נפגעי ה-7 באוקטובר עתרו לבג"ץ: להקים ועדת חקירה ממלכתית

העותרים - משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו, ובהם גם השר לשעבר יזהר שי - טוענים כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה שבה מצויה המדינה" • לדבריהם, הסירוב של הממשלה לעשות כן "רק מעצים בציבור את תחושת הבגידה והנטישה"

השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי
השר לשעבר יזהר שי. בין העותרים / צילום: תמר מצפי

משפחות נרצחים וחטופים והורים לחיילים שנהרגו ב-7 באוקטובר עתרו הבוקר (ה') לבג"ץ נגד הממשלה בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית. 

האם תהיה מלחמה בצפון? ההערכה של מפקד חיל האוויר לשעבר
פרשנות | האופן בו הוגש פסק הדין בנושא חוק הגיוס מספר יותר ממה שנדמה

בין העותרים - השר לשעבר יזהר שי והילה שי, הוריו של ירון אורי שי, לוחם סיירת נח"ל שנפל; תא"ל במיל' נציב כבאות והצלה דדי שמחי, אביו של גיא, לוחם בסיירת צנחנים שנפל ברעים; ואורי אפשטיין, שבנו נטע נרצח בביתו בכפר עזה וקפץ על רימון כדי להציל את בת זוגו.

בין העותרים גם עינב צנגאוקר, אמו של מתן שנחטף מביתו ועודנו בשבי חמאס; וכן ראומה וגדי קדם, שאיבדו משפחה שלמה - הבת תמר, בעלה יונתן ושלושת ילדיהם - ארבל, שחר ועומר, ואת אמו של יונתן - קרול. 

"תחושת בגידה ונטישה" 

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד גלעד ברנע, נכתב כי "אירוע כה חריג לא קרה מעולם בהיסטוריה בת 76 השנים של מדינת ישראל".

עוד נכתב כי "ככל שיואץ תהליך הקמתה של ועדת חקירה, יוכלו ממצאי הביניים שלה, ככל שיהיו כאלה ויפורסמו, לסייע מיידית בתהליכי קבלת החלטות ובניהול המערכה הכוללת שבה מצויה המדינה, שצפויה עוד להימשך חודשים ארוכים".

בנוסף, נטען כי "ממשלות ישראל מינו ועדות חקירה ממלכתיות גם במצבי לחימה ואף במלחמה. עצם הסירוב המתמשך של הממשלה לקיים דיון בעניין, וממילא להקים ועדת חקירה ממלכתית, רק מעצים ומחמיר את הפגיעה המתמשכת בציבור כתוצאה מטראומת 7 באוקטובר ואת תחושת הבגידה והנטישה".

זו העתירה השנייה המוגשת לבג"ץ בדרישה להקמת ועדת חקירה, לאחר שגם התנועה לאיכות השלטון ו"פורום חומת מגן לישראל" הגישו לפני כשבוע עתירה בעניין.