גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם מותר לפתוח מכרז אם הוגשה הצעה גבוהה מהזוכה?

חברה גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי ● חברה אחרת, שלא השתתפה במכרז הראשון, החליטה להגיש הצעה משלה - גבוהה במיליון וחצי שקל ● מה קבע בית המשפט?

איור: Shutterstock
איור: Shutterstock

חברה בע"מ גברה על שבעה מציעים וזכתה במכרז לרכישת נכס מסחרי בהליך של כינוס נכסים בתמורה ל־5.15 מיליון שקל, בתוספת מע"מ. 

חברה זכתה בקרקע לבנייה. ואז הגיעה הצעה במיליון שקל יותר
שאלות ותשובות | כל מה שצריך לדעת על החוק החדש שמסעיר את ענף הנדל"ן
ראיון | מנהלת המשכנתאות של בנק הפועלים: "רואים התנהגות יותר נבונה של הצרכנים. כבר לא קונים את דירת החלומות"

ואולם שבוע לאחר שהסתיים המכרז, הופיעה חברה אחרת שלא התמודדה במכרז והציעה לרכוש את הנכס במיליון שקל יותר מהזוכה, ובהמשך הציעה מיליון וחצי שקל יותר מההצעה הזוכה. האם מותר לפתוח את המכרז, או שההסתמכות של הזוכה במכרז גוברת?

שאלה זו הגיעה אל בית המשפט לענייני משפחה בקריית גת, שם מתנהל הליך הכינוס של הנכס. החברה שהגישה את ההצעה החדשה, יחד עם בעלי הנכס, ביקשו מבית המשפט להורות לכונס הנכסים לפתוח את המכרז ולבצע התמחרות נוספת.

לטענתם, אין בעיה לעשות זאת, מאחר שטרם נכרת הסכם המכר בפועל, ואף טרם הוגשה בקשה לבית המשפט לאשר את המכר, כנדרש בהליך כינוס נכסים. לדבריהם, מצב המלחמה מנע מהמציעה החדשה להשתתף בפועל בהתמחרות, שכן החברה היא תושבת העיר שדרות.

הכונס, עו"ד יואל יוספי, הציג בפני בית המשפט את העמדות השונות - האינטרס בהשאת התמורה אל מול הסתמכותה של הזוכה בהתמחרות - וביקש שהסוגיה תוכרע על־ידי בית המשפט.

החברה שזכתה במכרז התנגדה כמובן להצעה וטענה כי יש לכבד את הליך ההתמחרות, שבוצע באופן תקין ובהתאם להוראות הדין, ויש לדחות את טיעוני המבקשים בדבר השפעת מצב המלחמה על ההצעות. לטענתה, קבלת הבקשה תשקף פגיעה אנושה בזוכה, בדרך שתכשיר בפועל התנהלות קלוקלת.

במהלך הדיון שהתקיים בבקשה הפתיע נציג החברה המציעה החדשה, כשהודיע כי החברה מבקשת לשפר את הצעתה ל־6.5 מיליון שקל.

החלטה: "טיוטת ההסכם טרם מולאה"

השופט בן שלו קיבל את בקשת החברה החדשה לפתיחת המכרז וביצוע התמחרות חדשה, שכן לעמדתו המכר עוד לא הגיע לקו פרשת המים שממנה לא ניתן לחזור מהמכירה לזוכה במכרז.

"בניגוד לעמדתה של הזוכה, הרי שקו פרשת מים של ממש - הן דה־פקטו והן דה־יורה - שממנו והלאה יקשה עד מאוד לקבל הצעות חדשות בקשר עם הנכס, איננו בהכרח ישיבת ההתמחרות, כי אם מעמד האישור השיפוטי המבהיר מיהו הזוכה בהליך כינוס הנכסים", קבע.

השופט ציין כי אין מחלוקת כי הסכם המכר טרם נכרת בין כונס הנכסים לבין הזוכה, וכי הצדדים טרם חצו את שלב המשא־ומתן החוזי סביב הזכייה בהתמחרות, ולכן אין הצדקה למנוע התמחרות נוספת בשל טענת ההסתמכות של הזוכה.

