ליאורה טושינסקי: "צמיחה לאחר משבר מגיעה רק מההון האנושי המקומי"

יוזמת "ארץ נגב", בהובלת הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי וישראל זיו, לצמיחה בנגב המערבי, הוצגה בוועידת הדרום לעסקים של גלובס על ידי ליאורה טושינסקי • "הנתונים מצביעים על צורך לפתח תכנית אזורית לשינוי המצב", סיפרה לקהל במהלך הוועידה

בסוף נובמבר האחרון, לפני כשבעה חודשים, פרסמנו כאן לראשונה על יוזמה שמובילים הרמטכ"ל לשעבר, רא"ל (במיל.) אביב כוכבי, ואלוף (במיל.) ישראל זיו, לסיוע לשיקום הנגב המערבי בעקבות אירועי 7 באוקטובר ומה שחווה האזור מאז. היום (ג'), במסגרת ועידת הדרום לעסקים של גלובס המתקיימת במכללה האקדמית ספיר בשדרות, הציגה ליאורה טושינסקי את היוזמה, הנקראת "ארץ נגב", בהרחבה.

ועידת הדרום לעסקים | "שיעור פנומנלי וחסר תקדים": מנכ"ל שיבא חושף את הצלחת מערכת הבריאות בטיפול בפצועים מעזה
ועידת הדרום לעסקים | עופרה שטראוס: "היום שאחרי שאנחנו דורשים - מתחיל עכשיו"
ועידת הדרום לעסקים | "אמרו לי 'אופיר נהרג ואתה ראש המועצה'. היה פה כאוס מטורף"

טושינסקי, ששימשה בעבר בין היתר כמנכ"לית המועצה האזורית שומרון, הגדירה את "ארץ נגב" כשותפות רב מגזרית לצמיחה בנגב המערבי, שפועלת כבר כחמישה חודשים למען החבל הפגוע ותושביו. לצד כוכבי וזיו, שותפים ליוזמה גם חמי פרס, חיים ילין, פרופ' שלמה חסון, גיורא בר דעה ועוד. "מדובר בקבוצה מגוונת מאוד, אנשים עם חשיבה לא שגרתית", אמרה טושינסקי, "שיכולים לחבור ולחבר מגזרים שונים - ציבורי, בטחוני, עסקי ומגזר שלישי. אנשים עם פרופיל גבוה, אנשי מעשה, שיש להם תשוקה גדולה ומחויבות גדולה להיות שותפים למהלך השינוי, וגם זמן ופניות לחשוב לא מתוך משבר, ולתת כאן ועכשיו את המענים הדרושים". 

"ארץ נגב" היא חברה לתועלת הציבור, שמטרתה לפי טושינסקי לחבר אנשים, גורמים, נושאים ומגזרים לטובת הפיכת הנגב המערבי לאזור משגשג ברמה הארצית, "אולי אפילו הבין־לאומית.

החזון שלנו הוא להפוך את המקום למשהו שהוא כבר היה בדרך אליו: חבל ארץ ציוני, משגשג וחדשני". במסגרת היוזמה נפגשים חבריה עם המנהיגות המקומית, עם הרשויות המקומיות, עם השחקנים המרכזיים, עם מנהלת תקומה ועם גורמים ממשלתיים נוספים, "במטרה לנסות ולזהות קטרים משמעותיים בקנה מידה גדול, שיכולים להחביר מגזרים ואנשים שונים ולייצר אימפקט ברמה אזורית, ארצית ובין־לאומית".

"לאזור יש DNA מיוחד והון אנושי באיכות גבוהה"

במסגרת העבודה שכבר נעשתה, ונמשכת, אספו אנשי "ארץ נגב" כמה תובנות ומסקנות לגבי חבל הארץ הזקוק לשיקום. בין היתר נמצא כי מערכת הכבישים והרכבת באזור מספקת רשת תחבורתית טובה המאפשרת נגישות להזדמנויות עסקיות - אך הפער בין ההזדמנויות הטובות מחוץ לאזור לבין מיעוט שטחי התעסוקה באזור ניכר; הרשויות באזור מצטיינות ביכולת העבודה מול הממשלה; ואולי החשוב מכול - אשכול רשויות הנגב המערבי הינו האזור הצומח בישראל מבחינה דמוגרפית. מצד שני, לאף אחת מהערים באזור אין הכוחות להוות "קטר" אשר יוכל למשוך אחריו את האזור כולו - ולכן שיתופי הפעולה בתוך החבל הם נקודה משמעותית שיש לקדם, כך לפי מובילי היוזמה. 

בהתאם, התובנות שאליהן הגיעו בארץ נגב הם: שיתופי פעולה אזוריים הם תנאי מחייב לפיתוח אזורי משמעותי; נדרשת יצירה של מרחב עצמאי כלכלי אשר יאפשר צמצום התלות במדינה; נדרש חיזוק של מערכות החינוך, בעיקר בערים. 

"הנתונים מצביעים על צורך לפתח תכנית אזורית לשינוי המצב", אמרה טושינסקי. "ניתן לעשות זאת על ידי פיתוח אזורי תעסוקה ומסחר אזוריים בעלי יתרונות לגודל ונגישות טובה לערים השכנות, אשר ייתנו פתרונות תעסוקה ומסחר לתושבי האזור, ואף ימשכו מועסקים וצרכנים לאזור. לאזור הנגב המערבי יש DNA מיוחד והון אנושי באיכות גבוהה. אומנם ידוע כי מקום שנמצא בקושי, בעיצומו של משבר, מתקשה לראות קדימה - אך הצמיחה מגיעה מההון המקומי. להגיע, לחבור ולייצר את שיתופי הפעולה. זה מה שארץ נגב מתכוונת לעשות". 

*** גילוי מלא: הוועידה בחסות בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד