תנאי השכר של העובדים בענקיות הטכנולוגיה נחשפים

מניות שבע חברות הטכנולוגיה שאחראיות לשיאים במדד S&P 500 בשנה האחרונה, היטיבו עם משקיעיהן • ומה קרה לשכר העובדים בחברות הללו? אתר Visual Capitalist מספק את הנתונים

שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שבע המופלאות / צילומים: shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשנה שעברה משכו שבע מניות את מדד S&P 500, מדד הדגל האמריקאי, כלפי מעלה, כשהציגו ביצועי יתר ביחס לשוק. שבע המניות, מתחומי טכנולוגיה שונים, נהנו ממומנטום חיובי וכל אחת מהן טיפסה בשנה שעברה בשיעור דו־ספרתי או תלת־ספרתי.

הכוכבת של וול סטריט מחקה 430 מיליארד דולר תוך שלושה ימים. אלו הסיבות 
הנתון שבוול סטריט לא ראו כבר 48 שנה ומה צריך לקרות כדי שהראלי יימשך 
עם שכר התחלתי של 50 אלף שקל: אלה הטאלנטים שמחפש איליה סוצקבר לסטארט-אפ החדש

התופעה זיכתה אותן בכינוי "שבע המופלאות", כשמו של מערבון ישן. המגמה החיובית נמשכה ברוב המניות גם מתחילת השנה הנוכחית, ולמעט מניית טסלה שנחלשה, מניות שש החברות האחרות עלו בשיעורים של 8%-139%.

העובדה שחלק גדול ממניות מדד S&P 500 ירדו או עלו בשיעור נמוך בהרבה מהמניות האלה, הובילה לתהיות עד כמה שוק המניות האמריקאי באמת חזק - שכן בהיעדר שבע המופלאות היה מדד S&P 500 עולה בשיעור נמוך יותר מה־24.2% שטיפס ב־2023.

מטא הנדיבה ביותר, אמזון צנועה

משקיעים שהשקיעו במניות הללו נהנו מהתשואות החיוביות, אך מה לגבי העובדים באותן חברות? בערוץ הטלגרם של מגדל שוקי הון פרסמו לאחרונה את התגמולים החציוניים לעובדים בשנת 2023 בכל אחת משבע המופלאות. הנתונים מבוססים על פרסום באתר Visual Capitalist, המספק נתונים ותוכן ויזואלי למשקיעים. מהנתונים עולה שהתגמול החציוני הנדיב ביותר אשתקד היה בחברת מטא (פייסבוק), והוא עמד על 379 אלף דולר - זינוק של 28% לעומת 296 אלף דולר שנה קודם לכן. הרקע לכך הוא קיצוצים משמעותיים במצבת כוח האדם בחברה.

התגמול הצנוע ביותר היה באמזון, קצת מעל 36 אלף דולר בלבד - נמוך מהתגמול החציוני השנתי בארה"ב, שעמד על 60 אלף דולר. הסיבה לכך היא ככל הנראה שלאמזון יש מספר גדול של עובדי מחסנים המשתכרים שכר נמוך יחסית.

במקביל מספק Visual Capitalist נתונים על התגמול למנכ"לי כל אחת מהחברות האלה בשנת 2023.