"טיוטת ההסכם טרם מולאה עד תומה (גם אם ניתן להניח שהסוגיות שנותרו להשלמה בטיוטה לא היו במחלוקת), ובפני כונס הנכסים אף לא הוצגה הרשאה מפורשת כדין מטעם התאגיד הזוכה להתקשר בהסכם. בוודאי שבנסיבות אלה מוקשה יהא ליתן משקל מכריע לטענה בדבר הסתמכות של הזוכה על הזכייה", כתב השופט, והוסיף כי "הדברים יפים במשנה תוקף מקום שבו אף אין מחלוקת כי הזוכה עצמה ולכל הפחות המורשה מטעמה, היו מודעים היטב לכך שהזכייה עצמה תתממש אך ורק בכפוף לאישורה על־ידי בית המשפט".

עוד ציין השופט כי "הזוכה הייתה מודעת היטב בכתובים כי זכייה בהתמחרות, או אפילו כריתת ההסכם עצמו, אינן מגבשות מחסום בלתי עביר מפני קיום התמחרות נוספת".

"אין צורך להכביר מילים על מצב שדרות במלחמה"

לכך הוסיף השופט את השיהוי הקצר - בן שבוע בלבד - מאז הסתיימה ההתמחרות ועד אשר הוגשה הבקשה לקיים מכרז חדש. "עסקינן בשיהוי קצר מאוד, שהוסבר בין היתר בהיעדר מודעות של המציעה החדשה ונציגה, תושב שדרות, בזמן אמת, לקיום ההתמחרות לנוכח מצבה המלחמה. דומה כי אין צורך להכביר מילים על אודות מצבה של העיר שדרות במהלך החודשים האחרונים בזמן המלחמה". 

עוד ציין השופט כי לא הוצגה כל ראיה המלמדת על שינוי מצב לרעה בפועל של נציג הזוכה או של הזוכה עצמה כתוצאה מהשתתפות בהתמחרות, לבד מטענות בעל־פה.

בבחינת תנאי ההצעה החדשה ורצינות כוונות המציעה, ציין השופט כי לא ניתן להתעלם מהפער בין ההצעה הזוכה להצעה החדשה. "בדיון המציעה החדשה העמידה את הצעתה על סך 6.5 מיליון שקל בתוספת מע"מ (קרי בסה"כ 7.605 מיליון שקל). לשם השוואה, הצעת הזוכה עמדה על סך 5.150 מיליון שקל בתוספת מע"מ (ובסך־הכול 6.025 מיליון שקל). מדובר בהצעה הגבוהה בכ־26% (!) ובלמעלה מ־1.5 מיליון שקל מהצעת הזוכה".

לדברי השופט, "השאת התמורה לבעלי הדין היא בבחינת שיקול משמעותי כשבהליכי כינוס נכסים עסקינן, במיוחד עת מדובר בנכס מסחרי ובהליכי מכר לצד ג' - במובחן למכר בין בני משפחה בלבד. ברוח זו, לא ניתן להתעלם מפוטנציאל השאת התמורה המשמעותי לבעלי הדין בהליך העיקרי שהתנהל לפני - החפצים כולם בקיום התמחרות חדשה - כתוצאה ממתן אפשרות למציעה החדשה להשתתף בהתמחרות חדשה".

"לאזן את מכלול השיקולים"

לבסוף קבע השופט כי אל מול הפער המשמעותי בין הצעת הזוכה לבין הצעתה של המציעה, לא ניתן ליתן בכורה ועדיפות אך ורק לכך שהוכרז זוכה בהתמחרות בנסיבות שפורטו.

"דומני כי המקרה שלפניי הוא בדיוק מסוג המקרים בהם גם על־פי ההלכה הפסוקה יש לאזן בין מכלול השיקולים שפורטו לעיל, באופן שתינתן לזוכה ההזדמנות להתמחר אל מול המציעה החדשה. כך, מחד לא תאושר הצעה חדשה מראש, ומנגד יתאפשר גם לזוכה להתחרות בהצעת המציעה החדשה", כתב השופט שלו.

