בכירה בתעשייה האווירית: "החדשנות היא החוסן שלנו"

מנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית, ענבל קרייס, סיפרה בוועידת הדרום לעסקים של גלובס, שכאשר הם הציעו ליירט טילים בליסטיים בחלל - האמירה הייתה שזה לא אפשרי • קרייס, שמלווה את פרויקט חץ לאורך השנים, הדגישה את החשיבות של הקשר עם ארה"ב לפיתוח אמצעי ההגנה האוויריים

בליל ה- 13 באפריל, שכבר זכה כבר "ליל הכטב"מים", הרגישה ענבל קרייס, לשעבר ראש תכנית החץ, והיום מנהלת החדשנות בחטיבת מערכות טילים וחלל בתעשייה האווירית, תחושה של סגירת מעגל. "כשהצגנו את תכנית חץ 3 בתחילת הדרך ובה הצענו ליירט טילים בליסטיים בחלל - האמירה הייתה שזה לא אפשרי", סיפרה קרייס בוועידת הדרום לעסקים של גלובס. 

ועידת הדרום לעסקים |יו"ר בנק הפועלים: קרן תקומה של הבנק כבר השקיעה 40 מיליון שקל בדרום
ועידת הדרום לעסקים | מנכ"ל קבוצת חיפה הכריז על הקמת קרן השקעות בתחומי אג־טק, פודטק וקיימות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים: "השפעה אדירה על חבל תקומה"
ועידת הדרום לעסקים | עופרה שטראוס: "היום שאחרי שאנחנו דורשים מהממשלה - מתחיל עכשיו"

"אבל מה שלא אפשרי - רק לוקח קצת יותר זמן. בכל בוקר יום ראשון שנפגשנו כדי לתכנן את השבוע הקרוב של הפרויקט - זה היה כמו לכתוב את הספר לבד. וכששואלים האם זה יעבוד ברגע שיהיה מטח של טילים, התשובה הגיעה מעצמה (בליל ה- 13 באפריל - א"ג). ראינו מטח של מעל ל-100 טילים וכלי טיס בתזמון קצר של פחות מכמה דקות, והמערכת עמדה בזה. המתקפה נבלמה, ואני מניחה שרבים מכם ישנתם באותו הלילה וקמתם למחרת לעבודה כרגיל. כמה ימים לאחר מכן לראות את אותם הנתונים ולהגיד לעצמך - זה דמיוני, אבל בעצם זו מערכת שנבדקה אינספור פעמים". המערכת עמדה בפני ירי של עשרות טילים בליסטיים, הוכחה לראשונה ביירוט טיל בליסטי בחלל כבר חודש נובמבר האחרון במהלך ירי של טיל ממשפחת שיהאב 3 ששיגר ארגון הטרור החות'י לעבר אילת. 

קרייס, שמלווה את פרויקטי חץ 1 ו-2 מראשיתם, הדגישה את החשיבות של הקשר עם ארה"ב לפיתוח אמצעי ההגנה האוויריים. "חשוב לשמור על שיתוף הפעולה עם האמריקאים - הוא חיוני כחלק מאסטרטגיה של שמירת העליונות הטכנולוגית של ישראל. אנחנו לא לבד, יש לנו יכולות משלנו - אבל החיבור הזה הוא קריטי. יותר מזה, אנחנו חייבים להצמיח את הקשר הבילטרלי הזה. 

"זליגה אפסית"

"הפיתוח של מערכות ההגנה מפני טילים נעשה מתוך תפיסה מיוחדת של רב שכבתיות - כלומר כזו שלא לוקחת מרווחי ביטחון אלא מפתחת שכבה על גבי שכבה של הגנה כדי לייצר חפיפה ביניהן להגנה הרמטית. אין 100% בהגנה, אבל יש קירבה ל- 100%, או כפי שקראנו לזה: "זליגה אפסית". זה מספק מאוד לדעת שמערכות שפיתחנו במשך שנים רבות במעורבות של רבים הצליחו ליירט טילים בליסטיים ובכלל בלהוכיח את היכולת של תפיסת ההגנה. זו תחושה אדירה של סיפוק ביכולת להגן על המדינה". 

"אנחנו מסתכלים תמיד להיות קדימה ולהקדים בכמה צעדים את הצד השני כדי לשמר את אותה עליונות טכנולוגית שהיא אחד הנכסים הגדולים שיש לנו כאן", אומרת קרייס. "אנחנו אומת החדשנות. אני מגיעה לכאן מיום של התעשייה האווירית עם קבוצות של יזמים שנותנים מענה למערכת הביטחון למוצרים ביטחוניים. החדשנות היא החוסן שלנו".

קרייס שיתפה בתכניות התעשייה האווירית להקמת מפעל ייצור חדש בעיר אופקים: "המפעל ייצר רכיבים בטכנולוגיות ייצור מתקדמות עבור טילים, לוויינים ורכיבים אחרים שיהיו חלק משרשרת האספקה של התעשייה הביטחונית. נגדיל את הפעילות שלנו גם בבאר שבע - שעוסק ברובוטיקה ובייצור מערכות מתקדמות למערכת הביטחון. יש לנו עובדים מאופקים, שדרות וכולנו חיים את המציאות היומיומית ומנסים להמשיך קדימה ביוזמות לאומיות". 

קרייס העידה על כך כי היא מעורבת גם ב"משימת רקיע 2" עם סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, בשליחת ניסויים מדעיים ישראלים לתחנת החלל הבינלאומית.

***גילוי מלא: הוועידה בחסות: בנק הפועלים, שטראוס, עיריית שדרות, אמדוקס, קבוצת חיפה, המכללה האקדמית ספיר, place il ובהשתתפות המרכז הרפואי סורוקה ונמל אשדוד