עובדי חדשות 13 עתרו לבג"ץ: לבטל את מינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'

העתירה מגוללת בתוכה שלושה טיעונים המלינים על הליך המינוי, ניגוד העניינים לכאורה של חברי מועצת המנהלים וחוסר הסבירות בנוגע לניסיונה העיתונאי • יחד עם העתירה הוגשה גם בקשה למתן צו ביניים שיקפיא את המינוי

יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף
יוליה שמאלוב ברקוביץ' / צילום: שלומי יוסף

ועד העובדים בחדשות 13 וארגון העיתונאים והעיתונאיות בישראל עתרו היום (ה') לבג"ץ בבקשה לבטל את מינויה של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנהלת והעורכת הראשית של חדשות 13. יחד עם העתירה הוגשה בקשה למתן צו ביניים שיקפיא את המינוי. בעקבות המהלך, בג״ץ הורה לחברת החדשות ולרשות השנייה להשיב לעתירת ועד חדשות 13 וארגון העיתונאים בתוך שבועיים, עד 4 ביולי.

המינוי של מנכ"לית חדשות 13: מה הסיכוי שבג"ץ יתערב?
ההימור המסוכן של הנהלת רשת 13 והקרב על השליטה האמיתית בערוץ
עיתונאי חדשות 13 הכריזו על סכסוך עבודה. מה המשמעות?
עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט-נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

העתירה ממוקדת בעיקרו של דבר בשלושה טיעונים. הראשון - הליך המינוי. "בניגוד לסטנדרטים המוכרים להליך מינהלי תקין וראוי, בוודאי ביחס למינוי לתפקיד כה משמעותי, לא קדם להחלטת המינוי בענייננו הליך תחרותי, בטח שלא הליך תחרותי סדור", נכתב. "לא נקבעו ולא פורסמו תנאי סף למועמדים; לא פורסם קול קורא לתפקיד; לא פורסמה רשימת מועמדים, לא קודם ולא לאחר עבודת ועדת האיתור; ועדת האיתור הביאה לאישור מועצת המנהלים מועמדת אחת בלבד; ומועמדת זו אושרה במועצת המנהלים לאחר דיון קצרצר (אם בכלל)". 

הטיעון השני נוגע למה שתפס את מרבית הכותרות בהיבט הזה - ניגוד עניינים לכאורה של חברי מועצת המנהלים לכאורה של חברי מועצת המנהלים שהצביעו בעד המינוי. "נציגי הציבור במועצה, מי שאמורים להיות אמונים על הגנת האינטרס הציבורי במועצת המנהלים, מונו לתפקידם זה לפני כארבע שנים בלבד על-ידי הגברת שמאלוב-ברקוביץ' בעצמה, עת כיהנה כיו"ר מועצת הרשות השנייה", נטען בעתירה. "עובדה זו מצטרפת לפרסומים המטרידים בדבר הקשרים האישיים של הגברת שמאלוב-ברקוביץ' עם המשיב 2 מר אברהם נתן, ובדבר פעילותו של מר נתן, בשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפעול להארכת כהונתה כיו"ר הרשות השנייה - פרסומים שהלכו והתרבו בימים האחרונים, ושיאם בהקלטה בה שר התקשורת לשעבר מעיד כיצד מר נתן איים עליו למענה". 

חוסר סבירות 

הטיעון השלישי הוא זה שעניינו חוסר סבירות. "מועצת המנהלים לא שקלה כלל, או לא נתנה משקל מספק, להיעדר הניסיון העיתונאי הרלוונטי של הגברת שמאלוב-ברקוביץ', לביקורת החריפה אשר הובעה על-ידי מנכ"ל משרד התקשורת כלפיה, להתנהלותה המכוונת והבלתי עניינית שלה נגד חברת החדשות בכובעה כיו"ר מועצת הרשות השנייה עד כדי חשש כבד לחיסול החברה, להתבטאויותיה נגד בכירי עיתונאי חברת החדשות ולעובדה שהניחה לשיקולים פוליטיים להטות את שיקול-דעתה", נטען. "לבית המשפט הנכבד הסמכות והחובה להגן על העיתונות החופשית בישראל, בטרם מינוי פסול זה יחל מדרון חלקלק שסופו ידוע מראש", נכתב. 

ועד העובדים בחדשות 13 מיוצג בידי עורכי הדין נדב ויסמן, יונתן רום, יפית שלו ועדן יגזאו ממשרד מיתר. ארגון העיתונאים והעיתונאיות מיוצג בידי עורכי הדין אמיר בשה וגלעד זבידה ממשרד בשה זבידה ושות'.