למרות המלחמה: מזמינים יותר חופשות ונערכים לבילויי הקיץ כרגיל

בחודש מאי חלה עלייה מצרפית של כ-9% ברכישות מאתרי האונליין, בעיקר באתרים הבינלאומיים • אתר אל על רשם גידול של כ-50% במספר הזמנות הטיסות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מטוס אל על / צילום: Shutterstock
מטוס אל על / צילום: Shutterstock

גם בצל המלחמה, הישראלים נערכים לקיץ כמעט כרגיל, עם רכישת חופשות בחו"ל, מוצרי ים ובריכה וכמובן ביגוד מתאים. וכך, בחודש מאי נרשמה עלייה מצרפית של כ-9% ברכישות מאתרי האונליין בהשוואה לחודש הקודם. 

"טבלאות האיקומרס משקפות את ההווי המקומי: הישראלים אופטימיים, ולמרות החשש מהתרחבות המלחמה, מזמינים חופשות בווליום גבוה", אומר נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "גם חילופי העונות באים לידי ביטוי בדירוג החודשי, עם עלייה ברכישת אופנת קיץ מהאתרים הבינלאומיים והישראלים כאחד". 

3,000 שקל לגנרטור: הביקושים מזנקים, ולא רק בצפון
יותר אופנת בייסיק, פחות מסעדות שף: כך נראות הוצאות הישראלים
הישראלים מזמינים יותר חופשות, אבל קצרות וליעדים קרובים יותר

הסינים מתחזקים 

באתרים הבינלאומיים נרשמה עלייה של כ־14% בהזמנות בהשוואה לאפריל, כאשר האתרים הסיניים עליאקספרס, שיין וטמו בולטים במיוחד. שלושתם רושמים גידול בהזמנות - בעיקר של אופנת קיץ ומוצרים עונתיים - ומהווים יחד כ־72% מכלל ההזמנות הבינלאומיות. 

במקום הרביעי נמצא אתר אמזון האמריקאי, עם עלייה של כ־30% לעומת החודש הקודם, וגם בו נרשמות רכישות דומות - ביגוד והנעלה לקיץ לצד מוצרי ים ובריכה. 

ההכנות לעונה החמה באות לידי ביטוי גם באתרי התיירות. במקום החמישי נמצא בוקינג, שבו הזמינו הישראלים מקומות לינה ביוון, בתאילנד, בבריטניה, במזרח אירופה, ביפן ועוד. גובה ההזמנה הממוצעת לחופשה בבית מלון עמד על כ־2,800 שקל.

במקום התשיעי נמצא אתר Airbnb, שגם הוא התחזק לעומת החודש הקודם, ומחוץ לעשירייה בולט אתר טיסות הלואו קוסט WizzAir. 

קונים יותר בסופרים

באתרים הישראלים נרשמה החודש עלייה נמוכה בהיקף ההזמנות הכולל, אך עדיין ניתן לזהות מספר מגמות בולטות. המגמה הראשונה קשורה לעלייה של כ־11% בהזמנות מסופרמרקטים בהשוואה לחודש הקודם. אתר שופרסל, המוביל את התחום באופן עקבי, רושם עלייה בשיעור של 6%, ורמי לוי רושם עלייה של כ־20%. בעשירייה השנייה נמצאים קשת טעמים, ויקטורי, חצי חינם וקרפור. 

מגמה נוספת קשורה להתחזקות האתר של סופר־פארם, עם עלייה של כ־14% במספר ההזמנות החודש. מלבד מוצרי פארם ומוצרים שניתן למצוא בסניפי הרשת, באתר מתקיים מרקטפלייס של מוכרים חיצוניים - למשל מוצרי חשמל ומחשוב - ונראה כי הוא נהנה מסגירתם של אתרי גרו ועזריאלי בסוף 2023.

מגמה שלישית דומה לזו שקיימת באתרים הבינלאומיים - פריחה של תחום התיירות. אתר אל על מתמקם במקום השמיני עם עלייה בשיעור של כ־50% במספר ההזמנות. היעדים הנפוצים הם הקלאסיים - לונדון, פריז, ברצלונה ורומא - לצד טיסות לארה"ב. ממוצע הזמנה עומד על 2,440 שקל.

ירידה ברכישת שוברים

בחודש מאי נרשמה ירידה של כ־12% ברכישות ממועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי, בהשוואה לחודש הקודם. על רקע זה בלטו ביצועי מועדון "בהצדעה", שדווקא רשם גידול של כ־5%.

רשת מקדונלד'ס היא בית העסק המוביל במועדונים, ומהווה כ־15% מהזמנות השוברים. במקומות השני והרביעי בהתאמה ניתן למצוא את הסופרמרקטים רמי לוי ויינות ביתן, שיחד מהווים כ־11% מהשוברים.

בהקשר זה נזכיר כי בחודש מאי חל יום העצמאות, ובהתאמה הוצעו שוברים רבים הקשורים אליו - למשל במועדוני ישראכרט ובמועדון הוט הציעו שוברים רלוונטיים לרשת רמי לוי, לרשת שוק העיר ולחנויות הנוחות של סונול, Sogood.

במקום השלישי מבחינת הביקוש במועדונים נמצאים שוברים לוולט, ובמקום החמישי רשת בתי הקולנוע יס פלאנט. לעומת זאת, הרשת המתחרה סינמה סיטי נדחקת מחוץ לחמישייה.

בחודש מאי חל חג הפועלים, ובמועדון "ביחד בשבילך" של ההסתדרות יצאו לרגל כך בשורה של מבצעים - מה שהגדיל את מספר הזמנות השוברים באותו יום פי שלושה מהממוצע. נזכיר כי בשבוע שעבר השיקה ההסתדרות את אתר "הסופר החברתי". תקופת הפיילוט החלה בנובמבר 2023, ובמהלכה כ־7% מחברי ההסתדרות התנסו בקניות בסופר. בחודש הבא כבר ניתן יהיה לבחון לעומק את האתר, שהושק כדי "להילחם ביוקר המחיה".

כך נאספו הנתונים חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גאוגרפית על־פי אזורי מגורים משתנים. החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.