מסוכן או לא? הגרסאות הסותרות של סולל בונה מאחורי עצירת העבודות הפתאומית בכביש 1

סולל בונה חזרה לעבוד על גשר מסילת הרכבת מעל כביש 1, אך כעת היא מטיחה ברכבת טענות "זה לא סוד שההחלטה של הרכבת לשנות את שיטת הביצוע, כך שתבוצע בשלבים הפכה את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה" • "נראה כמו מקרה שסולל בונה עושים דאמפינג במכרז ואז מבצעים שביתות איטלקיות כדי להוציא יותר כסף מהרכבת", אמר גורם בענף

כביש 1. התנועה אמורה הייתה להיעצר / צילום: תמר מצפי
כביש 1. התנועה אמורה הייתה להיעצר / צילום: תמר מצפי

לאחר שנחשף בגלובס כי סולל בונה עצרה במפתיע את העבודות לחיבור גשר מסילת 431 ושברכבת ישראל איימו לחלט את הערבות בסך 40 מיליון שקלים בתגובה, החברה חזרה לעבוד. במקביל החברה הטיחה ברכבת טענות על שיקולים פוליטיים לנוכח ביטול העבודות בשבת, ושהעבודות שפוצלו לכמה לילות - מהוות סכנה לציבור. אלא, שסיכום דיון בין סולל בונה לרכבת שהגיע לידי גלובס דווקא מעיד כי הערכות הבטיחות היו מקובלות על החברה.

הסוף לחניה חינם בכחול לבן בכל העיר: עיריית ת"א מעלה מחירים
תאונות הדרכים הקטלניות בעלייה - ותקציבי הרלב"ד רק הולכים ויורדים

תחילת הסיפור הוא בעבודות שתוכננו כבר לפני כמעט שנה לחיבור גשר מסילת הרכבת 431 שתנוע מראשון לציון למודיעין מעל כביש מספר 1. העבודות אמורות היו להתקיים ברצף במהלך סוף שבוע שבו התנועה בכביש 1 אמורה היתה להעצר. אלא שבלחץ הסיעות החרדיות בכנסת העבודות נדחו ברגע האחרון.

בחודש מרץ האחרון העבודות נדחו פעם נוספת, גם אז ברגע האחרון. הפשרה שהושגה הייתה פיצול העבודות למספר לילות, השבוע. ביום שלישי האחרון, סולל בונה ביטלה במפתיע את העבודות של אותו הלילה על גשר מסילת הרכבת 431, ובתגובה הרכבת איימה בביטול החוזה וחילוט ערבות בסך 40 מיליון שקל.

החברה, שביטלה את העבודות בהודעה חד צדדית, הודיעה שאין בכוונתה להמשיך ולקיימן במתוכנן, וטענה שהסיבה לכך היא קריאה של נציג החברה לשירות מילואים. אלא שברכבת לא קנו את ההסבר וכתבו לסולל בונה כי "אנו מודעים היטב לצרכי צה"ל ומחזקים את ידיו, אך לא נוכל לקבל טיעון דחוק זה שתולה את כל יכולתה המקצועית של סולל בונה על אדם אחד, לכאורה, בפרט כאשר אנו כמעסיק מתמודדים מאז חודש אוקטובר עם מאות עובדים מגויסים, וזאת ללא פגיעה בשירות הניתן לציבור", וכן צוין כי עבודות קודמות בוצעו מבלי שנכח בהן נציג החברה, והאשים אותה בנזק המוערך בעשרות מיליוני שקלים.

עוד הוסיפו ברכבת כי זו "אינה הפעם הראשונה בה התנהלותכם גורמת לנזקים אדירים לפרויקטים של הרכבת ולפרויקט מסילה431", והאשימו כי "נדמה כי הינכם חושבים שהפעלת לחץ על הרכבת עשויה להועיל בפתרון מחלוקות עם הרכבת, בפרויקט זה בפרויקטים אחרים. הרכבת רואה בהתנהלות זו חציית גבול בין צדדים להסכם, שעולה לכדי הפרת הסכם ואין בכוונת הרכבת להשלים עם כך".

