה מרכז שנותן לנו תקווה כי הוא מראה שאנחנו לא משאירים אף אחד מאחור", אמר. "מדהים לראות כיצד המערכת הרפואית מצילה את חייהם של חיילים רבים, שהיו ודאי מתים אם הדבר היה קורה במלחמת יום הכיפורים או ששת הימים. אלה אנשים שחיים עם פרוטזות ומערכות מסייעות אחרות, אבל הם בחיים - ויש להם תקווה לבנות משפחה".

אלמוג שיתף את הטרגדיה האישית שעברה עליו בימים הראשונים לאחר השבת השחורה. תחילה, נודע לו כי שישה מבני משפחתו נרצחו, ולאחר מכן התברר לו כי ארבעה מהם חטופים. "את הידיעה על הירצחם של ששת בני המשפחה קיבלתי באמצע שיחת זום עם קהילות יהודיות בעולם", הוא מספר. "קיבלתי פתק באמצע השיחה שמבשר לי את הבשורה המרה. אבל לאחר מכן התברר כי ארבע נחטפו וחזרו בחיים - חן אלמוג-גולדשטיין וילדיה אגם, גל וטל. בעלה נדב גולדשטיין ובתה החיילת, ים, נהרגו מירי המחבלים. "הם נחטפו לשג'עייה ברכב שלהם", מתאר אלמוג את חטיפת בני משפחתו. "לקח להם רק שבע דקות להגיע לשם. זה המקום הראשון שבו אני מוביל מבצע סיכול ראשון: נגד המחבל עימאד עקל ב-24.11.1993".

חששת שיעשו את החיבור הזה בינך לבני משפחתך החטופים?
51 הימים שהם היו בשבי היו הימים הקשים בחיי וחששתי שירצחו אותם כי הם קרובי משפחה שלי, ובגלל שהובלתי חיסולים. יש נגדי שלושה צווי מעצר בבריטניה, כולל אחד על חיסולו של סלאח שחאדה. המחבלים אמרו להם: 'אל תשובו לכפר עזה - כי אנחנו נחזור אליכן ונרצח אתכן'".

אתם מתכוננים לקראת גל עלייה גדול?
"החזון שלי הוא להביא לפה מיליון עולים בחמש השנים הקרובות. מגיעות לכאן אינספור משלחות, תרומות של יותר ממיליארד דולר, תגברנו את כמות השותפויות שלנו ל-80, וראינו עלייה של 17,700 עולים צעירים. מתוך מעל 600 חיילים הרוגים, 75 הם עולים מקנדה וארה"ב - זה שיעור עצום. כחלק מהתפקיד שלנו, אנחנו מכשירים 500 צעירים כדי לעבות את היישובים על הגדר.

***גילוי מלא: הוועידה בחסות: בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד