איש העסקים שמפסיד מיליונים מהפעולה הישראלית ברפיח

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בארה"ב מסבירים את ההאטה במשלוחי הנשק לישראל, בכירים ישראלים קוראים למנוע את נאום נתניהו בקונגרס, והיכולות של חיזבאללה והחות'ים מפתיעות את ישראל • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

צרפת שוקלת לתגבר את צבא לבנון, והסיבה שפוטין תומך בחמאס
"צעצועים חדשים": הטנקים שאלביט תספק בקרוב לארגנטינה  

1הסיבה לכך שהיקף משלוחי הנשק של ארה"ב לישראל ירד

על רקע ההאשמות על האטה במשלוחי הנשק שהובילו לפגיעה ביחסים בין ישראל לבית הלבן במהלך השבוע האחרון, הבוקר פרסם הוול סטריט ג'ורנל כתבה תחת הכותרת "הסיבה לכך שמשלוחי הנשק של ארה"ב לישראל האטו". נכתב כי "משלוחי נשק אמריקאים לישראל הואטו מאז החודשים הראשונים של המלחמה בעזה מכיוון שרבים מהנשקים שהוזמנו בעבר כבר נשלחו או נמסרו בזמן שממשלת ישראל הגישה פחות בקשות חדשות", אמרו גורמים רשמיים בארה"ב. צוין כי "מעקב אחר משלוחי נשק לישראל הוא מורכב, מכיוון שלעתים קרובות הזמנות נשק מבוצעות שנים מראש, וממשלת ארה"ב אינה מכריזה על משלוחים". בנוסף, "רבים מכלי הנשק שסופקו על ידי ארה"ב נשלחו לישראל ללא כל חשיפה פומבית, לעתים קרובות בהסתמך על מכירות נשק שאושרו בעבר, מאגרי צבא ארה"ב ואמצעים אחרים שאינם מחייבים את הממשלה להודיע ​​לקונגרס או לציבור. גישה זו הקשתה להעריך כמה ואיזה סוג נשק ארה"ב עדיין שולחת".

צוין כי "מוקדם יותר השנה, ארה"ב התקרבה להשלמת המשלוחים הקיימים, וחייבה את הממשל לפנות לקונגרס לגבי הזמנות נשק חדשות, אמר פקיד משרד החוץ. גיורא איילנד, ששימש בעבר כראש המועצה לביטחון לאומי, אמר כי בתחילת המלחמה בעזה, ממשל ביידן האיץ את התהליך של אספקת כמות של אמצעי לחימה לישראל, שלרוב לוקח כשנתיים לשלוח, והשלים אותו תוך חודשיים בלבד. לאחר מכן הואט המשלוחים, לדבריו, אך לא בהכרח מסיבות פוליטיות. לכן, "דברי נתניהו על 'עצירה דרמטית' במשלוחי נשק שישראל ראתה לפני כארבעה חודשים, מצביעים על משהו נכון מצד אחד, אבל מצד שני מלווים בפרשנות הדרמטית הזו שאין לה בסיס", אמר איילנד.

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת ננסי א. יוסף, ג'רלד מלסין. לקריאת הכתבה המלאה. 

2בכירים ישראלים בטור בניו יורק טיימס: "אל תתנו לנתניהו לנאום בקונגרס"

זה כבר ימים ארוכים שבבית הלבן חוששים לקראת הנאום של נתניהו בקונגרס, המיועד להתרחש ב-24 ביולי, וכעת מפרסם הניו יורק טיימס את קריאותיהם של בכירים ישראלים למנוע את הנאום. "נתניהו לא מייצג אותנו. הקונגרס צריך לדחות אותו", אומרת כותרתו של טור שפורסם היום בעיתון האמריקאי. הקונגרס עשה "טעות איומה" בכך שהזמין את נתניהו לנאום, קראו אהוד ברק, תמיר פרדו, דויד גרוסמן וכותבים נוספים לחבריו, זאת מאחר והופעתו "תתגמל את התנהלותו השערורייתית וההרסנית כלפי ארצנו".

בטור נכתב כי "עד היום, נתניהו לא הצליח להציג תוכנית לסיום המלחמה בעזה ולא הצליח לשחרר את החטופים. לכל הפחות, הזמנה לנאום בקונגרס הייתה צריכה להיות מותנית בפתרון שני הנושאים הללו ובנוסף, בקריאה לבחירות חדשות בישראל". הזמנת נתניהו לנאום, נכתב, "תהווה תגמול על הבוז שלו למאמצי ארה"ב לכונן תוכנית שלום, ולאפשר סיוע נוסף לתושבי עזה", ולדחייה שלו את תכניות ביידן "להוריד את חמאס מהשלטון בעזה באמצעות הקמת כוח שומר שלום, מה שיכל להביא בעקבותיו ברית אזורית רחבה בהרבה, כולל חזון לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שהוא לא רק אינטרס ישראלי אלא גם אינטרס של שתי המפלגות הפוליטיות בארה"ב". בכך, "נתניהו מהווה את המכשול העיקרי לתוצאות אלו", טענו הכותבים, וקראו למחוקקים האמריקאים "לבקש מנתניהו להישאר בבית".

מתוך הניו יורק טיימס, מאת ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, רה"מ לשעבר אהוד ברק, חתן פרס הנובל בכימיה פרופ' אהרון צ'חנובר, נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופ' דויד הראל, חתן פרס ישראל דויד גרוסמן, עו"ד טליה ששון. לקריאת הכתבה המלאה. 

