פרויקט החוסן של איגוד התעשייה הקיבוצית מסייע לעובדים בקו האש

באיגוד התעשייה הקיבוצית מובילים פרויקט טיפולים אישיים וקבוצתיים לעובדי 70 מפעלים בצפון ובדרום • מנכ"ל האיגוד: "האנרגיות של כולם נשחקות. אנחנו זקוקים לתיקצוב, זה המנוף לשיקום" • ישראל מתגייסת

דגן לוין, איגוד התעשייה הקיבוצית / צילום: יעל שנער
דגן לוין, איגוד התעשייה הקיבוצית / צילום: יעל שנער

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

כ־70 ממפעלי התעשייה הקיבוצית פועלים בצפון ובעוטף, באזורים שמפונים כבר כמעט תשעה חודשים. מהימים הראשונים, בצל הזוועות, האובדן והחששות, התקבלה בהנהלות המפעלים ההחלטה להמשיך לייצר. גם היום, תחת אזעקות, ירי טילים וכטב"מים, מתנהלת בהם העבודה כמעט כרגיל.

ישראל מתגייסת | העצה של מומחה מיתוג המדינות לישראל: יותר מעשים, פחות הסברה
ישראל מתגייסת | בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי־פעולה

באיגוד התעשייה הקיבוצית מנהלים כל הזמן הזה פרויקט חוסן, שבמסגרתו ניתנים טיפולים אישיים וקבוצתיים לעובדי המפעלים, וגם למנהלים. "זו לא שגרה, אבל לחזור לעבודה, למקום שבו הזהות והיצירה שלהם, זה שיקום נפלא הן ברמה האישית והן ברמה הקהילתית", מסביר דגן לוין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית.

"בכפרית בכפר עזה, פולירון בזיקים או דפוס בארי בבארי, ברגע שהמפעל עובד גם חדר האוכל עובד, וכך גם המכבסה. חלק מהעובדים חוזרים למקום המגורים שלהם, וזה יוצר מנוף שיקום מופלא לקהילות".

"זו טראומה מתמשכת"

לצד זאת, משתף לוין, נרשמים לא מעט משברים ואתגרים. "יש ירידה בפעילות, ולכן יצרנו את מודל החוסן. התחלנו אותו בדרום והמשכנו בצפון, שם יש אתגרים קשים. לא מדובר רק במפגשים עם פסיכולוגים, אלא תהליך של נדבך על גבי נדבך: אלה עובדים שפונו עם משפחותיהם לחדר במלון, צריכים לאסוף את השברים, ומתוך כל זה גם נדרשים הכוחות ללכת וליצור בעבודה, ולהיות אפקטיבי.

"כשהתחלנו את התהליך האנרגיות היו, אבל עם הזמן הן נשחקו. אנשים הם חזקים, אבל עדיין צריך לדחוף אותם, לא לתת לזה ליפול. זו טראומה מתמשכת. הנהלות המפעלים מבינות את החשיבות של להחזיק ולחזק את העובדים.

"לבוא לעבוד במפעלים שחשופים לירי מלבנון יום יום, זה מחייב תעצומות נפש, וכל המערכת צריכה להתגייס לעניין. המדינה עשתה צעדים יפים אבל נדרשים צעדים נוספים, ביניהם תקצוב נדיב של פרויקט החוסן".

מנהלת התקומה הכירה בפרויקט, אבל לדברי לוין עדיין לא ניתן לו תקצוב. "בסוף, זה מה שמייצר את המנוף הכלכלי לקהילות לעבוד, להשתקם ולהוות מקור אטרקטיבי לקליטת משפחות וצעירים. מה מחזק את החבל יותר ממפעלים פורחים, שלכל אחד מהם יש ספקים וקבלנים, ומעגלי פעילות נוספים? אני קורא למדינה לתקצב את הפרויקט בנדיבות, מכיוון שכל שקל יוביל אותנו לתשואה מאוד גבוהה".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

רצות לזכרן

חיילות בחטיבה המרחבית מנשה בחרו להנציח את התצפיתנית שיר אילת ז"ל, שנרצחה ב-7 באוקטובר בנחל עוז, באמצעות ריצה מיוחדת של "רצות לזכרן", בשיתוף בני משפחתה.

