רוב התקנים הוחרגו מרפורמת היבוא: זה מה שייכנס ומה שלא

רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" ממשיכה להתקדם, אך החלק בה שעוסק בהכרה ישראלית ישירה בתקנים ודירקטיבות אירופיות, במקום תקנים ישראליים ייחודיים, מלא בחורים - עד כדי כך שרוב מוחלט של התקנים נמצאים מחוץ לרפורמה • הרשימה המלאה עדיין נמצאת במו"מ בין יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן לבין משרד המשפטים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת
שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" ממשיכה להתקדם, אבל החלק בה שעוסק בהכרה ישראלית ישירה בתקנים ודירקטיבות אירופיות, במקום תקנים ישראליים ייחודיים, מלא בחורים חריגים ויוצאי דופן. עד כדי כך שרוב מוחלט (מעל 56%) של התקנים נמצאים מחוץ לרפורמה ויישארו תחת תקינה ישראלית חוסמת יבוא. גם לא כל ה-44% מהתקנים שיבוטלו באמת יביאו לפתיחת היבוא, בשל הפניה בחוקים אחרים - זאת בניגוד להבטחת משרד הכלכלה ש-80% מהתקנים יהיו ברפורמה. 

בדרך לאישור הסופי, בכנסת מחוררים את הרפורמה של ברקת להורדת יוקר המחיה
ניתוח | "מה שטוב לאירופה טוב לישראל"? רק בתנאי שאתם יבואנים

הרפורמה, שעל-פי מציעיה אמורה להיות בשורה של ממש בטיפול ביוקר המחיה הגבוה בישראל, מחולקת למספר חלקים שונים: מזון ותמרוקים, שמובלים על-ידי משרד הבריאות; התייעלות אנרגטית, שנמצאת תחת אחריות משרד האנרגיה; והכרה בתקינה אירופית על מוצרי צריכה, שנמצאת תחת אחריות משרד הכלכלה. חלק זה, שכעת נמצא בדיונים בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן (הליכוד), מכיל יותר יוצאי דופן מאשר חוק.

על-פי רחל גור, סמנכ"לית לובי 99, מתוך כ-530 תקנים ישראליים ייחודיים, 300 יוחרגו מהחוק, ו-200 בלבד ייכללו במסגרתו. זאת בניגוד להצהרת הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, שטען כי כ-80% מתקני מוצרי הצריכה צפויים להיות מוכללים במסגרת החוק. 

כאמור, ההחרגות נרחבות מאוד וכוללות מוצרים שהוחרגו בכוונה בשל חשש לפגיעה בבטיחות הציבור, כמו מוצצים; ומוצרים שלא נלמדו על-ידי גורמי המקצוע, כמו קונדומים. אך בנוסף אליהם, יוחרגו בין השאר גם סבון לייצור תמרוקים, סירי לחץ, כפפות גומי, צמר גפן, כיסא גלגלים ידני, כיסא בטיחות לרכב ושטיחים. 

ייתרו תקנים ישראליים 

אולם זו לא הבעיה היחידה: ישנם תקנים או דירקטיבות אירופיות שיוכרו כך שהם ייתרו תקנים ישראליים רבים, אך ישנם חוקים אחרים המפנים אליהם - ובכך משאירים בפועל את מעמדם כתקינה רשמית החוסמת יבוא. אלה כוללים בין היתר מוצרי חשמל נפוצים כמו מנורה, שואב אבק, מגהץ, מדיח כלים, מכונת כביסה, מייבש כביסה ומזגנים, כמו גם חיתולים, מרכך כביסה וטמפונים, שסובלים מ"שינויים לאומיים" שעלולים למנוע יבוא חופשי.

הרשימה המלאה עדיין נמצאת במשא-ומתן בין יו"ר ועדת הכלכלה ביטן לבין משרד המשפטים, לקראת הדיון בוועדת הכלכלה שיתרחש ביום ראשון 23 ליוני בשעה 9:30 בבוקר.

עם זאת, הרפורמה תכלול בוודאות מגוון מוצרים נפוצים כמו עגלת תינוק, משקפי שמש, קסדה לרוכב אופניים, אופניים והליכון לילד, שלגביהם תוכר התקינה או הדירקטיבה האירופית, וכך יתאפשר לייבא אותם באופן חופשי מכל יצרן העומד בדרישות הרגולציה האירופית, בהתאם לסיסמה המלווה את הרפורמה: "מה שטוב לאירופה טוב לישראל".

כאמור, עדיין לא ניתן לדעת בוודאות אילו מוצרים ייכללו באופן מלא ברפורמה, ואילו מוצרים יישארו בצורה כזו או אחרת תחת רגולציה ישראלית ייחודית. בלובי 99 מאיצים בחברי הכנסת ואומרים כי "לעמדתנו ראוי שנושא זה יגיע לדיון, על-מנת שחברי הוועדה יוכלו לקבל את הנימוקים לכל החרגה שכזו", ומוסיפים כי "על-מנת שהרפורמה הנוכחית תצליח, נדרשת הפניה ישירה לכל הדירקטיבה האירופית, ללא התאמות, חריגים או תרגומים שפותחים פתח לאי-ודאות ולסרבול. כך ניתן יהיה להבטיח שהרפורמה הנוכחית אכן תביא את הבשורה המיוחלת של פתיחת השוק לתחרות והורדת יוקר המחיה".