סולל בונה: סכנה לרכבים בזמן העבודות

בסופו של דבר סולל בונה חידשו את העבודות אך הגיבו לרכבת כי "לפחות פעמיים בעבר תיאמתם איתנו את עבודות הפירוק המדוברות ובכל פעם הרכבת ביטלה אותן ברגע האחרון מטעמים פוליטיים ובלחץ מפלגות מסוימות שהתנגדו לביצוע העבודות בשבת ברצף אחד כנדרש מקצועית ובטיחותית". עוד אמרו בחברה כי "מאותם טעמים פוליטיים החלטתם לשנות את שיטת הפירוק: במקום לפרק את הקונסטרוקציה כולה ברצף אחד, במהלך סוף שבוע אחד, כאשר בזמן הפירוק אין תנועה תחת הגשר - החלטתם לבצע את הפירוק במהלך 7 לילות... השינוי הפך את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה" וכן כתבו כי קיימת סכנה במהלך שעות היום לרכבים החולפים בכביש מספר 1.

למרות הטענות לסכנה, סיכום דיון בין הרכבת לסולל בונה שהגיע לידי גלובס ונערך כבר בחודש שעבר ובו נכתב כי "הודגש ע"י הקבלן (סולל בונה - א"ז) כי הוכן סקר סיכונים לביצוע העבודה... בסיום כל ליל עבודה תיוותר המערכת כשהיא בטוחה ומאובטחת ומאפשרת תנועה בטוחה בכביש. הודגש על ידי הקבלן כי המערכת תושאר במצב יציב ובטוח, ואולם השאיפה היא לעבודה רציפה (לילה אחר לילה) ללא השארת המערכת בחלקים לפרקי זמן ארוכים שהינו מצב בלתי רצוי".

כלומר, סולל בונה עצמה הסכימה כי העבודות לא יסכנו את הציבור במהלך היום וכי נדרש שהעבודות יבוצעו לילה אחר לילה ובכל זאת הפסיקה אותן במפתיע. "זה נראה כמו מקרה שסולל בונה עושים דאמפינג במכרז ואז מבצעים שביתות איטלקיות כדי להוציא יותר כסף מהרכבת", אמר גורם בענף שנחשף לפרטי המקרה.

ברקע: סכסוך כספי מתמשך

ואכן, בין הצדדים סכסוך כספי מתמשך, וסולל בונה מתעכבת בהשלמת העבודות כשיש עיכובים ב-4 מתוך 10 מקטעים שמבוצעים על ידי סולל בונה, באופן שעשוי לעכב את תאריך סיום הפרויקט. יממה לפני הביטול החד צדדי של העבודות - הצדדים דנו על המחלוקות הכספיות ביניהן. מסולל בונה לא התקבלה תגובה ביחס למכתב הרכבת.

בסולל בונה בחרו שלא להגיב לידיעה, אך מכתב שנשלח מטעמם הבוקר לרכבת מגולל את גרסתם: "המלצתנו המקצועית היתה מלכתחילה לבצע את עבודות פירוק הגשר באופן רציף במהלך סוף השבוע. זו גם היתה הגישה המקורית של הרכבת. זה לא סוד שההחלטה של הרכבת לשנות את שיטת הביצוע, כך שתבוצע בשלבים במשך 7 ימים ולא תבוצע בשישי שבת הפכה את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה וזה לא סוד ששיטת הפירוק הנוכחית היא לא השיטה האופטימלית לביצוע".

במכתב גם חשפו בחברה בעיות בטיחות במקטע אחר של הפרויקט כשכתבו כי "סולל בונה נמנעה מלבצע את עבודות הכרייה מתחת לכביש 431 תוך התעלמות מהסיכונים לביטחון משתמשי הדרך. כפי שציינו, לאחר שנפער בולען בתוואי החפירה - יישום הנחיית הרכבת עלול אף להביא לקריסת הכביש... בסירובה של סולל בונה לבצע הנחיה שיש בה סיכון לחיי אדם - סולל בונה שומרת על בטיחות משתמשי הדרך".