ההנחיה החדשה לשופטי המשפחה שיכולה ליצור שינוי משמעותי

דיונים בבתי משפט למשפחה מתנהלים בדלתיים סגורות וכל שופט מחליט אם להתיר את פרסום פסק הדין • כעת כל שופט משפחה יחויב להתיר פרסום של לפחות 40 החלטות בשנה באופן שעשוי להביא לשינוי דרמטי בתחום

ביהמ''ש לענייני משפחה בת''א / צילום: אמיר מאירי
ביהמ''ש לענייני משפחה בת''א / צילום: אמיר מאירי

החוק בישראל קובע כי דיונים בבתי המשפט לענייני משפחה אסורים בפרסום וכך גם ההחלטות ופסקי הדין. אלא אם השופט החליט האחרת. הסיבה היא העיסוק בענייניהם הפרטיים של הצדדים, בהם קטינים. את השמירה על הפרטיות ניתן לוודא בדרך של מחיקת הפרטים המזהים מההחלטות, ועדיין לא כל ההחלטות מתפרסמות לציבור.

חברת נדל"ן תבעה פיצויים ממשרד רו"ח בגלל הערכת שווי. מה קבע ביהמ"ש?
שלושה פסקי דין בשבוע | רשת אופטיקה הלפרין התנכלה לעובדת שהתלוננה על הטרדה מינית ותשלם לה 185 אלף שקל

בשנים האחרונות החלה מגמה להגברת הפרסום ביוזמת הנהלת בתי המשפט, בעידוד בג"ץ על מנת להגביר את השקיפות כדי לשתף את הציבור בהחלטות.

כעת, נוקט מנהל בתי המשפט החדש השופט צחי עוזיאל בצעד חדש לשקיפות ההחלטות בתחום המשפחה. החל מיולי 2024 ולתקופה ניסיונית, יחויב כל שופט משפחה להתיר פרסום של ארבעה פסקי דין או החלטות מהותיות בכל חודש, ולא פחות מארבעים פסקי דין או החלטות מהותיות בשנה קלנדרית. מאז 2021 ההנחיה לשופטים היתה להתיר לפרסם לפחות פסק דין אחד בחודש.

שינוי משמעותי, אם ייושם

כדי להבין את חשיבות ההחלטה, גלובס ערך בדיקה מדגמית לראות כמה פסקי דין פרסמו שופטים בתחום המשפחה במשך שנה שלמה, מיוני 2023 ועד סוף מאי 2024. נמצאו פערים גדולים בין השופטים. כך השופטות איריס אסל וסיגלית אופק מת"א לא פרסמו כלל פסקי דין או החלטות. השופטת חגית מטלין מבית המשפט בראשון לציון פרסמה החלטה אחת בכל השנה. השופט טל פפרני, סגן נשיא בית המשפט בחיפה פרסם ארבע החלטות. השופטת ענת אלפסי סגנית הנשיאה באשדוד פרסמה 16 החלטות, ואילו השופט יהורם שקד, סגן נשיאה בתל אביב פרסם 18 החלטות. חשוב לציין כי הפערים עשויים לנבוע מפערים בהיקפי התיקים של כל שופט, אשר לא מפורסמים לציבור, ולא רק מגישות שונות בין השופטים. בכל מקרה, ההנחיה החדשה, לפיה כל שופט צריך להתיר פרסום של לפחות 40 החלטות או פסקי דין בשנה קלנדרית היא שינוי דרמטי שעשוי להוביל לשינוי של ממש אם ייושם.

במערכת בתי המשפט פועלים בשנים האחרונות כדי להניע את השופטים להתיר לפרסם החלטות. כחלק מהמהלך, פסקי הדין המתפרסמים עולים לאתר הרשות השופטת. בפברואר 2022 הקימה הנשיאה דאז אסתר חיות צוות בראשות השופט שאול שוחט ושופטי משפחה שתבחן את פומביות הדיון בתחום. הוועדה מסרה המלצות ובדצמבר 2022 מינתה הנשיאה דאז חיות צוות שתפקידו לבחון את יישום ההמלצות. בראש הצוות עומדת השופטת חגית מטלין, סגנית נשיא בית המשפט לענייני משפחה במחוז מרכז, השופטת סיגלית אופק מבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב יפו; עו"ד ברק לייזר, היועץ המשפטי של הנהלת בתי המשפט; עו"ד יסמין גנדלמן, מהמחלקה המשפטית בהנהלת בתי המשפט; ושני קמחי נידם מדוברות בתי המשפט.

מהנהלת הרשות השופטת נמסר על ההנחיה החדשה כאמור להתרת פרסום של 40 פסקי דין והחלטות בשנה, וכי "דוח היישום עודנו מצוי בבחינה ובשלבים של דיונים, משכך, נכון לעת הזו, לא ניתן למסור את הדוח. הנהלת בתי המשפט ממשיכה לפעול לאיתור אמצעים וכלי עזר טכנולוגיים, אשר יוכלו לסייע לשופטים בהתממת פסקי הדין וההחלטות ולביצוע הדרכות לשופטים בנושא".