המחלוקת באשר לאפשרות לפתוח מכרז לאחר שנבחר זוכה אינה חדשה לבתי המשפט, ובפסק הדין סוקר השופט ומאבחן בין פסיקות קודמות שניתנו בנושא, בהן לא התירו בתי המשפט לבצע התמחרות חדשה, לבין המקרה שבפניו.

לאחרונה אף פרסמנו בגלובס פסק דין של השופט עאטף עילבוני מבית המשפט המחוזי בנצרת, שקבע כי קבלת הצעה חדשה הגבוהה במיליון שקל, לאחר שההצעה הזוכה הוכרזה במהלך התמחרות, אין בה כדי להעלות לכדי נסיבות מיוחדות וחריגות המצדיקות את פתיחת ההתמחרות מחדש (מספר תיק: 49941-06-21). השופט שלו לא התייחס לתיק זה, ואולם ציין בניתוח הפסיקה כי כל מקרה ייבחן על־פי נסיבותיו.

תמ"ש 59006-10-21

עוד כתבות

מסעוד פזשכיאן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

"אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם": המועמד המפתיע לנשיאות איראן

ביום שישי הקרוב ייגשו להצביע אזרחי איראן לסיבוב נוסף של הבחירות לנשיאות ● בסיבוב הראשון הוביל הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן, אך הוא לא השיג את המינימום הדרוש לניצחון ויתמודד מול השמרן הקיצוני סעיד ג'לילי ● "אנחנו מוכרחים להיות מסוגלים לנהל דיאלוג עם העולם", פרס פזשכיאן את משנתו בכנס בחירות

''מחכים שהמטבע יחזור ל־3.6 שקל לדולר'' / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל אולי לא יוריד את הריבית בשבוע הבא, אבל הדרמה צפויה להסתתר במקום אחר

עפ"י ההערכות בשוק, בנק ישראל צפוי להשאיר גם בשבוע הבא את הריבית על רמה של 4.5%, אך עדכון התחזיות יוכל להצביע על הצפי להמשך השנה ● בינתיים, פרמיית הסיכון של ישראל רק מוסיפה לעלות, והשקל נחלש ביותר מ־1.3% מול הדולר מאז ההחלטה באפריל

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה / צילום: Associated Press, Hussein Malla

המתקפה החריפה על הצפון. מה אפשר ללמוד מיעדי הטילים של חיזבאללה?

המתקפה הנוכחית הגיעה בעקבות חיסול מפקד יחידת עזיז של חיזבאללה ע"י ישראל ● מדובר בפגיעה המשמעותית ביותר של ישראל בחיזבאללה, מאז חיסול מפקד יחידת נאסר ומפקד כוח רדואן ● עד כמה המתקפה של חיזבאללה חריגה בהיקפה, וכמה רקטות וכטב"מים יש לארגון הטרור השיעי? ● גלובס עושה סדר

השבבים של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

הרשת המחתרתית שמגניבה שבבי אנבידיה לסין

חרף ההגבלות של ממשל ביידן, שמטרתן למנוע מסין גישה לשבבי הבינה המלאכותית המתקדמים של אנבידיה, שוק לא רשמי עוקף את בקרת היצוא של ארה"ב לסין באמצעות "שטחים מתים" בשרשרת האספקה ​​– ובמקרה אחד, במזוודותיו של סטודנט

אלפא רומיאו סטלביו VELOCHE / צילום: יח''צ

האלפא רומיאו החדשה: עם מחיר שאפתני והתנהגות כביש ללא תחרות

העדכון האחרון שימר את העיצוב החושני והמוכר של ה–SUV הגדול של אלפא ושדרג את הטכנולוגיה ואיכות הייצור ● יש מתחרים יותר מרווחים ומתוחכמים, אבל הקשר למורשת והתנהגות הכביש עדיין ללא תחרות ● מבחן דרכים

ג'וליה זהר, בעלים של טחינה אל-ארז לשעבר ופעילה חברתית / צילום: תמר מצפי

ג'וליה זהר: "הוכחתי לחברה הערבית שאקזיט זה לא אסון"

