בדרך לקו האדום: מה צפוי בנתוני האינפלציה בישראל היום?

התחזיות למדד המחירים לצרכן בישראל לא ממש אופטימיות • ההערכות הן שהמדד יעלה לקצב שנתי של 3.1%-3.2%, ובפעם הראשונה יעקוף את טווח היעד של בנק ישראל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

שבוע של נתוני מאקרו משמעותיים ברחבי העולם מסתיים בפרסום מדד המחירים לצרכן
בישראל לחודש מאי, והתחזיות לא ממש אופטימיות. המדד שיפורסם היום (ו') בשעה 14:00, צפוי להצביע על עליית מחירים נוספת, כשההערכות הן שיעלה בשיעור חודשי של 0.5%-0.6%, לקצב שנתי של 3.1%-3.2%. העלייה תביא את האינפלציה בישראל, לראשונה השנה, אל מעל לטווח היעד של בנק ישראל, העומד על 3% ברף העליון.

לעשות אקזיט בלי לעבור בבורסה: החברות הקיבוציות שינו מודל 
עלייתה ונפילתה של מניית מיטרוניקס, והחיים בקיבוץ שבו כל חבר איבד 13 מיליון שקלים "על הנייר"
הבנק הפדרלי בארה״ב הותיר את הריבית ללא שינוי ומאותת על הפחתה אחת בלבד השנה 

מדובר במגמה מדאיגה שככל הנראה צפויה להימשך. אנליסטים שונים חוזים כי שנת 2024 תביא עליות אינפלציונית שיגיעו קרוב ליעד היציבות, או מעבר לו. הניציים ביותר חוזים מדד של 3.4% ב־12 החודשים הבאים.

אחד הרכיבים שעלולים לסבך את התמונה הוא סעיף הנסיעות לחו"ל. מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, מסר בסקירתו האחרונה כי "סימן שאלה גדול מרחף מעל סעיף הטיסות, בשל העובדה ששונתה לאחרונה שיטת המדידה. אם לרוב בחודש מאי הייתה נרשמת ירידה, הפעם האי ודאות גדולה".
עליות נוספות לפי שפריר צפויות במחירי המזון, הדיור, החינוך ואף בתחום ההלבשה וההנעלה. מדד חודש מאי הוא גבוה באופן עונתי, לדבריו, אך גם בתחזיות למדד יוני האינפלציה נותרת מעל יעד היציבות.

אם בחודשים הראשונים של המלחמה האינפלציה ירדה כתוצאה מהשפעותיה, הרי שכעת המגמה הפוכה. בין הסיבות לכך - מחירי התובלה הימית, שקפצו בעשרות אחוזים בשבועות האחרונים, ולפי שפריר טיפסו מתחילת חודש מאי ב־74%. זהו הממוצע העולמי, כשמחירי התובלה לישראל עלו בשיעור חד יותר.

השכר מכביד על האינפלציה

גורם נוסף שמכביד על האינפלציה בישראל הוא שוק העבודה ההדוק וקצב עליית השכר. בבית ההשקעות לידר מנתחים כי "השכר הממוצע במשק עלה ב־9% באפריל (שנה אחורה) וב־7.2% בקרב עובדים ישראלים בלבד. המחסור בעובדים פלסטינים לוחץ על השכר כלפי מעלה, בפרט בענף הבינוי. בנוסף, מסתמנת עליית שכר במרבית הסקטורים".

הם מוסיפים כי "מספר משרות השכיר במשק ירד ב־3% שנה אחורה עד אפריל, אך לגבי ישראלים בלבד (לא כולל זרים) מספרן ירד ב־0.8% בלבד. חלק מעליית השכר נובעת מתשלומי ביטוח לאומי 'עודפים' עבור המגויסים (מעבר למשכורת הבסיסית). באפריל שכר המינימום עלה ב־5.5% ומשפיע ישירות על כ־20% מכלל השכירים במשק".

מה יעשה בנק ישראל? הורדת ריבית לא נראית באופק. לאחר ההחלטה האחרונה אמר הנגיד, פרופ' אמיר ירון, כי המדיניות המוניטרית נמצאת ברמה מרסנת מספיק עבור האינפלציה. אך מאז זו התגברה, ולצד זאת הגירעון גבוה מהצפוי.