3החיזבאללה והחות'ים מאתגרים את מערכות ההגנה של ישראל וארה"ב

"סדרה של ירי רחפנים על ידי מיליציות הנתמכות על ידי איראן בלבנון ובתימן חשפה כי לקבוצות יש יכולות וטקטיקות הגנה אווירית משופרות יותר ממה שחשבו בעבר, התפתחות שאמורה להניע מפקדים צבאיים בישראל ובארה"ב לבחון את תוכניותיהם לפעולות אוויריות באזור", אומרים מומחים ל-Breaking Defense. "עם זאת, לא ברור אם איראן אכן סיפקה מערכות חדשות, או שהגידול האחרון במטרות שהופלו נובע מכך שארה"ב וישראל היו פעילות יותר, מה שנותן לקבוצות הנתמכות על ידי איראן הזדמנויות רבות יותר לירות לעבר מטרות".

נכתב כי "מאז פרוץ הלחימה בין החיזבאללה לבין ישראל לאורך גבולותיה הצפוניים של ישראל, איבד חיל האוויר הישראלי חמישה מל"טים בגובה בינוני ובגובה רב. במהלך אותה תקופה איבדה ארה"ב שלושה MQ-9 Reapers מעל תימן בגלל טילים שנורו על ידי המיליציות החות'יות". צוין כי "המספרים הללו תואמים יותר לסוגי האבדות הצפויים בתרחיש של קרב בין כוחות שווים, ולא למה שנראה בדרך כלל מצד חיזבאללה והחות'ים, למרות שימוש קבוע של אלה במערכות במל"טים באזור. המקרה המתועד האחרון לפני הסכסוכים האחרונים, היה הפלת מזל"ט MQ-9 על ידי החות'ים ב-2019. לאור ההצלחה האחרונה נגד מערכות כאלה, מומחים מאמינים שארה"ב וישראל יצטרכו להתאים את תפיסת הפעולה שלהן תוך הפעלת פלטפורמות ISR בלתי מאוישות (מערכות המשמשות לפעולות מודיעין, מעקב וסיור)", נכתב.

"איום הולך וגובר נגד מל"טים בגובה בינוני ואפילו בגובה גבוה יכול לערער את הדומיננטיות האווירית של ישראל וארה"ב ולסכן את היכולת שלהן להשיג מודיעין בזמן", כתב פרזין נאדימי, עמית בכיר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב, באימייל.

מתוך Breaking Defense, מאת ריאד קוואג'י. לקריאת הכתבה המלאה.

4ישב 14 שנים בכלא המצרי: איש העסקים ששלט במעבר רפיח

"איברהים אל-אורגני, בדואי שישב בכלא המצרי לפני 14 שנים, הוא כיום אחד היזמים האהובים על המשטר המצרי, ומפקח על אימפריה עסקית המשתרעת על פני מגזרים מרובים, החל מבנייה ועד שירותי בריאות, שפרחה בתור שלוחה מהימנה של משטרו של הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי", נכתב בפייננשל טיימס. אימפריה זו והקשרים לאליטות הצבאיות והביטחניות של מצרים הקנו לאל-אורגני עמדת השפעה ייחודית בסיני וברצועת עזה, נכתב. "במשך שנים כל מי שרוצה להכניס סחורות למובלעת דרך גבול מצרים עמד בפני אפשרות אחת: עבודה עם החברות של אל-אורגני. זה תפקיד שהוא טיפח במשך עשור. אבל מאז המתקפה של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר, האינטרסים של אל-אורגני הגיעו תחת אור הזרקורים, לא מעט בגלל הסכומים העצומים שהרוויחה חברת 'האלה' (Hala) שלו בסיוע לעזתים נואשים להימלט. 'מיליונים הם אוספים מאיתנו כדי לצאת מעזה, וגובים תשלום גבוה גם כדי להעביר סחורות לתוך עזה', אמר איש עסקים עזתי. 'הוא הבחור הגדול'", אמר על אורגני.

"'האלה', שנוסדה בעצמה כחברת 'תיירות' המאפשרת נסיעות בין מצרים לעזה, הציעה נתיב מילוט חיוני לפלסטינים", נכתב. "אבל למעבר הבטוח במעבר רפיח היה מחיר גבוה: 5,000 דולר למבוגר ו-2,500 דולר לילד מתחת לגיל 16, לפי פלסטינים". עוד צוין כי "חברות אחרות בקבוצת אל-אורגני בנו בעשור האחרון כמעט מונופול האספקת סחורות לרצועה החסומה דרך רפיח".

המתקפה של ישראל על רפיח, שסגרה כעת את המעבר ללא הגבלת זמן, "חונקת את המשלוחים ופוגעת באינטרסים העסקיים של אל-אורגני. באופן משמעותי יותר, היא עוררה את זעמו של משטר סיסי, והפחיתה את השפעתו בעזה". נכתב כי לאור דאגותיה של קהיר, אל-אורגני, מנהיג תראבין, השבט הגדול ביותר בסיני, "הכריז בחודש שעבר על הקמת 'איחוד השבטים הערבים' ש'יעבוד לצד המדינה המצרית' בנושא ביטחון. מומחים ראו את המהלך כסימן לממשלה מודאגת המבקשת את תמיכת הבדואים - פעם שבטים נוודים שמאכלסים את סיני - על רקע החשש שהמתקפה של ישראל עלולה בסופו של דבר להבריח פלסטינים למצרים".

מתוך הפייננשל טיימס, מאת אנדרו אינגלנד. לקריאת הכתבה המלאה.