ב.מ.וו X5 שומר על העיצוב המסורתי ומתחדש במנוע חסכוני במיוחד

הדור המחודש של ב.מ.וו X5 שומר על קווי המתאר והממדים המאיימים של קודמו אבל מציע תא נוסעים אולטרה־מודרני ואת אחת ממערכות הנעת הפלאג־אין המוצלחות בשוק • מבחן דרכים

BMW X5 50E / צילום: יח''צ
BMW X5 50E / צילום: יח''צ

כמו הרבה יצרני רכב גדולים ומכובדים במערב, גם ב.מ.וו מתייחסת כיום ברגשות מעורבים אל החלטת האיחוד האירופי להטיל מכסי היצף על כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין. מצד אחד קברניטי ב.מ.וו מודעים היטב לכך, שבטווח הארוך הצונאמי הקרוי "יצוא הרכב מסין" עתיד לשטוף ולהטביע את כל שוק הרכב באירופה אם לא יינקטו צעדי בלימה כנגדו.

בלעדי | רכב השטח החשמלי החזק ביותר בשוק נוחת בישראל - והוא סיני
שאלות ותשובות | מכסי האיחוד האירופי על רכב סיני: הזדמנות בטווח הקצר, סיכון בטווח הארוך
מבחן דרכים | החל מ-260 אלף שקל: רכב השטח הקוריאני הגדול שעבר שדרוג

מצד שני, הם גם יודעים היטב שבטווח הזמן המיידי המהלך האירופי ותגובת הנגד האפשרית של ממשלת סין עשויים לפגוע בצורה קשה באינטרסים העסקיים שלה, הן בסין והן באירופה. נזכיר, שבשנה שעברה מכרה קבוצת ב.מ.וו (כולל המותג מיני) כ־825 אלף כלי רכב בסין, מתוכם קרוב ל־100 אלף חשמליים. לשם השוואה, באותה שנה מכרה החברה בשוק הגרמני הביתי שלה כ־282 אלף כלי רכב בלבד.

יתר על כן, ב.מ.וו גם מייצרת בסין ומייצאת ממנה כמה דגמים חשמליים, חלקם חשובים מאוד עבורה, שצפויים לספוג כעת באירופה מכס כבד של 38% כמו מותגים סיניים עצמאיים.

עד שב.מ.וו תחליט עם איזה צד היא מזדהה ממשיכה החברה להתמקד בייצור רכבי פנאי גדולים ומרשימים עבור לקוחות "מרופדים", שהסטטוס נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם. אחד הדגמים הללו מהם הוא ב.מ.וו X5 המחודש.

עיצוב חיצוני

העיצוב המוכר של סדרת ה־X5 הוא אחד הנכסים השיווקיים הגדולים של ב.מ.וו, ומעצביה עשו מאמצים ניכרים לעדכן אותו מבלי לפגוע במקור. לא תמצאו כאן מהפכים דרמטיים או ניסיון להמציא שפת עיצוב חדשה; הפרופורציות המאסיביות עם חלונות הצד הגדולים נותרו ללא שינוי וכך גם חישוקי הענק והממדים המוגזמים (5 מ' לאורך, 2.1 מ' לרוחב בין המראות).

השינוי המרכזי בוצע בחזית, שעוצבה מחדש עם קווים "טכניים", מוצקים ועתירי זוויות נוסח סדרה 7 החדשה. צמד פנסי היי־טק ראשיים חדשים מפיצים למרחוק את תצורת התאורה המוכרת של ב.מ.וו, ואם מישהו בכל זאת לא זיהה באמצע הלילה את הייחוס של הרכב יש גם תאורה היקפית לגריל הייחודי של המותג.

פנים הרכב

תא הנוסעים עבר שינויי עיצוב הרבה יותר משמעותיים. הוא אמנם לא אוונגרדי כמו עיצוב הפנים של ב.מ.וו IX החשמלית, למשל, אבל מאמץ סממנים עדכניים מהדגמים החשמליים של החברה. המרכיב הבולט ביותר בעת כניסה לתא הם המסכים האופקיים הגדולים של לוח המחוונים ושל מערכת המולטימדיה, שיוצרים רצף תצוגה מרהיב באורך של כמעט מטר. עמדת הפיקוד מתהדרת גם בפס "תאורת אווירה" רוחבי, שמשקף את תצורת הנהיגה, ובפתחי אוורור צרים שנשלטים באמצעות מגע.

איכות הייצור והחומרים ראויה לתג המחיר, והתא שופע בחומרי דיפון יקרים למראה ולמגע כולל מתגים ממתכת דחוסה וקרירה, עיטורי סיבי פחמן, עור בתפירה מרשימה ועוד.

האבזור התקני מקיף וכולל בין השאר הרבה מאוד עזרי בטיחות וסיוע בנהיגה מדור אחרון כולל מערכת נהיגה כמעט־אוטונומית, שמאפשרת לנהג לקחת הפוגה ל"הפסקת אוכל" בעת שהמחשב שולט על ההגה והדוושות.