בשנת 2022 מכרה ג'וליה זהר את טחינה אל–ארז לקרן פורטיסימו בתמורה לעשרות מיליוני שקלים ● בשיחה עם יובל כהן, מקים ומנהל הקרן, היא סיפרה על הדרך למכירה, מה חשב על כך הדור הבא והחיים שאחרי

מפעל נשר - מלט רמלה / צילום: תמר מצפי

נשר העניקה הנחה של מיליוני שקלים: כעת ביהמ"ש הכריע בתביעה נגדה

החל משנת 2002 העניקה נשר הנחות, רק ללקוחותיה הגדולים ● נגד חברת המלט הוגשו מספר תביעות ותובענות ● בית המשפט המחוזי מרכז בלוד קבע היום כי נשר העניקה תנאים מועדפים לחברות הגדולות, ובכך ניצלה לרעה את מעמדה בשוק

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס החברות המשפחתיות / צילום: תמר מצפי

אלונה בר און: "עסקים משפחתיים זוכים לשיעור גבוה של אמון"

בפתח כנס החברות המשפחתיות של גלובס, הסבירה מו"לית העיתון אלונה בר און על החשיבות של אמון בעסקים והציגה נתונים על מידת האמון הגבוהה שלה זוכים עסקים משפחתיים ● יחד עם זאת לדבריה גם שם נרשמה שחיקה כתוצאה מפערי דורות: "הפערים התרבותיים והערכיים הם בין הגדולים שנראו בהיסטוריה"

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בעסקים משפחתיים מפירמת LGA / צילום: תמר מצפי

המומחה שמציג: כך בונים אסטרטגיה של חדשנות בחברות משפחתיות

ג'ף מלנסון, מומחה לחדשנות בפירמת LGA, הסביר בכנס החברות המשפחתיות של גלובס איך עסקים יכולים להצליח באקוסיסטם של היום • "עליהן לגבש אסטרטגיית ניהול וחזון טכנולוגי"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, joel de vriend

ניצחון ליזמים: מס השבחת המטרו צפוי לרדת ב-15%

בדיון הקרוב בוועדת הפנים, שיתקיים בתחילת השבוע הבא, צפוי להיקבע כי המס יופחת בשיעור זה עד סוף 2029, ולאחר מכן יהיה בשיעור 72% • עוד בדיון: עד 550 מיליון שקל סיוע לעסקים שייפגעו מהעבודות

ג'וש פריידנברג בביקור ביד ושם במרץ האחרון / צילום: פרטי

בית האופרה של סידני הואר בצבעי כחול־לבן. את מה שקרה אחר כך קשה היה לחזות

ג'וש פריידנברג, בעבר בכיר בממשלת אוסטרליה וכיום יו"ר בגולדמן זאקס, הזדעזע מהאלימות שחוו יהודים בארצו אחרי 7 באוקטובר ● אז הוא יצר סרט תיעודי - שזכה לכותרות בעולם ● בראיון מיוחד הוא מספר על הבורות ביחס לסכסוך הישראלי־פלסטיני ומסביר מדוע דווקא הביקור בארץ עשה אותו אופטימי

אילוסטרציה: Shutterstock

בכנסת הופתעו לגלות שהם יכולים לעזור לציבור ואף לשפר את מצבו הכלכלי

מבצע הדיבידנדים שנעשה מעל לראש של פקידי האוצר ● הרגולטור כשל בפרשת סלייס ומסרב להתעורר ● ובכנסת יכולים לשפר את המצב הפיננסי של הציבור ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מפגינים חוסמים את כביש החוף / צילום: אלון בנקי

ארגוני המחאה הכריזו על יום שיבוש בראשון: כך זה צפוי להיראות

המסר המרכזי ביום השיבוש הוא קריאה לבחירות ● ערן שוורץ, מנכ"ל מטה המאבק "חופשי בארצנו": "תשעה חודשים חלפו מאז אסון ה-7 באוקטובר, ואנחנו עדיין עם אותה ממשלה שבמשמרת שלה התרחש המחדל הבלתי נתפס" ● אלו המוקדים בהם יתנהלו ההפגנות