הריצה נערכה ביום חמישי האחרון בפארק חדרה, ובסיומה פגשו החיילות את אביה של שיר, דורון אילת, בטכנודע בחדרה. האב סיפר על האני מאמין של שיר כמפקדת חמ"ל התצפיתניות, על שמחת החיים שלה, ובעיקר על הנחישות שלה גם בזמן מתקפת החמאס. בסיום הפעילות בטכנודע העניקו בנות החטמ"ר תעודה הוקרה לדורון אביה של שיר, ולגדי מדור המנכ"ל שאירח אותן בהתנדבות.

על בניין מוזיאון הילדים למדע רפואה וחלל של הטכנודע נתלה שלט ענק של האמנית יעל פינקלשטיין, להנצחת נרצחי המסיבה ברעים, הכולל 402 פרחים שנקטפו. כל פרח נוצר בעבודת יד מאומצת כנגזרות נייר.

בנק הפועלים

בנק הפועלים יעניק פטור מתשלום משכנתה לשלושה חודשים ללקוחות בעלי נכסים ביישובי הצפון שפונו במלחמה. זאת בהתאם לרשימת יישובי הצפון המפורטים באתר בנק ישראל, והנכללים במתווה שלו. ההטבה מתייחסת לשלושת ההחזרים החודשיים הקרובים - יולי, אוגוסט וספטמבר - והיא תחול באופן אוטומטי, ללא צורך בפנייה לבנק.

בנוסף, הבנק ירחיב את התמיכה של קרן "פועלים בקהילה" ב-10 מיליון שקל נוספים. התרומה מיועדת לטובת שיקום וחיזוק החוסן האישי, הקהילתי והכלכלי בערים וביישובים בצפון הארץ שנפגעו קשות במלחמה.

לפירוט המלא אודות הטבת המשכנתה: https://t.ly/wc39L

הסוכנות היהודית

הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית יזמה קייטנות נופש והתרעננות מיוחדות עבור כ-1,000 ילדים נפגעי טרור, רובם המכריע מיישובי עוטף ישראל והדרום. הקייטנות יתקיימו בסמוך לאזורים אליהם פונו הקהילות מהעוטף. במשך כשבועיים ישתתפו ילדים בני 12-6 בקייטנות שילוו על ידי צוותי הדרכה בוגרים שעברו הכשרה מיוחדת.

מטרת הקייטנות היא לאפשר למשתתפים שחוו טרור וטראומה לבלות עם חברות וחברים בני גילם, ולהעצים אחד את השני. החניכים ייקחו חלק בפעילויות כמו רכיבה טיפולית, תיאטרון פלייבק, טיפול בבעלי חיים, פעילות ספורט אתגרי, אירועי תרבות ועוד. הקייטנות יערכו במחצית השנייה של אוגוסט, לאחר שפעילויות אחרות כבר מסתיימות, על מנת להעניק לילדים מעטפת גם בתקופה הזו.

"מאז ה-7 באוקטובר אנחנו מלווים באופן צמוד את המשפחות נפגעות הטרור מהעוטף, ושומעים על ילדים שלא יוצאים מהבית כשאין לימודים. יש כאלה שגם היום, במקומות אליהם פונו, מעדיפים לישון מתחת למיטות", מספרת איילת נחמיאס ורבין, יו"ר הקרן לנפגעי טרור של הסוכנות היהודית.

"שמנו לעצמנו למטרה להבטיח שלילד כזה תהיה מסגרת עוטפת ומאווררת בקיץ. זו אינה קייטנה טיפולית, אך מדובר בצוות שונה מצוותי קייטנה אחרים, ביכולת ההכלה ובכלים שלו להתמודדות".

לצד הקייטנות לילדי עוטף ישראל והדרום, תתקיים פעילות הפגה יומית לבני 16-13, המתמקדת בנפגעי טרור, בני משפחות שכולות ומשפחות החטופים. הפעילות מכונה "קייטנה על גלגלים", וכוללת ביקור באטרקציות תיירותיות מגוונות, אתרי מורשת, מוזיאונים ומופעי תרבות.

ג'ק קובה

השחיינית האולימפית אריאל נשיא, שתייצג את ישראל באולימפיאדת פריז באוגוסט, מקדמת את הקולקציה הצהובה של ג'ק קובה שעוצבה במהדורה מוגבלת, במטרה להעלות את המודעות להשבת החטופים והנעדרים. 10% ממכירות הקולקציה ייתרמו למטה משפחות החטופים.

השחיינית האולימפית אריאל נשיא, ובגד הים להעלאת המודעות להשבת החטופים / צילום: שי יחזקאל
 השחיינית האולימפית אריאל נשיא, ובגד הים להעלאת המודעות להשבת החטופים / צילום: שי יחזקאל