תנוחת הישיבה גבוהה והראות לכל הכיוונים מצוינת, כולל הראות לאחור מבעד לדלת האחורית האנכית. מרחב הפנים מצוין מלפנים ומאחור כאשר הרצפה הכמעט־שטוחה מאחור מספקת מרווח רגליים בשפע לשלושה, כולל לנוסע במרכז המושב האחורי. תא המטען רחב אך סף ההטענה שלו ממוקם די גבוה, ובגרסת הפלאג־אין יש לו נפח צנוע יחסית לקבוצה של 500 ליטר. הגרסה הזו גם מוותרת על שורת המושבים השלישית למרות שחלק מהמתחרים, דוגמת מרצדס GLE, כבר למדו איך לשלב בין הנעת פלאג־אין ל־7 מקומות ישיבה.

מולטימדיה ומצלמות

הנדסת האנוש מאמצת את הטרנד המינימליסטי שרווח כיום בשוק רכבי פרמיום ורוב המתגים הפיזיים בוטלו או רוכזו בצביר פיקוד קומפקטי בקונסול המרכזי. גם מוט ההילוכים המוכר הוחלף במתג קפיצי קטן.

ממשק התפעול משקף הרבה השקעה ונסיון ומציג גרפיקה ברורה והגיונית ואפשרות להתאמה אישית של המידע הרב. השליטה בתפריטים יכולה להתבצע באמצעות מגע, מערך מתגים על ההגה, מתג סיבובי בקונסול המרכזי או פיקוד קולי מהיר ומדויק (לא בעברית). ועדיין, חבל שהחברה בחרה לוותר על מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים לטובת תפריטים מסיחי דעת.

מנוע וצריכת דלק

ה־X5 מיובא כיום לישראל בגרסת טורבו־דיזל או בגרסת פלאג־אין טווח ארוך, שהתייצבה למבחן. זו כוללת מנוע טורבו־בנזין עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה בקיבולת של 25.7 קילוואט־שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי מרשים של עד 104 ק"מ ב־WLTP.

ברירת המחדל בהתנעה היא הנעה חשמלית לגמרי, והתרשמנו שעם סוללה טעונה אפשר להשיג יותר מ־70 ק"מ בנסיעה חשמלית רגועה, בטרם נכנס מנוע הבנזין לפעולה. המשמעות היא, שנהגים רגועים, שנוסעים בעיקר בעיר או משייטים בנחת על הכביש המהיר, ומקפידים לטעון את הסוללה מדי יום, יוכלו לנוע יותר מ־1,000 קילומטרים בין ביקורים בתחת דלק. מי שרוכש במיטב כספו ב.מ.וו עם 489 כ"ס ומומנט של 71 קג"מ, שמסוגלת להאיץ ל־100 קמ"ש ב־4.8 שניות, לא עושה זאת כדי לשייט כל היום בנחת עם מנוע חשמלי ולחסוך בדלק.

על הכביש

בחירה במצב הספורט או לחיצה נמרצת על הדוושה מעירים את מנוע הבנזין לחיים והרכב מזנק קדימה בנהמה עמוקה והודף את הנוסעים לאחור גם בעליות תלולות. תיבת ההילוכים המצוינת מחליקה היטב את המעבר בין מנוע הבנזין למנוע החשמלי. בשורה התחתונה, אחת ממערכות הנעת הפלאג־אין הטובות ביותר שבהן נתקלנו בפלח.

הימים שבהם ב.מ.וו מיצבה את ה־X5 בתור "רכב שטח לנהיגה ספורטיבית" חלפו לבלי שוב. אבל למרות שהרכב שוקל כיום 2.5 טון, ניצב על מתלי אוויר ומצויד באין ספור בקרות אלקטרוניות, הוא עדיין מצליח לשמור על הנהג בתמונה גם בנהיגה נמרצת. ההגה מרגיש מאוזן ומחזיר היזון טוב מהגלגלים, בקרת תנודות הגוף בפניות הדוקה והעברות משקל על כבישים מפותלים מתבצעות באלגנטיות מפתיעה יחסית לכלי כה מאסיבי.

מחיר

ב.מ.וו X5 פלאג־אין 2024 עולה 740 אלף שקל. זה לא מחיר עממי, אך בהשוואה לכמה מהמתחרים ובהתחשב ביכולות המרשימות וברמת המיסוי זהו לא מחיר בלתי הגיוני בימינו - למי שיכול להרשות זאת.

חלק מהמתחרות

מרצדס GLE 350 פלאג-אין

759 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של מרצדסGLE 350 פלאג־אין החדשה. ההנעה משלבת בין מנוע טורבו־דיזל בנפח 2 ליטר לבין מנוע חשמלי וסוללה גדולה של 31 קילוואט. ההספק המשולב 333 כ"ס והטווח החשמלי 89 ק"מ.

מרצדס GLE350 פלאג-אין / צילום: יח''צ
 מרצדס GLE350 פלאג-אין / צילום: יח''צ

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין

880 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של ריינג'רובר ספורט החדש, בתצורת 460 פלאג־אין. להנעה אחראי מנוע 3 ליטר טורבו־בנזין שביחד עם מנוע חשמלי וסוללה מאסיבית של 35 קילוואט מייצר 440 כ"ס ורושם טווח חשמלי של עד 110 כ"ס.

ריינג'רובר ספורט פלאג־אין / צילום: יח''צ
 ריינג'רובר ספורט פלאג־אין / צילום: יח''צ