מנהיג מפלגת הלייבור, קיר סטארמר / צילום: Reuters, Suzanne Plunkett

"עשינו זאת!": ניצחון עצום למפלגת הלייבור בבחירות בבריטניה

השמרנים ספגו את התבוסה הגדולה ביותר מאז שנוסדה המפלגה ● מיליונים שהצביעו למפלגת הימין הפופוליסטי "פלטפורמה" פיצלו את גוש הימין ● היום ימונה קיר סטארמר לראש הממשלה ה-58 של בריטניה

סיגל שפירא, מנכ''לית יוליוס בר בישראל / צילום: תמר מצפי

מנכ"לית יוליוס בר בישראל: אלה האתגרים שעומדים בפני חברות משפחתיות

הבנק השוויצרי יוליוס בר, שהחל כעסק צ'יינג' משפחתי, מלווה חברות משפחתיות ומשפחות עושר בדרכן להפיכה לאימפריה ● בכנס החברות המשפחתיות של גלובס, תיארה המנכ"לית סיגל שפירא את המאפיינים של עסקים משפחתיים, ואילו אתגרים יש להן בדרך

ג'יל ביידן / צילום: Reuters, IMAGO

פעם אחר פעם היא הצילה את ג'ו ביידן, עכשיו היא תקבע גם את גורלו הפוליטי

ג׳יל ביידן, אשתו השנייה של נשיא ארה"ב, הצילה אותו ואת ילדיו מתלאות גורלם • היא התחתנה עם משפחה שהחליטה עוד לפני 50 שנה לשלוח את ג'ו אל הבית הלבן • האם עכשיו היא תיקח מידיו את המושכות?

מערכת ''קלע דוד'', תוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

עסקת הענק של ארה"ב והתחרות למערכת הנשק הישראלית

צבא ארה"ב רוכש מערכות פטריוט מתקדמות בסך 5.2 מיליארד דולר מלוקהיד מרטין ● סין טוענת כי פיתחה מטוס חמקן שכנפיו מתפרקות לשני מל"טים - תוך כדי טיסה ● רוסיה משתמשת ברכבים בלתי־מאוישים כדי לפזר עשן כבד בשדה הקרב ● וגם: המשימה המסתורית של הצוללת הפורטוגלית במרחב הארקטי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

השבוע בעולם / חומרים: Kirsty Wigglesworth-AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מערכות בחירות טורפות את הקלפים בבריטניה, בצרפת ובארה״ב וההיפופוטמים עפים

השלטון בבריטניה עובר במהירות ובקלות שמאלה, ובצרפת מתנהל ניסיון נואש לבלום את הימין הקיצוני ● שוקי ההימורים מהמרים על פרישת ביידן ● ההוריקן הראשון של העונה דוהר לעבר טקסס, והמחקר ששם לב שהיפופוטמים בעצם עפים

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ראש המוסד חזר מהשיחות בקטאר, לשכת רה"מ: "יש עדיין פערים"

יו"ר המחנה הממלכתי לרה"מ: ניתן גיבוי מלא לכל מתווה אחראי שיביא להשבת החטופים • צה"ל ושב"כ חיסלו 7 מחבלים בפעילות בג'נין, מתוכם חוליית המחבלים שאחראית למותו של סרן אלון סקאג'יו ז"ל • דיווח: חמאס עדכן את חיזבאללה כי הוא מקבל את ההסכם להפסקת אש • רקטה פגעה בבית בקריית שמונה, אין נפגעים • עדכונים בולטים

סמ''ר אייל מימרן ז''ל / צילום: N12

הותר לפרסום: סמ"ר אייל מימרן נפל בקרב בצפון רצועת עזה

לאחר המטח מלבנון: מאמצים להשתלט על שרפות בכמה מוקדים בצפון, 25 צוותי כיבוי פועלים במקום • הותר לפרסום: רס"ן איתי גלאה נהרג מפגיעת רקטה במתקפה הנרחבת הבוקר של חיזבאללה על הגולן • גורם מדיני: נתניהו אישר להוציא את המשלחת הישראלית לשיחות על עסקת חטופים. הקבינט מתכנס כעת • עדכונים שוטפים