עקיצה על דוכן הקפה וטענות לחשיפה למסמכי חברה פנימיים: וויז עונה לאורקה בבית המשפט

חברת הסייבר וויז הגישה תביעת פטנטים נגד אורקה סקיוריטי, בתגובה לתביעה דומה שהוגשה נגדה • במסמך מציגה וויז את הצלחותיה, עוקצת את המתחרה ומצטרפת לקריאה לכנס חבר מושבעים למשפט ב-2025

מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב
מייסדי וויז. מימין: רועי רזניק, עמי לוטבק, אסף רפפורט, וינון קוסטיקה / צילום: אבישג שאר ישוב

הסכסוך המשפטי בין אורקה לוויז עולה שלב. יותר משבוע לאחר קביעת בית המשפט בארה"ב כי תביעת הפטנטים של חברת הסייבר אורקה נגד וויז לא תידחה וכי יתכנס חבר מושבעים בעניין בשנה הבאה, וויז מגישה את כתב התשובה שלה, הטומן בתוכו גם תביעת פטנטים חדשה נגד אורקה.

במהלך לא יוצא דופן עבור צד שבקשתו לדחות את משפט הפטנטים נדחה, בכתב התשובה שהוגש היום (חמישי), מציגה וויז את הצלחותיה שחור לבן על גבי המסמך המשפטי, לפני שהיא עוברת לתאר את מצבה המסחרי של אורקה ואת העתקות הפטנטים לכאורה מצדה של המתחרה.

ניתוח | "עו"ד באלף דולר לשעה": מה קורה כששני חדי קרן נאבקים בבית משפט בארה"ב
ווקמי הישראלית נמכרת תמורת 1.5 מיליארד דולר ל-SAP
בנק אוף אמריקה מסמן את המניות ה"קטנות" המבטיחות שלו, 4 מהן ישראליות

הטענות: "בניגוד לוויז, אורקה נגררת מאחור"

וויז מזכירה, למשל, את נתון קצב ההכנסות השנתי שלה שאיננו נתון חשבונאי, ולטענתה הוא עומד על 350 מיליון דולר. "לקוחותינו הם כל ה"מי ומי" של התעשייה הפרטית, כולל מורגן סטנלי, ב.מ.וו, דוקיוסיין, סיילספורס, פוקס, וקולגייט-פלמוליב - יותר מ 40% מחברות ה-100 הגדולות הן לקוחות של וויז", נכתב בכתב ההגנה. "בניגוד לוויז, אורקה נגררת מאחור בהשקת מאפיינים לשוק". וויז עוברת לתאר את ההבדלים בין הגישות המוצריות בין החברות, וטוענת כי בשל כך "החברה נאלצה לפטר 15% מהעובדים בתחילת ינואר למרות שדיווחה על צמיחה בעלת שלוש ספרות".

עוד מאשימה וויז את אורקה בכך שהיא נחשפה למסמכים פנימיים של וויז שנועדו ללקוחות קיימים וחדשים, ושמרה אותם. אחד מהמסמכים אף צורף לכתב התביעה. מבחינה של המסמך עולה כאילו הוא הגיע ממדריך המשמש את כלל לקוחות החברה ולא ברור מדוע תוכנו נחשב לסודי, אלא לטענת וויז, המסמך נגיש רק לבעלי משתמשים רשומים בעלי סיסמה. בכתב התביעה מציינת וויז כי כאשר נציגי אורקה נשאלו מהיכן השיגו את המסמך, תשובתם הכללית היתה "מצד שלישי, בשנת 2022".

לטענת וויז, אורקה הגישה באוגוסט 2022 תלונה נגד עובדת בוויז והאשימה אותה באי שמירה על ביטחון מידע לאחר שהחליפה משרות, אך ויתרה על תביעה בטרם הוגשה תשובת העובדת לשעבר. עוד מציינת וויז בכתב ההגנה כי אורקה החזיקה במסמכים של וויז שהיו עלולים להכיל פרטים עסקיים או טכנולוגיים, שהשיגה מלקוח במקום להשמיד אותם או להחזיר אותם. לאחר מכן פורשת וויז בכתב התביעה שלה מסכת של העתקות פטנטים, שלטענתה נעשו על ידיה של אורקה.

בכתב ההגנה בחרו בוויז לשגר עקיצה כלפי טענותיה של אורקה על העתקת עגלת הקפה שלה באחד מכנסי הסייבר. בכתב התביעה נגד וויז טענה אורקה כיצד הדוכן השיווקי בכנס הפך על ידה לדוכן להגשת קפה ובתגובה שכרו בחברה המתחרה מכונת קפה משל עצמם. כעת, טוענת וויז כי "במקום להעתיק רעיונות להגשת קפה בכנס, ההעתקות של אורקה כללו את הטכנולוגיה המוגנת בפטנטים של וויז, כולל העתקה שגרתית של מאפייני מוצר".

וויז מצטרפת לקריאה לכנס חבר מושבעים

בתביעה שהוגשה במקור ביולי 2023, טענה אורקה כי תכנית העבודה של וויז היתה מבוססת על "העתקה של אורקה", לטענתה. באורקה טענו כי וויז שכרה את עורכי הדין בתחום הפטנטים שלה, שוויז עשתה שימוש במסרים שיווקיים דומים וכי היא העתיקה מאפיינים טכונלוגים ומוצריים ובכך הפרו את הפטנטים שלהם. אורקה ביקשה מבית המשפט לפסוק לא רק תשלום פיצויים אלא לאסור על וויז למכור את מוצריה. וויז ביקשה בכתב התביעה שלה הכרה בהפרת הפטנטים ופיצויים משולשים על הנזק הכלכלי שנגרם, בנוסף להחזרת דמי משפט. כעת, לאחר שבקשתה לביטול המשפט נדחתה, היא קוראת בעצמה לאסיפת מושבעים, אשר תתכנס, כאמור, בדצמבר 2025. עוד קודם לכן עלול להתקיים שלב גילוי המסמכים ובו שתי החברות יציגו מסמכים בעלי משמעות למשפט.

תגובת אורקה: "כזכור, ביהמ"ש בארה"ב סירב לבקשת WIZ לדחות על הסף את התביעה על הפרת פטנטים מצד WIZ. לאחר שהדחיה על הסף נפסלה, WIZ הגישו תביעה שכנגד. אורקה מתעתדת להראות שהפטנטנים ש-WIZ תובעת עליהם מבוססים גם הם על קניין רוחני של אורקה ועל טכנולוגיה שאורקה ממשה הרבה לפני תאריך הפטנט של WIZ."